Лице (всяко), намиращо се в лек автомобил и пострадало при неуточнена пътна злополука МКБ V49.9

Обширността на травматичните наранявания на лице (всяко), намиращо се в лек автомобил и пострадало при неуточнена пътна злополука, зависят от: употребата на колани; местоположението на лицето в колата; особеностите на купето; скоростта на движение; условията, при които е станала злополуката с лек автомобил и др.
Лекият автомобил е моторно превозно средство на четири колела, което се използва се за превоз на пътници и товар.
В днешно време създаването на новите автомобили се стреми към подобряване на ефективността, комфорта и безопасността. Новите модели коли се правят с аеродинамична форма за намаляване на въздушното съпротивление, с двигатели с минимален разход на гориво и с наличие на електронни системи.
Обособяват се различни видове автомобили поради разнообразие във формата и предназначението им - хечбек, седан, спортни, състезателни, многоместни, специализирани и др.
Леките автомобили са най-масово употребяваният начин на превоз. Въпреки големите разходи за гориво, ремонти, пътни такси, застраховки и др., те са най-предпочитана форма на транспорт в цял свят.
В сравнение с други видове превозни средства колите имат редица предимства: създават по-бързо и удобно пътуване; не зависят от атмосферни условия и дължината на разстоянията; осигуряват по-голяма безопасност при произшествия чрез специални елементи (например предпазни колани, въздушни възглавници).
Използването на предпазни колани води до намаляване неколкократно степента на травмите и броят на загиналите.
Данните посочват, че обезопасителните колани имат висока ефективност при злополуки в градски условия.
Според статистиката предпазните колани предотвратяват при доста голям процент пострадали травми в основата на черепа, които са главната причина за смърт на жертвите.
При новите модели коли въздушните възглавници не се активират при неизползване на коланите.
За избягване на камшичест удар на шията при инциденти служат предпазните възглавнички на облегалките на предните седалки.
Нараняванията на лице (всяко), намиращо се в лек автомобил и пострадало при неуточнена пътна злополука, се установяват основно по главата, крайниците и предната част на тялото. Те са резултат от ударите на тялото в части на кабината.
При водача ударът във волана се характеризира с охлузвания, кръвонасядания и разкъсни рани, отразяващи действието му. В някои случаи се образуват фрактури на ребра и гръдната кост - т.нар. гръден капак, и счупвания на костите на дланта.
При удар в таблото за управление се наблюдават охлузвания и кръвонасядания на коленните стави, фрактури на бедрената кост, понякога и на тазовите кости и разкъсване на ставни връзки.
Ударът в стъклото на главата на пътуващ се съпровожда с порезни рани, охлузвания, кръвонасядания.
В шийната област може да се получи камшичест удар, породен от рязка флексия или екстензия на шията. Характеризира се с нараняване на меките тъкани.
Уврежданията на вътрешните органи в гръдната и коремната кухина са с различна степен в зависимост от тежестта за злополуката - кръвонасядания, разкъсвания и откъсвания на органи.
При костите на горните и долните крайници може да се установят фрактури и разкъсани ставни връзки.
Възможни са счупвания на ребра и прешлени на различни нива.
Коментари към Лице (всяко), намиращо се в лек автомобил и пострадало при неуточнена пътна злополука МКБ V49.9