Лице, което се намира на въздушно превозно средство, пострадало при други уточнени аварии на въздушно превозно средство МКБ V97.0
Увреждащите фактори, влияещи на пътниците и екипажа във въздушно превозно средство са: динамични пренатоварвания на организма; взривна декомпресия; височинен парогазов емфизем; взривна вълна, термични и токсични въздействия; механични фактори.
Степента на увреждане на лицето, което се намира на въздушно превозно средство, пострадало при други уточнени аварии на въздушно превозно средство, зависи от тежестта на увреждащите фактори и вида авария.
Динамичните пренатоварвания на организма са вследствие на рязко превключване на високи скорости например при опит да се излезе от аварийна ситуация. Те могат да са причина за появата на анемия или хиперемия на главния мозък със загуба на съзнанието, нарушение в зрението. По-тежки увреди са изместване на вътрешните органи и последващо нарушение на функциите им, кръвоизлив в меките тъкани.
Аварийната дехерметизация в кабината на екипажа или пътническия салон предизвиква взривна декомпресия. Барометричното налягане спада рязко. Вследствие на това у пострадалите лица се развива баротравма в белите дробове и слуховия апарат, а в кръвта и тъканите се образуват мехури от разтворения в тях азот. В резултат на това се образува в кръвоносните и лимфни съдове емболии.
При полети на височина над 19 km без защитни средства се получава кипване на течните среди на организма, което обуславя височинния парогазов емфизем. Получава се отслояване на кожата и обемът на отделните участъци на тялото или на цялото тяло рязко се увеличава.
Взривната вълна представлява мощен увреждащ фактор, възникващ в резултат от взрива на горивото в резервоарите.
Термичните въздействия са свързани с пожар, който може да възникне по време на полет. От пламъка може да се запалят дрехите, да възникнат изгаряния по тялото, а също и да настъпи послесмъртно обгаряне. Термично увреждане на екипажа могат да окажат горещи течности (например масло, изхвърляно под налягане от повреден маслопровод) и нажежени части на самолета (горещ двигател и др.).
Токсичните вещества се образуват най-често при пожар на борда на въздушното превозно средство. Те оказват токсично въздействие върху членовете на екипажа и пътниците. Такива вещества могат да бъдат: въглероден окис, продукти от пиролизата на маслото и от термодеструкцията на лаковите покрития и синтетичните полимерни материи, при които се образуват високотоксични мономери (формалдехид, винилхлорид) или малкодисперсни вещества (например аерозоли на хидравлични и охлаждащи течности и др.).
Механичните фактори въздействат при удрянето на въздушното превозно средство. Могат да бъдат предизвикани от предпазните колани, твърди предмети, лостове за управление и др. Най-тежките последици за пострадалото лице са разрушаване на тялото и откъсване на отделни негови части.
Уврежданията могат да се получат както при падане във въздушното превозно средство при авария, така и при падане от него или на него.
Скачането с парашут при полет в някои случаи е средство за аварийно напускане на самолета. Причините за уврежданията, които може да получат парашутистите, най-често се дължат на нарушаване правилата на приземяване и на сложни условия при осъществяването му (силен вятър, неравна повърхност, удар в надземни препятствия). Най-често се получават травматични счупвания на подбедриците, когато приземяването става с изправени крака, а не както е правилното - с полусгънати). Срещат се често и торзионни счупвания на гръбначния стълб.
При неразтваряне на парашута се получават увреждания, характерни за падане от голяма височина.
Изпадането от въздушно превозно средство при полет е възможно при отваряне на врата, авариен люк, разрушаване на самолета във въздуха и др. В такива случаи по телата на загиналите се установяват множество механични увреждания и като правило труповете не са разчленени.
Коментари към Лице, което се намира на въздушно превозно средство, пострадало при други уточнени аварии на въздушно превозно средство МКБ V97.0