Пътник, пострадал при сблъскване с друго или неуточнено моторно превозно средство при непътна злополука МКБ V49.1
Уврежданията на пътник, пострадал при сблъскване с друго или неуточнено моторно превозно средство при непътна злополука, се характеризират от: мястото му в колата и употребата на колан; особеностите на двете превозни средства и скоростта им на движение; условията, при които е станала злополуката и т.н.
Лекият автомобил се определя като моторно превозно средство на четири колела за транспорт на хора и багаж.
Производството на съвременните автомобили се стреми към увеличаване на безопасността, комфорта и ефективността им. За тази цел автомобилите се създават с аеродинамична форма, намаляваща въздушното съпротивление, работят с електронни системи и с двигатели с минимален разход на енергия.
Съществуват различни видове автомобили в зависимост от формата и предназначението им - седан, спортни, състезателни, хечбек, многоместни, специализирани и др.
В днешно време най-предпочитана форма на моторизиран транспорт са автомобилите.
Техните предимства се изразяват в бързината и удобството им, безопасността им при злополуки. Не са зависими от дължината на разстоянията и от атмосферните условия, нямат проблем с извозването на повече от един пътник и по-голямо количество товар.
Покупката и поддръжката на един лек автомобил изисква големи разходи: за гориво, пътни такси, за застраховки, за ремонт и др. При придвижването с кола съществува проблема със задръстванията и местата за паркиране.
Тежестта на травмите на пътник, пострадал при сблъскване с друго или неуточнено моторно превозно средство при непътна злополука, зависят до голяма степен от употребата на колан.
Пътуващите на предната седалка загиват по-често в сравнение с тези на задната седалка.
Главните механизми за получаване на уврежданията са ударите на тялото в части от кабината, сътресението на тялото, а понякога и притискане от части.
В резултат на удара в предното или страничното стъкло на автомобила се образуват множество порезни рани, разположени по главата и горните крайници. В дълбочината им може да се намерят частици стъкла.
Нараняванията по лицето може да се съпровождат с охлузвания, кръвонасядания, разкъсно-контузни рани, счупване на челюстта.
При по-тежки злополуки може да се получат счупване на костите на черепа, увреждане на мозъка, счупване на прешлени.
Тежестта на черепномозъчната травма може да варира от леко до оставяща трайни увреждания. Последици от мозъчната травма може да се изразят с главоболие, световъртеж, загуба на паметта, липса на концентрация, нарушения в зрението и т.н. За изясняване на наличието й се използва компютърна томография или ЯМР.
Уврежданията на врата може да се изявят с напрежение в тилната област, с камшичен удар или по-тежки увреждания като фрактури.
Камшичният удар причинява нараняване на меките тъкани - нерви, мускули, сухожилия. Изразява се с главоболие, световъртеж, болка в шията и горните крайници, ограничена подвижност на шията, мускулна слабост и изтръпване на горните крайници. Използва се образна диагностика за поставяне на диагнозата, а лечението е комбинирано - медикаменти и кинезитерапия.
Травмите на горните и долните крайници се изразяват с фрактури и разкъсване на ставни връзки.
Уврежданията на вътрешните органи се получават от сътресението на тялото и може да варират в зависимост от тежестта на произшествието.
Механизмът на притискане се задейства при по-силен сблъсък и силна деформация на колата, вследствие на което тялото на пътника се притиска допълнително от преместилите се части на колата. Травмите са разположени най-често по гръдния кош и корема.
Получават се фрактури на ребра, в резултат на които може да се наранят белите дробове. Вследствие на по-силно притискане вътрешните органи в гръдната и коремната кухина се разкъсват и смачкват.
Употребата на предпазни колани намалява неколкократно травматичните увреждания. Получават се характерни за коланите лентовидни кръвонасядания и охлузвания, наблюдаващи се в мястото на съприкосновение на колана в тялото.
Коментари към Пътник, пострадал при сблъскване с друго или неуточнено моторно превозно средство при непътна злополука МКБ V49.1