Лице, намиращо се в товарен автомобил тип пикап или фургон и пострадало при неговото сблъскване с лек автомобил, товарен автомобил тип пикап или фургон МКБ V53
Тежестта на уврежданията на лице, намиращо се в товарен автомобил тип пикап или фургон и пострадало при неговото сблъскване с лек автомобил, товарен автомобил тип пикап или фургон, се обуславят от: характерните особености и скоростта на двете моторни превозни средства; употребата на предпазни колани; мястото на пострадалото лице в товарния автомобил и др.
Автомобилът се определя като моторно превозно средство на четири или повече колела с основна дейност превоз на хора и товар.
Автомобилите се групират според някои признаци: леки, автобуси, товарни, тежкотоварни и специализирани (с монтирано специализирано оборудване).
Най-важните цели при проектирането на съвременните автомобили са постигане на по-голяма безопасност, ефективност и комфорт.
Пикапът е вид автомобил с основна дейност транспорт на малки товари. Повечето модели са с открита задна каросерия.
Пикапите са еволюирали в доста голяма степен от създаването им до днес. Те са се превърнали от коли, използвани предимно за работа в предпочитан вид транспорт за хора, имащи хоби, свързано с природата, за удобен превоз на багаж и т.н. Това се обуславя от факта, че пикапите се отличават с голяма степен проходимост и превозват на трудно достъпни за други превозни средства места.
Фургонът или т.нар. ван е вид автомобил, предназначен за транспорт на стоки или хора. Използването на този вид автомобили осъществява и прави достъпна дейността на много мобилни фирми - например фирми за извършване на услуги по домовете, за инсталация или ремонт на уреди.
Масовата им употреба от летища, курорти, хотели, църкви, екскурзионни мероприятия, туристически агенции, колежи и други организации се практикува в много държави по света.
Ванът се характеризира с повече простор, но с по-големия си размер той е по-трудно да се контролира. Ванът е по-висок, по-широк и по-дълъг в сравнение с други превозни средства за транспорт на пътници и му е необходимо повече пространство и по-голямо разстояние до пълно спиране.
Статистиката сочи, че хората, намиращи се в пикапа или фургона при злополука, са с по-голям риск от увреждания на гръбначния стълб, особено в шийната и поясната част.
Най-честите фактори за предизвикване на произшествия с товарен автомобил тип пикап или фургон са: водач на превозното средство без опит; има нарушения в изискванията за безопасност; прекалена натовареност на автомобила.
Конструкцията, повърхността и състоянието на пътя и натовареността на пътното движение предизвикват възникване на потенциално опасни условия. Положението, скоростта и дистанцията имат голямо значение за превръщането на една ситуация в потенциално опасна. Прекалено малката дистанция, прекалено високата скорост и/или неправилното положение на пътя са важни опасни условия при повечето пътнотранспортни произшествия.
Основните механизми за получаване на травмите на лице, намиращо се в товарен автомобил тип пикап или фургон и пострадало при неговото сблъскване с лек автомобил, товарен автомобил тип пикап или фургон, са удари на тялото в части от кабината, сътресение, а понякога и притискане. Травмата се съпровожда с увреждания по главата, изпъкналите части на лицето, предната част на тялото и долните крайници.
Главата на пострадалия се удря в тавана на кабината или предното или страничното стъкло. Долните крайници се удрят в таблото за управление или части от купето. Гърдите и коремът на водача се удрят във волана.
Ударът в стъклото причинява порезни рани по главата, лицето, шията и китките на ръцете. При по-силен удар се получават многофрагментни фрактури на костите на лицевия и мозъчния череп и увреждания на главния мозък, изразяващо се с натъртване или кръвонасядане.
От силния удар във волана водачът по предната част на гръдния кош се образуват охлузвания и кръвонасядания, счупвания на гръдната кост и на ребра - оформя се т.нар. гръден капак. Понякога се установяват навяхване и счупване на костите на дланта. Ударът често се придружава от разкъсвания и разместване на вътрешните органи в гръдната и коремната кухина.
Нараняванията по корема, долните крайници и таза се получават при удар на предната повърхност на коленните стави в частите на таблото за управление, при което на мястото на удара могат да се получат охлузвания, кръвонасядания или разкъсни рани, счупване на бедрена кост, изкълчване на тазобедрената става, а понякога и по-тежки травми на тазовия пръстен.
Механизмът на притискане се осъществява при по-тежки злополуки с деформация на купето на товарния автомобил и притискане на тялото на пострадалия с деформиралите се части. Уврежданията се разполагат главно в гръдната и коремната област. Често се получават счупвания на ребра, фрагментите на които може да наранят белите дробове.
При използване на предпазни колани сериозността на уврежданията се намалява няколко пъти. Получават се лентообразни охлузвания и кръвонасядания от коланите.
Коментари към Лице, намиращо се в товарен автомобил тип пикап или фургон и пострадало при неговото сблъскване с лек автомобил, товарен автомобил тип пикап или фургон МКБ V53