Лице, намиращо се в тежкотоварен автомобил и пострадало при неговото сблъскване с моторно превозно средство на две или три колела МКБ V62
Обширността на травматичните наранявания на лице, намиращо се в тежкотоварен автомобил и пострадало при неговото сблъскване с моторно превозно средство на две или три колела, се определят от: скоростта на движение на тежкотоварния автомобил; неговите характерни особености на кабината; използването на предпазен колан и др.
Тежкотоварният автомобил се характеризира като вид моторно превозно средство с предназначение за транспортиране на товари, по-тежки от 3500 кг.
Водачът на камиона трябва да е квалифициран със специално право за управление.
Конструкцията на някои тежкотоварни автомобили е цяла, докато други се състоят от влекач и полуремарке за транспорт на специфични товари.
Кабината на камиона е проектирана да бъде по-удобна и комфортна, тъй като шофьорите на тежкотоварни автомобили за транспорт на дълги разстояния прекарват доста часове в нея. Някои от частите за управление са направени така, че да се манипулират по-лесно. Има светлинна сигнализация, която се включва при повреда на камиона. Много кабини са направени със задно помещение, в което има легло, умивалник, дори телевизор.
Длъжностната характеристика на шофьора на тежкотоварния автомобил се състои от доста задължения: управлява товарния автомобил; избира най-подходящия маршрут за превоз за гарантиране на сигурността на товарите и безопасността на движението по пътищата; превозва от и до определени назначени стоки, материали и др.; извършва техническа поддръжка на камиона; оформя документите по превоза и доставката във връзка с предаването на товара; извършва плащания за превозваните стоки, отчита направените разходи за гориво и смазочни материали например; извършва текущо техническо обслужване на камиона съгласно техническите ръководства за експлоатация; извършва предпътен преглед по изправността и окомплектовката на автомобила; попълва и ежедневно отчита пътните листа.
Най-често инцидентите с тежкотоварни автомобили са дължат на неизправност от страна на водача: умора; липса на необходимата квалификация и обучение; употреба на алкохол или медикаменти, които влияят върху шофьорските умения; прекалено висока скорост на движение с цел да се спази график или краен срок; не е направил нужната проверка за сигурност и безопасност преди тръгване на път.
Умората е съществено обстоятелство за възникване на злополуки. При дълго пътуване без почивка и сън шофьорът може да заспи, докато управлява или да получи нарушения на фокуса и концентрацията.
В някои страни по тази причина камионите са снабдени със специални уреди, които отчитат времето на път на камиона. Позволено е водачът да е на път максимум 9 часа дневно или 59 часа за седмицата. Задължително на всеки 4,5 часа той трябва да прави почивка от около час.
Наличието на механична авария, претоварването на тежкотоварния автомобил и т.нар. "невидима зона" са други важни предпоставки за създаване на инциденти.
Невидимите зони представляват зони около тежкотоварния автомобил, които не могат да бъдат видени от шофьора нито през стъклата, нито чрез огледалата. Невидимите зони заемат важно място сред причините за катастрофи с тежкотоварни автомобили и уязвими участници в движението (пешеходци, велосипедисти, мотоциклетисти). В доста случаи тези инциденти възникват при промяна на посоката на движение на камиона - на кръстовища, пътни възли, когато шофьорите не могат да видят потенциалните жертви в "невидимата зона".
През 2007 г. Европейският Съюз приема директива с цел редуциране на злополуките, според която всички нови тежкотоварни автомобили трябва да бъдат произвеждани с огледала за невидимите зони, а наличните тежкотоварни автомобили да бъдат оборудвани с огледала.
Огледалата имат за цел да увеличат видимото поле на водача и да намалят или премахнат невидимата зона. Те са с голяма ефективност при извършване на т.нар. "критични маневри" от камиона - при завой надясно и намиращ се от страната на пътника мотоциклет или велосипед; смяна на лента и намиращ се отстрани мотоциклет или велосипед; потегляне на камиона и намиращ се пред него уязвим участник в движението - особено пешеходец.
В градски условия по-често се случват катастрофи между велосипеди и камиони, а в извънградски - с мотоциклети.
Външните наранявания на лице, намиращо се в тежкотоварен автомобил и пострадало при неговото сблъскване с моторно превозно средство на две или три колела, се изразяват с различни по обширност охлузвания, кръвонасядания и разкъсно-контузни рани.
В резултат на удар в някое от стъклата се получават по главата множество порезни рани. В дълбочината на тези рани могат да се открият частици от счупените стъкла.
Рязката екстензия на шията може да причини камшичест удар, характеризиращ се с нараняване на меките тъкани.
По гръдната област се получават охлузвания и кръвонасядания, възникнали от удара във волана. Понякога може да са придружени с наранявания на пръстите и костите на дланта.
При удар в части от таблото за управление или части на кабината пострадалото лице се сдобива с охлузвания и кръвонасядания в местата на съприкосновение - най-често коленните стави и подбедрицата. Понякога са възможни и фрактури на тези места.
От сътресението на тялото вътрешните органи в гръдната и коремната кухина може да са кръвонаседнати.
Употребата на предпазни колани възпрепятства получаването на доста от описаните по-горе травматични увреждания.
Коментари към Лице, намиращо се в тежкотоварен автомобил и пострадало при неговото сблъскване с моторно превозно средство на две или три колела МКБ V62