Лице, намиращо се в тежкотоварен автомобил и пострадало при транспортна злополука без сблъскване МКБ V68
Травматичните наранявания на лице, намиращо се в тежкотоварен автомобил и пострадало при транспортна злополука без сблъскване, е възможно да се получат при преобръщане на тежкотоварния автомобил без сблъскване например вследствие на прекалена умора на водача или заспиването му зад волана, при предпазна маневра и др.
Тежкотоварният автомобил служи за пренос на товари, чиято маса е повече от 3500 кг.
Шофьорът на камиона трябва да е квалифициран със специално право за управление.
Кабините на камиони за пренос на товари на по-дълги разстояния са конструирани така, че да създават повече комфорт и удобство на водачите. Към кабината има задно помещение за почивка и сън, в което може да се открият легло, умивалник, дори телевизор. Някои от частите за управление като например кормилото и спирачките са направени със сервоусилватели за по-лесен контрол над тях. Светлинна индикация сигнализира при поява на повреда на тежкотоварния автомобил.
Голяма част от произшествията с участието на тежкотоварни автомобили се осъществяват в резултат на неизправност на шофьора на камиона: при липса на необходимата квалификация или обучение; умора при непрекъснато пътуване без почивка; увеличаване на скоростта с цел да не се наруши график или краен срок; неизвършване на задължителната техническа проверка на камиона преди пътуване; използване на алкохол или лекарства, които нарушават способностите за шофиране.
Умората носи голяма вина при предизвикване на катастрофи. При продължително шофиране без почивка или сън водачът загубва концентрация или мое да заспи зад волана.
С цел възпрепятстване на катастрофи поради прекалена умора на водачите в някои страни са поставени специални съоръжения в камионите за записване на изминатите часове в път. Като норма се приема 9 часа дневно или 56 часа на седмица, с правена на почивка на всеки 4,5 часа.
Други важни обстоятелства, които оказват влияние за предизвикване на злополуки, са: механична повреда на камиона; прекалената му натовареност и т.нар. "невидима зона".
Невидимата зона представлява областта около камиона, която водачът не може да види чрез огледалата или през стъклата. Невидимите зони са особено опасни при промяна на посоката на движение и предизвикват катастрофи с други участници на движението, намиращи се в тях. Най-уязвими участници са пешеходците, велосипедистите и мотоциклетистите.
Директива на Европейския Съюз от 2007 г. узаконява решението всички нови тежкотоварни автомобили да се произвеждат с огледала за невидимите зони, а вече съществуващите да се оборудват с такива с цел редуциране на броя на катастрофите. Огледалата осигуряват по-голяма видима зона на шофьора и премахват или редуцират невидимото поле.
С висока ефективност са огледалата при осъществяване на т.нар. "критични маневри" - при десен завой и мотоциклетист или велосипедист, локализиран от страната на пътника; потегляне на камиона и пешеходец пред него; смяна на лента и мотоциклет или велосипед, който се движи отстрани.
При преобръщане на превозното средство лице, намиращо се в тежкотоварен автомобил и пострадало при транспортна злополука без сблъскване, получава травми, които най-често са тежки и множествени.
Външните наранявания се изразяват с обширни кръвонасядания, охлузвания, разкъсно-контузни рани.
Установяват се многофрагментни счупвания на черепа, увреждания на мозъка с различна степен чак до пълното му размачкване, компресионни счупвания на прешлени най-вече в шийната и поясната зона.
Черепномозъчната травма е основна причина за предизвикване на смърт при пострадали лица в катастрофи.
Възможни са тежки счупвания на костите на горните и долните крайници; тазови фрактури; счупвания на ребра и гръдната кост; разкъсани ставни връзки.
Травмите на вътрешните органи са тежки - изразяват се с частични или пълни разкъсвания или откъсвания, смачквания на органите.
Без употреба на предпазен колан е възможно лицето да излети от кабината. При закопчан предпазен колан тежестта на травматичните увреждания намалява няколко пъти.
Коментари към Лице, намиращо се в тежкотоварен автомобил и пострадало при транспортна злополука без сблъскване МКБ V68