Водач, пострадал при сблъскване с други и неуточнени моторни превозни средства при непътна злополука МКБ V49.0
Степента на уврежданията на водач, пострадал при сблъскване с други и неуточнени моторни превозни средства при непътна злополука, може да варира от лека до много тежка в зависимост от: скоростта на движение на двете моторни превозни средства и особеностите им; употребата на предпазен колан; обстоятелствата, при които е станала злополуката и др.
Лекият автомобил представлява моторно превозно средство на четири колела, което служи за превоз на хора и товар.
Съвременните автомобили са подчинени на осигуряването на по-голяма ефективност, комфорт и безопасност на водача и пътниците. Произвеждат се с двигатели с минимален разход на енергия, с електронни системи и с аеродинамична форма, намаляваща въздушното съпротивление.
Колите са най-масово използваната форма на транспорт.
Те превъзхождат други форми на превоз по редица параграфи: по-безопасни при пътни инциденти благодарение на предпазни колани, въздушни възглавници и др.; по-бързи и удобни са; независими от атмосферни условия и разстояния; осъществяват транспорт на няколко пътника и по-голямо количество багаж.
За поддържането на лек автомобил отиват големи разходи за гориво, ремонти, пътни такси, застраховки. Друг минус на придвижването с кола е наличието на задръствания и липсата на достатъчно паркоместа.
Травмите на водач, пострадал при сблъскване с други и неуточнени моторни превозни средства при непътна злополука, се локализират главно по главата, предната част на тялото и долните крайници.
Основните механизми за получаването им включват ударите на тялото и последващото сътресение.
Без употребата на предпазни колани уврежданията са по-тежки и многобройни.
Ударът на главата в предното стъкло предизвиква порезни рани. Възможни са фрактури на черепа и увреждане на мозъка, изразяващо се с натъртване, кръвонасядане, кръвоизлив. Диагностицирането на мозъчната травма се извършва с помощта на компютърна томография или ЯМР.
При по-силен удар може да се образуват счупвания на прешлените.
При удар във волана в гръдната област се наблюдават характерни охлузвания и кръвонасядания, които отразяват формата му.
Счупването на ребра и гръдната кост води до образуването на т.нар. гръден капак. Счупените ребра могат да предизвикат разкъсване на белите дробове, другите вътрешни органи също се увреждат от общото сътресение на тялото.
В резултат на удара във волана може да се получат навяхване и счупване на костите на дланта.
Травматичното действие на таблото за управление и неговите части се локализират по корема и долните крайници. Ударът се осъществява с коленните стави в таблото за управление, при което се образуват на това място охлузвания, кръвонасядания и разкъсни рани, установява се често счупване на бедрената кост.
При по-тежки злополуки се получават счупвания в тазовата област, разкъсвания на ставни връзки.
При използване на предпазен колан нараняванията намаляват с няколко пъти. Наблюдават се характерни линеарни охлузвания и кръвонасядания в местата на съприкосновение с колана.
Коментари към Водач, пострадал при сблъскване с други и неуточнени моторни превозни средства при непътна злополука МКБ V49.0