Лице, намиращо се в тежкотоварен автомобил и пострадало при неговото сблъскване с лек автомобил, товарен автомобил тип пикап или фургон МКБ V63
Лице, намиращо се в тежкотоварен автомобил и пострадало при неговото сблъскване с лек автомобил, товарен автомобил тип пикап или фургон, получава травми с различна степен в зависимост от: характерните особености и скоростта на превозните средства, участващи в произшествието; употребата на предпазен колан; обстоятелствата, при които се е случила катастрофата и др.
Тежкотоварният автомобил е вид превозно моторно средство, чието основно предназначение е преносът на товар с маса повече от 3500 кг.
Някои камиони са с цяла конструкция, други - влекач и полуремарке, използвано за превоз на специфични товари.
Водачът на тежкотоварен автомобил трябва да е със специално право за управление.
Кабините са създадени с цел по-голямо удобство и комфорт. Това се обуславя от факта, че шофьорите на камиони за транспортиране на товари на по-дълги разстояния прекарват голям процент време в кабината. Някои от частите за управление са направени по-лесни за контролиране. При повреда на камиона се включва специална светлинна индикация. Доста кабини имат задна част с наличие на легло, умивалник и дори телевизор за почивка за водача.
Длъжностната характеристика на водача на тежкотоварния автомобил включва доста задължения: управление на камиона; превоз от и до определена локация на стоки, материали и т.н.; избира най-подходящия маршрут за превоз за гарантиране на сигурността на товарите и безопасността на движението по пътищата; извършва предпътен преглед по изправността и окомплектовката на автомобила; попълва и ежедневно отчита пътните листа; извършва текущо техническо обслужване на камиона съгласно техническите ръководства за експлоатация; оформя документите по превоза и доставката във връзка с предаването на товара.
Доста злополуки с тежкотоварни автомобили са резултат от грешки или нарушения на водача: не е направил нужната проверка за безопасност и сигурност преди тръгване на път; употреба на алкохол или лекарства, които замъгляват реакциите и уменията му за шофиране; умора на водача; липса на опит, квалификация или обучение; повишена скорост на движение поради краен срок или изоставане от графика.
Умората на шофьора е една от основните причини за катастрофи. При продължително време на път без правене на почивка или сън водачът може да заспи, докато шофира, или да загуби концентрация.
В някои страни с цел намаляване на злополуките са въведени специални съоръжения за измерване и отчитане на изминалите часове в пътуване. Шофьорът може да управлява тежкотоварния автомобил най-много 9 часа на ден или 59 часа в седмицата. Трябва да прави почивки от около час на всеки 4,5 часа.
Други основни аспекти за предизвикване на инциденти са: прекалената натовареност на превозното средство; т.нар. "невидима зона", механична авария. Прекаленото натоварване на камиона е не само опасно, но и води до създаване на вреди на пътната настилка и до по-големи разходи за поддръжката на пътните платна.
Невидимите зони са зони около камиона, които водачът не може да види нито чрез огледалата, нито чрез стъклата. Те имат голямо значение при създаване на опасни ситуации - например при промяна на посоката на движението на пътни възли, кръстовища и наличие на невидими за водача участници в движението. Най-уязвими са пешеходци, велосипедисти, мотоциклетисти.
С решение на Европейския Съюз от 2007 г. новите тежкотоварни автомобили трябва да се произвеждат с огледала за невидимите зони, а на наличните вече камиони се поставят такива съоръжения. Огледалата спомагат за увеличаване на видимото зрително поле на водачите на тежкотоварни автомобили и съответно за намаляване или премахване на невидимите зони.
Огледалата са особено ефективни при извършването на т.нар. "критични маневри". Примери за критични маневри са: завой надясно и разположен от страната на пътника мотоциклетист или велосипедист; потегляне на камиона и пешеходец пред него; промяна на лентата за движение и движещ се отстрани колоездач или мотоциклетист.
Главните механизми за получените увреждания на лице, намиращо се в тежкотоварен автомобил и пострадало при неговото сблъскване с лек автомобил, товарен автомобил тип пикап или фургон, са удари на тялото в части на кабината и неговото сътресение. Травмите се разполагат основно по главата, долните крайници и предната част на тялото.
При изтласкване на тялото главата се удря в някое от стъклата или тавана на кабината. Получават се порезни рани от счупеното стъкло, охлузвания и кръвонасядания. При по-силен удар може да се установят фрактури на лицевия и мозъчния череп, съпроводени с увреждане на мозъка.
При рязката флексия на врата се образува камшичест удар, който се характеризира с нараняване на меките тъкани.
Водачът се удря във волана, в резултат на което се получават охлузвания и кръвонасядания в областта на гърдите. В някои случаи може да се наранят пръстите и костите на дланта. По-силният сблъсък се изразява със счупвания на ребра.
Уврежданията на корема, таза и долните крайници се осъществяват при удар в части от таблото за управление или части на кабината. Получават се охлузвания и разкъсни рани в местата на съприкосновение - обикновено коленните стави, фрактури на подбедрицата или бедрата. При злополуки с по-тежки последствия се установяват тазови счупвания и разкъсване на ставни връзки.
Травмите на вътрешните органи са резултат от сътресението на тялото и варират в зависимост от тежестта на злополуката.
Наличието на закопчан предпазен колан предотвратява доста от описаните по-горе травми или намалява тяхната степен и обширност.
Коментари към Лице, намиращо се в тежкотоварен автомобил и пострадало при неговото сблъскване с лек автомобил, товарен автомобил тип пикап или фургон МКБ V63