Лице, намиращо се в лек автомобил и пострадало при неговото сблъскване с тежкотоварен автомобил или автобус МКБ V44
Тежестта на травматичните увреждания на лице, намиращо се в лек автомобил и пострадало при неговото сблъскване с тежкотоварен автомобил или автобус, се обуславят от: особеностите на тежкотоварния автомобил или автобус; вида на сблъсъка; скоростта на двете превозни средства; използването на предпазни колани и др.
Лекият автомобил представлява моторно превозно четириколесно средство, чиято дейност е транспорт на хора и багаж.
Производството на съвременните автомобили е насочено към създаване на по-голяма ефективност, безопасност и комфорт. Колите се правят с електронни системи, двигател, който има минимален разход на гориво, и с аеродинамична форма за намаляване на въздушното съпротивление.
Наблюдава се разнообразие при различните видове коли според структурата им - седан, спортни, хечбек, пикап, многоместни, състезателни, специализирани автомобили и т.н.
Около 600 милиона е броят на днешните автомобили в света, като има тенденция за постоянно увеличаване.
Най-масовият начин за транспорт е лекият автомобил, тъй като притежава редица предимства: по-удобен и бърз е в сравнение с други видове транспорт; създава по-голяма безопасност при злополуки с помощта на предпазни елементи като въздушни възглавници, предпазни колани; не се влияе от атмосферните условия и дължината на разстоянието за придвижване; няма затруднения при превоза на няколко пътника и багаж както мотоциклетите и велосипедите например.
Главният недостатък при леките автомобили е големите разходи, които създават, за: гориво, застраховки, пътни такси, ремонти и части и т.н. Огромен проблем в по-големите градове е и наличието на задръствания и липсата на паркоместа.
Травмите на лице, намиращо се в лек автомобил и пострадало при неговото сблъскване с тежкотоварен автомобил или автобус, се локализират най-често по главата, долните крайници и предната част на тялото вследствие на удари на тялото в кабината и сътресението на тялото, понякога и притискане. То е резултат от силна деформация на автомобила при по-тежки злополуки и притискане на тялото от разместили се части.
Водачът и пътниците без предпазни колани получават различни по тежест и обширност наранявания.
При сблъскването тялото се изтласква напред и нагоре, главата се удря в тавана или предното стъкло, а долните крайници в таблото за управление, гръдната и коремната област се удрят във волана.
Ударът в предното или страничното стъкло предизвиква образуването на порезни рани.
Поради силния удар във волана в областта на гърдите се наблюдават охлузвания и кръвонасядания. Възможно е счупване на гръдна кост, на ребра и получаването на гръден капак; разкъсвания и откъсвания на вътрешните органи в гръдната и коремната кухина.
Нараняванията от таблото за управление се разполагат по корема, таза и долните крайници. Получават се охлузвания, кръвонасядания и разкъсни рани на коленната става, фрактура на бедрената кост, изкълчване на тазобедрената става. При по-тежки инциденти може да стане разкъсване на ставните връзки в тазовата област.
Наблюдават се многофрагментни фрактури на черепа и увреждане на главния мозък при по-тежки произшествия.
Вследствие на притискане на тялото от части на автомобила уврежданията са разположени най-вече в гръдната и коремната област. Образуват се фрактури на ребра, които често предизвикват травми на белите дробове. При силно притискане се получава разкъсване и смачкване на вътрешни органи.
Употребата на предпазни колани обуславя редуцирането няколкократно на степента на уврежданията. Характерът на нараняванията са в зависимост от вида на коланите.
При удряне на колата отзад се наблюдават у пострадалите характерни увреждания на шийни, гръдни и поясни прешлени, наречени камшичести счупвания.
Коментари към Лице, намиращо се в лек автомобил и пострадало при неговото сблъскване с тежкотоварен автомобил или автобус МКБ V44