Начало Медицинска енциклопедия Алтернативна медицина Натурални продукти храни и пробиотици Ягодите намаляват възпалението и подобряват мозъчната дейност

Ягодите намаляват възпалението и подобряват мозъчната дейност

Ягодите намаляват възпалението и подобряват мозъчната дейност - изображение

Пресните летни ягоди са едно от най-популярните, освежаващи и здравословни наслади на планетата. И това, че са сладки и сочни, далеч не е единственото им преимущество. Освен всички ползи и преимущества, които редовната консумация на плодове осигурява на организма, ягодите може да намалят възпалението и да подобрят мозъчната функция.

В изследване, публикувано в "Journals of Gerontology Series A", екип от изследователи открили, че това се дължи на хранителен флавоноид, наречен фисетин (fisetin), който се съдържа във високи нива в ягодите. Изследователският екип добавял към храната на преждевременно застаряващи мишки дневна доза фисетин в продължение на седем месеца, а друга група от преждевременно застаряващи мишки била хранена със същата храна, но без добавка на фисетин. В хода на изследването опитната и контролна група мишки били подложени на различни тестове за оценка на мозъчната активност и паметта. В допълнение, изследвали нивата на специфични белтъци в мишките, свързани с мозъчната функция, реакциите на стрес и възпаление. Резултатите показали, че добавката на фисетин може да бъде от полза при проблеми с паметта и симптоми на остеоартрит. Групата от мишки, които не са получавали фисетин са показали повишени маркери на възпаление и стрес, както и по-лоши резултати на когнитивните тестове. От друга страна, групата, която получавала фисетин, не показала признаци на физически или когнитивни свързани с възрастта нарушения. Освен това, не са наблюдавани признаци на токсичност или нежелани ефекти от приемането на фисетин, дори при високи дози.

По-ранни изследвания са установили, че фисетин е от полза и при условията на експозиция на живак, хомоцистеинов клирънс, диабетна невропатия и увреждане на черния дроб. Този флавоноид може да се открие и в други плодове, като ябълки, грозде, киви, манго, райска ябълка и домати. Може да бъде получен и от зеленчуци като краставици и лук, както и някои видове ядки. Въпреки това, ягодите се отличават с най-високо съдържание на този мощен флавоноид сред другите хранителни източници.

С какво още са полезни ягодите за здравето?

Ягодите са наситени и с други хранителни вещества и антиоксиданти. Ето защо те трябва да присъстват в менюто Ви:

Подсилват имунната система

ягоди и ягодов шейкЯгодите са чудесен източник на витамин С, а той е добре известен на всички имунен бустер и бързо действащ антиоксидант. Една порция ягоди ще осигури 51,5 милиграма витамин С, което е почти половината от дневните нужди на организма.

Превенция и лечение на запек

Консумирането на храни, които са с високо съдържание на вода и фибри като ягоди, грозде, диня и пъпеш помагат за поддържане на тялото добре хидратирано и подпомагат чревната перисталтика. Фибрите са от съществено значение за предотвратяване на запека.

Понижават кръвното налягане

Измерване на кръвно наляганеПоради високото съдържание на калий в тях, ягодите са особено полезни за хората, страдащи от високо кръвно налягане, тъй като отстраняват последиците от високите нива на натрий в организма. Ниският прием на калий е също толкова ключов рисков фактор за развитието на високо кръвно налягане, както и високият прием на натрий.

Поддържат здравето на очите

Ягодите съдържат антиоксиданти, които имат отношение към превенцията на катаракта - намалена прозрачност на лещите на очите (перде), което, в напреднала възраст, може да доведе до слепота. Витамин С в ягодите помага и за предпазването на очите от действието на свободните радикали от UV лъчите на слънцето, което може да увреди протеина в лещите. Витамин С допринася за подсилване на роговицата и ретината на очите.

Борба с рака

В допълнение към витамин С, друг фитохимикал в ягодите, наречен елагична киселина, може да е от полза в превенцията на рак, тъй като е доказано, че притежава свойство да потиска растежа на раковите клетки. Други антиоксиданти, открити в ягодите като лутеин и зеатанцини, могат да отстранят свободните радикали и да неутрализират потенциално отрицателния ефект, който оказват върху клетките.

Понижават холестерола

Елагичната киселина и флавоноидите в ягодите имат отношение и към здравето на сърцето. Редовната им консумация намалява щетите от оксидативния стрес и понижава кръвните липиди, които имат отношение към развитието на сърдечни заболявания и диабет.

Помагат за изгарянето на излишните мазнини

Ягоди и диетаАнтоцианините са антиоксиданти, отговорни за червения цвят на ягодите. Те спомагат за изгарянето на мазнините, които са се натрупвали в тялото. Проведено е проучване върху две групи животни, като на едната група е даван антоцианин с храна с високо съдържание на мазнини, а на другата група - само храна с високо съдържание на мазнини. В групата, на която е даван и антоцианин е установено с 24 % по-слабо наддаване на тегло в сравнение с групата, която не е получавала антоцианин.

Подобряват здравето и вида на кожата

Знаете ли, че ягодите са един от най-добрите естествени продукти, които може да се прилагат върху кожата? Богатото им насищане с витамин С, алфа-хидроксилни киселини, салицилова киселина, аспарагинова киселина, елагична киселина, фолиева киселина и фибри, прави вкусната ягода ценен домашен лек и превантивно средство срещу много кожни проблеми, включително акне, черни точки, мазна кожа, суха кожа и други.

Неслучайно, ягодите се използват широко в козметичната индустрия за създаване на продукти за красота на кожата. Приложени локално върху кожата те правят кожата естествено красива, мека и еластична. Други полезни ефекти включват:

  • предотвратяват появата и задълбочаването на бръчките;
  • забавят стареенето на кожата - Витамин С е важен компонент и при производството на колаген, който спомага за подобряване на еластичността и устойчивостта на кожата. Редовната консумация на храни, богати на витамин С са важни за здравето и младежкия вид на кожата. Наличието на елагична киселина в ягодите предотвратява разрушаването на колагена и възпалителния отговор - два основни фактора за развитието на бръчките.
  • подобряват тена;
  • защитават кожата от увреждане от слънцето;
  • премахват подпухването на очите;
  • овлажнява сухата кожа;
  • предотвратяват акне, пъпки и кожни раздразнения.

Маска за мазна кожа с лимон и ягоди

Маска за лице с ягодиТова е страхотна и лесна маска за лице за подмладяване на кожата и контрол на омазняването. В комбинация с лимонов сок, тази маска премахва излишния себум от повърхността на кожата и почиства порите на кожата в дълбочина. Лимоновият сок е естествено стягащо средство и също помага за избледняване на белези от акне и тъмни петна. Алфа-хидроксилните киселини в ягодите помагат за контрола на производството на мазнини върху повърхността на кожата, които са отговорни за появата на пъпки и черни точки.

Вземете 2-3 пресни ягоди и ги смачкайте докато се получи пюре. Добавете 1 чаена лъжичка лимонов сок, разбъркайте добре и нанесете върху кожата на лицето. Изчакайте 15 минути. Внимателно изплакнете първо с топла вода и след това отново със студена, за да затворите порите.

Овлажняващ крем за лице с ягоди

Вземете 2-3 пресни ягоди и с помощта на вилица ги намачкайте до получаване на пюре. Смесете с 1 чаена лъжичка мед и 1 супена лъжица прясна сметана, за да направите невероятно хидратираща маска за лице, която ще остави кожата ви овлажнена и блестяща! Внимавайте - тази невероятна комбинация със сигурност ще изкушава вашите вкусови рецептори! Нанесете от сместа върху лицето и шията си и я оставяйте толкова дълго, колкото можете или докато изсъхне напълно. Така приготвен, този домашен крем подхранва и придава на кожата меко, бляскаво усещане. Същевременно, медът действа като мека стягаща съставка и антисептично средство, което помага да се почисти кожата от микроби и мръсотия.

Използвайки топла вода, изплакнете, като се справите по-специално със страните на лицето си и под брадичката си. Потопете лицето си със студена вода, за да затворите порите. Подсушете с чиста кърпа.

Рискове и предпазни мерки при консумация на ягоди

Важно е да се уверите, че ягодите, с които разполагате са органични, тъй като те попадат сред най-пестицидните култури, която можете да ядете, ако не сте сигурни в произхода им. Ако органичните продукти не са съвместими с бюджета Ви, трябва да знаете, че все пак, хранителната полза от консумацията на традиционно отглеждани ягоди, далеч надхвърля риска от това да не ядете ягоди изобщо.

Бета-блокерите (вид медикаменти, които най-често се предписват при сърдечни заболявания) могат да доведат до повишаване на нивата на калий в кръвта, затова, когато се приемат такива, богатите на калий храни (като ягоди) трябва да се консумират умерено.

Консумирането на твърде много калий може да е вредно за хора с нарушена бъбречна функция. Ако бъбреците не са в състояние да отстранят излишния калий от кръвта, това може да е фатално.

Още по темата:

5.0, 1 глас

БИБЛИОГРАФИЯ

https://alternativemedicine.news/2018-05-17-strawberries-can-reduce-inflammation-prevent-cognitive-decline.html
https://www.medicalnewstoday.com/articles/271285.php
http://www.india.com/lifestyle/health-benefits-of-strawberry-7-reasons-to-include-strawberries-in-your-diet-2908991/
http://www.dwarkaexpress.com/benefits-of-strawberry-for-skin-and-health/
https://bellatory.com/skin/Strawberry-Face-Mask-Recipes

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияБотаникаХрани и ястияРецептиЗдравни съветиДиетиЛюбопитноСнимкиЛайфстайлПатологияНовиниЗаболявания (МКБ)СпортМедицински изследванияПсихологияЛеченияАлтернативна медицинаФизиологияКлинични пътекиХранене при...История