Транспортна злополука, неуточнена МКБ V99
Хиляди транспортни злополуки се случват всеки ден в световен мащаб, в резултат на които могат да възникнат сериозни наранявания или смърт на водачи, пътници, пешеходци.
Факторите за предизвикване на транспортна злополука, неуточнена, са многобройни, като някои от по-честите причини са:
- лоши пътища - наличие на дупки, неравна настилка, намалена видимост и др.
- лошо метеорологични условия - дъжд, сняг, мъгла могат да доведат до намаляване или загуба на видимостта
- превишена скорост
- безразсъдно шофиране и неспазване на правилата за движение
- липса на концентрация и небрежност от страна на водача
- употреба на алкохол, наркотици или медикаменти с упойващ ефект
- механична повреда на превозното средство - спукана гума, повреда на кормилната уредба и др.
- умора на водача
- разсейване на водача - използване на мобилен телефон, ядене и др.
- препятствия по пътя - паднали камъни, отломки и др.
Нараняванията в резултат на злополука могат да варират от леки и краткотрайни до тежки, животозастрашаващи и дългосрочни. Травмите на главата, врата и гърба са сред най-често случващите се. Катастрофите причиняват и поражения върху вътрешните органи и крайниците.
Травматичната мозъчна травма е изключително сериозно увреждане при транспортни инциденти. Мозъчната травма може да доведе до постоянно или временно увреждане на функциите на мозъка. Черепни фрактури, хематоми и сътресение на мозъка са често получавани увреждания вследствие на транспортна злополука, неуточнена. Мозъчните поражения при катастрофи са свързани с бързото ускорение и забавяне на мозъка, което причинява увреда до точката на удара и неговата противоположна точка - областта на противоудара.
Диагностиката на мозъчната травма може да бъде трудна. Травматичните мозъчни увреждания могат да се проявят с припадъци, сътресение, главоболие, виене на свят, липса на концентрация, загуба на паметта, депресия или тревожност. Компютърна томография и ЯМР често се използват за диагностика на мозъчната травма.
Камшичният удар е честа увреда в шийната област при злополуки. Представлява нараняване на меките тъкани - нерви, сухожилия и мускули. Той причинява болка в шията и ограничаване на движение на врата и главата, извършване на ротация и периферното зрение.
Увреждането на темпоро-мандибуларната става е нараняване на ставата и ставните връзки, които осъществяват движението на челюстта. Подобно на камшичния удар, темпоро-мандибуларната става се уврежда при ускорението и забавянето при инцидента. Оказва ефект върху процесите на дъвчене, хранене и говор.
В транспортни злополуки могат да бъдат причинени компресионни фрактури на шийните, гръдните или поясните прешлени. Симптомите на травма на гръбначния стълб включват слабост в ръката и/или крака, затруднено дишане, скованост, изтръпване, парализа, отклонения в контролирането на пикочния мехур и червата. По същия начин както камшичният удар наранява меките тъкани на шията, нервите, сухожилията и мускулите на гърба могат да бъдат травмирани при злополука, появявайки се болка и възпаление.
Вътрешните наранявания при възникнала катастрофа включват наранявания на далака, червата, черния дроб, бъбреците, белите дробове, сърцето или аортата. Счупени ребра са често срещано явление и може да наранят белите дробове и други вътрешни органи.
Горните и долните крайници, както и таза, често получават наранявания при злополука - навяхвания, фрактури, увреждане на ставни връзки. Нараняванията по кожата се изразяват с различни по обширност кръвонасядания, охлузвания, порезни, разкъсно-контузни и разкъсни рани.
Не на последно място по важност са психическите последици вследствие на транспортна злополука, неуточнена. Възможна е появата на посттравматично стресово разстройство, емоционално разстройство, стрес, депресия, натрапчиви обсебващи спомени, нарушения на концентрацията, чувство за вина, нарушения на говора, самоизолация, емоционална лабилност (бърза смяна на настроенията, агресивно поведение, лесно избухване), нарушения на съня (трудно заспиване, кошмари) и др.
Коментари към Транспортна злополука, неуточнена МКБ V99