Лице, намиращо се в тежкотоварен автомобил и пострадало при неговото сблъскване с тежкотоварен автомобил или автобус МКБ V64
Обширността и сериозността на травмите на лице, намиращо се в тежкотоварен автомобил и пострадало при неговото сблъскване с тежкотоварен автомобил или автобус, се обуславят от: скоростта на движение на превозните средства, които участват в произшествието; техните особености в конструкцията и кабината; условията, при които е станала злополуката; използването на предпазен колан и др.
Автобусът е вид моторно превозно средство, което служи за транспорт на хора и се движи по определен график.
Тежкотоварният автомобил се определя като моторно превозно средство, чиято основна дейност е пренос на товар с маса повече от 3500 кг.
Някои модели камиони се състоят от влекач и полуремарке, други имат цяла конструкция.
Тежкотоварният автомобил изисква специално право за управление.
Кабината на камионите за превоз на дълги разстояния е създадена по-удобна и комфортна, тъй като шофьорите прекарват много време в нея. Някои от уредите за управление като например спирачките и волана са създадени със специални елементи за по-лесно манипулиране. В много кабини има задно помещение за почивка и сън, което включва легло, умивалник и дори телевизор. За наличието на авария на тежкотоварния автомобил индикира светлинна сигнализация.
Голям процент от катастрофите с камиони са следствие от грешки или неизправност на водача на тежкотоварния автомобил: не е извършил задължителната проверка за сигурност и безопасност преди тръгване на път; няма нужната квалификация или обучение; наличие на умора; надвишава позволената скорост с цел спазване на график или краен срок; използване на алкохол или медикаменти, които оказват влияние върху уменията му за управление.
Главна роля за възникване на инциденти с камиони играе наличието на умора. В резултат на продължително управление на тежкотоварния автомобил без спиране за почивка или сън шофьорът нарушава концентрацията си и може да заспи зад волана.
За редуциране на този вид инциденти са въведени специални съоръжения за отчитане на часовете, прекарани в път. Водачът не бива да управлява превозното средство повече от 9 часа на ден или 56 часа седмично. Шофьорите трябва да почиват около час на всеки 4,5 часа.
Появата на механична повреда на камиона, "невидимата зона" и пренатоварването на камиона също оказват влияние за създаване на потенциални инциденти. Прекаленото количество товар е не само опасно, но и нанася поражения на пътното платно и предизвиква по-големи разходи за поддръжката му.
Невидимата зона се описва като областта около камиона, което не се вижда от водача нито през стъклата, нито чрез огледалата. Злополуките вследствие на невидимите зони се случват най-вече при промяна посоката на движение (на кръстовища и пътни възли например) и участници в пътното движение, които остават невидими за водача на тежкотоварния автомобил. Като най-уязвими участници се смятат колоездачите, пешеходците и мотоциклетистите.
Директива от 2007 г. на Европейския Съюз гласи, че всички нови тежкотоварни автомобили трябва да се произвеждат с огледала в помощ за невидимите зони, а старите камиони да се оборудват с такива огледала. Огледалата служат за премахване или намаляване на невидимите зони и увеличаване областта, която е видима за водача.
Огледалата оказват голяма помощ при т.нар. "критични маневри". Това са например ситуации при: десен завой на камиона и велосипед или мотоциклет, разположен от страната на пътника; тръгване на тежкотоварния автомобил и пешеходец пред него; промяна на лентата на платното и мотоциклет или велосипед, който се движи отстрани.
Получените наранявания на лице, намиращо се в тежкотоварен автомобил и пострадало при неговото сблъскване с тежкотоварен автомобил или автобус, са в резултат на удари на тялото в части на кабината, сътресението на тялото и неговото притискане. Локализират се най-вече по главата, долните крайници и предната част на тялото.
При удар в някое от стъклата се образуват множество порезни рани, в чиято дълбочината може да се открият стъклени частици. В резултат на по-силен удар се установяват многофрагментни счупвания на черепа и увреждане на мозъка.
Черепномозъчната травма може да е с различна степен, да се изрази с временни или трайни увреждания. Тя е животозастрашаващо състояние и е честа причина за смърт на пострадалото лице.
В тилната област вследствие на рязката екстензия на врата може да се получи камшичест удар. Той представлява нараняване на меките тъкани - мускули, сухожилия, нерви.
Водачът се удря във волана в гръдната област и се сдобива с охлузвания, кръвонасядания и разкъсно-контузни рани на това място. Фрактури може да има на ребрата.
Травмите на вътрешните органи възникват от травматичното действие на сътресението на тялото, както и от фрагменти на счупените ребра например. Характеризират се с кръвонасядания, възможни са частични или пълни разкъсвания и откъсвания на органи.
Ударът в части на кабината или таблото за управление се съпровожда с охлузвания и разкъсни рани в мястото на удара - най-често коленните стави и подбедрицата. Възможни са фрактури на костите на крайниците.
При по-силен сблъсък се установяват разкъсвания на ставни връзки, фрактури на тазови кости, компресионни фрактури на прешлени в различни области.
Механизмът на притискане на тялото се осъществява при деформация на кабината на камиона. Травмите са разположени основно в гръдната и коремната област.
Използването на предпазен колан възпрепятства появата на някои от травмите, а други се изявяват в по-лека степен.
Коментари към Лице, намиращо се в тежкотоварен автомобил и пострадало при неговото сблъскване с тежкотоварен автомобил или автобус МКБ V64