Лице, намиращо се в автобус и пострадало при неговото сблъскване с моторно превозно средство на две или три колела МКБ V72
Обширността и тежестта на травмите на лице, намиращо се в автобус и пострадало при неговото сблъскване с моторно превозно средство на две или три колела, се намират в зависимост от: скоростта на движение на мотоциклета и автобуса; местоположението на пострадалото лице в автобуса; особеностите на купето на автобуса и др.
Автобусът се характеризира като вид моторно превозно средство, което служи за превоз на пътници. Има над 8 места и няколко врати и осигурява ефективен транспорт на голям брой хора.
Автобусите се използват с различни цели: обществен градски и междуградски транспорт; училищен превоз; туристически и екскурзионен транспорт; за частна употреба под наем; за рекламни и политически кампании и др.
Училищните автобуси осъществяват превоз на ученици от домовете до училището и обратно, както и при училищни мероприятия. Те се характеризират със специфичен дизайн, жълт цвят и оборудвани със специални съоръжения за защита и обезопасяване.
Туристическият бранш транспортира чрез автобуси туристи за оглед на забележителности в даден район. Често за тур-обиколките се употребяват автобуси с открит покрив.
Градските автобуси превозват пътници в различни райони на града, спазват определен маршрут и разписание.
Междуградските автобусни линии осъществяват превоз на пътници между различните населени райони. Те имат голямо значение за слабо населените места, които нямат градски транспорт.
Купетата на междуградските автобуси са създадени да осигуряват повече удобство и комфорт на пътниците, които прекарват доста време при пътуване в тях. Снабдени са с: удобни седалки с подлакътници и сгъваеми масички; осветителни тела и климатична инсталация, които се използват индивидуално от всеки пътник и не смущават останалите; наличие на техника за прожекция на филми; рафтове за багаж над седалките.
Автобуси се отличават с ежедневна масова употреба като форма на транспорт.
Автобусните злополуки се случват рядко, но при тяхното осъществяване уврежданията може да са тежки или да оставят дългосрочни последици.
Управлението на автобус изисква добри шофьорски способности, особено при оживен трафик и по опасни пътища. Шофьорът трябва да е концентриран и внимателен по време на цялото пътуване, за да запаси сигурността на пътниците.
Често срещани причини за възникване на автобусни инциденти са: небрежност или разсеяност на водача; неопитност на шофьора; внезапно спиране на автобуса; прекалено увеличена скорост на движение.
Употребата на алкохол или упойващи вещества от страна на шофьора излага на риск пътуващите в автобуса. Умората на водача е също фактор, оказващ влияние за създаване на злополуки.
Други рискови фактори за предизвикване на произшествия, са: лоши метеорологични условия; недобре поддържани или опасни пътища; недобра техническа поддръжка на автобуса; дефекти в оборудването на автобуса.
В някои случаи, особено в пиковите часове, автобуси са пълни с хора и някои стоят прави поради липса на празни места. Честото спиране на автобуса по маршрута поставя в риск както пътуващите в автобуса, така и други участници в движението, намиращи се в близост.
Силата на удара при сблъсък може да бъде с огромна сила дори и при малка скорост, поради голямата маса и размер на автобуса и високия му център на тежестта. Автобусните катастрофи могат да предизвикат смърт на пострадалите лица или увреждания, които да оставят отпечатък върху целия им живот: травми на гръбначния стълб; мозъчни увреждания; ортопедични травми, изгаряния и т.н.
Механизмите на получените увреждания на лице, намиращо се в автобус и пострадало при неговото сблъскване с моторно превозно средство на две или три колела, се състоят в удари в части на купето, сътресението на тялото и понякога механизъм на стъпкване.
В резултат на удар на главата в стъкло или седалката се получават охлузвания и порезни рани. В дълбочина на раните може да се установят частици счупено стъкло.
Възможно е появата на черепномозъчна травма. Симптомите й може да включват главоболие, нарушения в зрението, световъртеж, загуба на памет, липса на концентрация, загуба на съзнание и др.
При сблъсъка шията се изтласква рязко напред, при което се получава камшичен удар, който се характеризира с нараняване на меките тъкани (нерви, мускули, сухожилия).
Очите и лицето често се нараняват от летящи предмети и счупени стъкла.
Ако при удара пътниците бъдат изхвърлени от местата си или паднат на пода могат да се сдобият с натъртвания, навяхвания, фрактури.
Външните наранявания се изразяват с охлузвания, кръвонасядания и разкъсно-контузни рани.
Травмите на вътрешните органи са следствие на сътресението на тялото и може да варират в зависимост от тежестта на злополуката.
Често в такива ситуации пътниците изпадат в паника и може някои от тях да получат наранявания в резултат на стъпкване.
Водачът се сдобива с травми вследствие на удар в стъклото, волана и таблото за управление.
Ударът в стъклото предизвиква образуването на порезни рани.
При удара във волана се появяват охлузвания и кръвонасядания в гръдната област, понякога счупване на костите на дланта и на ребра.
Таблото за управление оставя охлузвания и разкъсни рани при удар основно на подбедрицата и коленните стави. Понякога са възможни фрактури.
Коментари към Лице, намиращо се в автобус и пострадало при неговото сблъскване с моторно превозно средство на две или три колела МКБ V72