Лице, намиращо се в лек автомобил и пострадало при неговото сблъскване с лек автомобил, товарен автомобил тип пикап или фургон МКБ V43
Травмата на лице, намиращо се в лек автомобил и пострадало при неговото сблъскване с лек автомобил, товарен автомобил тип пикап или фургон, зависи от употребата на предпазни колани.
Водачът и пътниците без предпазни колани получават различни по тежест увреждания. Установено е, че пътниците на предната седалка загиват няколко пъти по-често отколкото водачите и по-често от пътуващите на задната седалка. Обяснява се с това, че водачът по време на управление на автомобила плътно фиксира тялото си, а също и с това, че той най-рано от пътуващите в колата забелязва аварийната ситуация.
Основните механизми за получаване на уврежданията са удари на тялото в части от кабината, сътресение, в някои случаи и притискане, когато в резултат на сблъскването се получи силна деформация на автомобила и тялото на пострадалия допълнително се притисне от преместилите се части на кабината.
В момента на фронтално сблъскване, когато лицето е без предпазен колан, тялото се изтласква напред и нагоре, при което главата се удря в тавана на кабината или предното стъкло, а долните крайници на водача се удрят в таблото за управление. Гърдите и коремът на водача се удрят във волана.
Най-често травмата се съпровожда с увреждания по главата, изпъкналите части на лицето и долните крайници. Получават се множество цепковидни и разкъсно-контузни рани, придружени с многофрагментни фрактури на костите на лицевия и мозъчния череп и увреждания на главния мозък.
Ударът в предното или страничните стъкла на автомобила води до образуването на множество порезни рани по главата, лицето, шията и китките на ръцете.
От силния удар във волана водачът получава по предната част на гръдния кош охлузвания и кръвонасядания, счупвания на гръдната кост, на ребра (оформя се т.нар. гръден капак), а понякога и навяхване и счупване на костите на дланта. Ударът често се съпровожда с разкъсвания и разместване на вътрешните органи в гръдната и коремната кухина.
Уврежданията по корема, долните крайници и таза се получават при удар на предната повърхност на коленните стави в таблото с приборите за управление, в резултат на което на мястото на удара могат да се получат охлузвания, кръвонасядания или разкъсни рани, счупване на бедрена кост, изкълчване на тазобедрената става, а понякога и по-тежки увреждания на тазовия пръстен.
При ползването на предпазни колани се наблюдава сходство в морфологията, локализацията и тежестта на уврежданията на водача и пътника на предната седалка, тъй като при удара те са поставени при почти еднакви условия. Употребата на предпазни колани е довело до намаляване на травмите на водача и пътника с 50-60%. Еднообразието на уврежданията, причинени от коланите, наложи въвеждането на термина "синдром на предпазните колани".
При рязка промяна на скоростта на движение на колата, например при блъскането й отзад, у пътуващите се получават характерни увреждания на шийни, гръдни и поясни прешлени на гръбначния стълб - т.нар. камшичести счупвания. Рязкото намаляване на скоростта на движение, например при преден удар, води до прекомерното сгъване в шийната област и горногръдния отдел на гръбначния стълб, което също предизвиква увреждания в гръбначния стълб, най-силно изразени по задната му повърхност.
Коментари към Лице, намиращо се в лек автомобил и пострадало при неговото сблъскване с лек автомобил, товарен автомобил тип пикап или фургон МКБ V43