Лице, намиращо се в автобус и пострадало при неговото сблъскване с велосипед МКБ V71
Тежестта на травматичните наранявания на лице, намиращо се в автобус и пострадало при неговото сблъскване с велосипед, се обуславя от: скоростта на движение на автобуса; разположението на пострадалото лице в автобуса; особеностите на вътрешността на автобуса и др.
Автобусът като вид моторно превозно средство се употребява за превозване на пътници. Автобусите разполагат с над 8 места, имат няколко врати и осъществяват ефективно придвижване на голям брой хора.
Автобусите служат за различен вид дейности: обществен градски и междуградски транспорт; ученически транспорт от и до домовете и училищни мероприятия; екскурзионен и туристически транспорт; за частно ползване под наем; за рекламни и политически кампании и др.
В туристическия бизнес автобусите намират широка употреба. Чрез транспорта с тях туристите успяват да обиколят местните забележителности. Тур-обиколките често се правят с автобуси с открит покрив.
Училищните автобуси се отличават със специфичен дизайн, снабдени с предпазни и обезопасителни елементи и боядисани задължително в жълто.
Чрез обществения градски транспорт пътниците се придвижват в различни райони в града. Градските автобуси се движат по разписание и определен маршрут.
Междуградският транспорт осигурява превозване на пътници между различни населени места. Междуградският автобус обикновено спира само на едно място в населеното място и пътува на дълги разстояния без спиране за разлика от градския автобус, който има чести спирки. За слабо населените места, където има малък или липсва градски транспорт, междуградските автобусни линии са от голямо значение.
Поради факта, че пътниците прекарват доста време в междуградските автобуси, те са направени да предлагат повече удобство и комфорт: удобни седалки с подлакътници; сгъваеми масички; техника за прожекция на филми; рафтове за багаж над местата за сядане; климатична инсталация и осветителни тела, които могат да се ползват индивидуално според предпочитанието на клиента и др.
Автобусът е масово използвано ежедневно средство за транспорт.
Според статистиката инцидентите с автобус са рядкост, но ако се случи автобусна злополука, нараняванията може да са тежки и да оставят дълготрайни последици.
Управлението на автобус, особено в пиковите часове и по опасни пътища, изисква добри шофьорски умения. Водачът трябва да запази концентрация и внимание през цялото време на пътуване, за да осигури безопасността на пътниците.
Често срещани обстоятелства, носещи вина при катастрофи, са: липса на опит на водача; разсеяност или небрежност от страна на шофьора; внезапно спиране на автобуса; превишаване на скоростта. Управлението на автобуса от водач, употребил алкохол или упойващи вещества, излага на голям риск пътуващите. Умората на водача също е рисков фактор за възникване на инциденти.
Други важни условия, оказващи влияние за предизвикване на злополуки, са: недобра техническа поддръжка на автобуса; дефекти в оборудването на автобуса; лоши атмосферни условия (дъжд, сняг, поледици); опасни или недобре поддържани пътища.
В някои случаи автобусите са пренаселени и някои от пътниците, за които няма места, стоят прави. Честото спиране на автобуса по маршрута излага на риск както пътниците, така и намиращите се в близост други участници в движението.
Автобусите се отличават с голям размер и маса и висок център на тежестта и поради това силата на удара може да бъде много силна, дори и при ниска скорост. Катастрофите с автобуси могат да причинят смърт или да оставят на пострадалите лица трайни увреждания или такива, които да променят целия им живот: черепномозъчна травма; изгаряния; травми на гръбначния стълб; ортопедична травма и др.
Нараняванията на лице, намиращо се в автобус и пострадало при неговото сблъскване с велосипед, се получават основно от удари на елементи на автобуса, падането на автобусния под и сътресението на тялото.
При сблъсъка пътуващият може да удари главата си в седалката или стъклото. В резултат на това се появяват порезни рани, охлузвания и кръвонасядания. Възможно е увреждане на мозъка, съпроводено с натъртване или кръвонасядане.
Черепномозъчната травма може да се изрази с главоболие, световъртеж, загуба на памет, нарушения в зрението, гадене, загуба на съзнание и др.
Поради рязката флексия на врата може да се получи камшичен удар в тилната област, който се изразява с увреждане на меките тъкани като мускули, сухожилия, нерви.
В много случаи настъпва паника в автобуса и това може да доведе до получаване на наранявания от стъпкване, дори и пътникът да няма други наранявания.
Други чести увреждания са свързани с очите и лицето, получени в резултат на летящи предмети и счупени стъкла.
Фрактури може да се установят на костите на горните и долните крайници.
Нараняванията на вътрешните органи са следствие от сътресението на тялото.
Водачът се удря във волана. Установяват се охлузвания и кръвонасядания по предната част на гръдния кош, понякога навяхване и счупване на костите на дланите.
Ударът в таблото за управление на водача предизвиква охлузвания и разкъсни рани най-често в областта на подбедрицата и колената. Възможни са фрактури и в тези области.
Коментари към Лице, намиращо се в автобус и пострадало при неговото сблъскване с велосипед МКБ V71