Пътник, пострадал при сблъскване с други и неуточнени моторни превозни средства при непътна злополука МКБ V59.1
Обширността и тежестта на уврежданията на пътник, пострадал при сблъскване с други и неуточнени моторни превозни средства при непътна злополука, може да варират в различна степен в зависимост от: обстоятелствата, при които е станала катастрофата; мястото на пътника в товарния автомобил; използването на колани; скоростта на движение и особеностите на превозните средства и др.
Товарният автомобил е вид моторно превозно средство, което се използва за транспортиране на повече товар или хора.
Пикапът е претърпял голяма еволюция от създаването си до днешни дни и от средство, употребявано основно за работа и превоз на багаж е добил популярност сред хора с хобита, свързани с природата. Този факт се обуславя от високото ниво на проходимост на пикапа, което го прави достъпен на места, които са непроходими за други форми на моторизиран превоз. Задната каросерия на повечето модели пикапи е открита.
Фургонът или т.нар. ван е много полезен на фирми, извършващи "мобилна" дейност - услуги, ремонт и почистване по домовете, доставка и инсталация на уреди. Вановете са масово използвани за транспортиране на клиенти и багаж от летища, курорти, екскурзионни мероприятия, колежи, църкви, хотели, туристически агенции и други организации.
Едни от основните аспекти за създаване на опасни условия за предизвикване на инциденти са: неопитността на водача на товарния автомобил (по-трудно се управлява поради по-големия си размер); нарушени изисквания за безопасност (например неправилен размер на гумите); по-голяма натовареност на превозното средство. Несъобразената скорост и дистанция, състоянието на пътното платно и натовареното движение също увеличават вероятността от възникване на злополуки.
Главните механизми за получаване на травми на пътник, пострадал при сблъскване с други и неуточнени моторни превозни средства при непътна злополука, се състоят в удари на тялото в части от кабината, сътресението на тялото и в някои случаи притискането му.
При удар в предното или страничното стъкло се получават много на брой порезни рани по главата, лицето и горните крайници. Може да се установят стъклени частици в дълбочината на раните.
Външните наранявания при злополука се изразяват с различни по обширност охлузвания, кръвонасядания, разкъсно-контузни рани.
По-силният сблъсък се характеризира със счупване на костите на черепа, долната челюст, фрактури на прешлени, увреждане на мозъка.
Травмата на мозъка може да бъде с различна степен - от лека до оставяща трайни увреждания. Пострадалият може да се оплаква от главоболие, липса на концентрация, световъртеж, загуба на памет, нарушения в зрението и координацията и др. За диагностицирането й се използва ЯМР.
Травмите в тилната област може да са съпроводени с напрежение и болка, камшичен удар или фрактури.
Камшичният удар представлява увреждания на меките тъкани - мускули, нерви, сухожилия. Симптомите му включват болка в шийната област и горните крайници, главоболие, световъртеж, мускулна слабост и изтръпване на горните крайници, ограничена подвижност на шията. Чрез образна диагностика се поставя диагнозата, лечението се комбинира от медикаменти и кинезитерапия.
Възможно е да се образуват фрактури на костите на горните и долните крайници, на тазовия пръстен, разкъсване на ставни връзки.
Травмите на вътрешните органи зависят от тежестта на злополуката и варират от кръвонасядания до разкъсвания на органи.
Механизмът на притискане се наблюдава при силна деформация на кабината на товарния автомобил и притискане на тялото на пътника от частите й. Уврежданията са локализирани основно по гръдната и коремната зона.
При използване на колани тежестта на травмите се редуцира няколко пъти. Образуват се линеарни кръвонасядания и охлузвания, които наподобяват формата на предпазните колани.
Коментари към Пътник, пострадал при сблъскване с други и неуточнени моторни превозни средства при непътна злополука МКБ V59.1