Злополука с моторно или немоторно превозно средство с неуточнен вид МКБ V89
Злополука с моторно или немоторно превозно средство с неуточнен вид се случва, когато превозното средство се сблъсква с друго моторно или немоторно превозно средство, пешеходец, животни, отломки на пътя или друга стационарен обект като дърво, стълб, ограда и т.н.
Злополука с моторно или немоторно превозно средство с неуточнен вид може да доведе до увреждания на участниците, смърт, щети по превозното средство и повреждане на имущество. Редица фактори допринасят за риска от сблъсък, включително дизайна на превозното средство, скоростта на движение, проектирането на пътищата, пътната обстановка, уменията на водача, поведението на водача и т.н.
Човешките фактори при сблъсък на превозни средства включват всички фактори, свързани с водачите и другите участници в пътното движение, които могат да допринесат за сблъсък. Примери са поведението на водача, зрителна и слухова острота, способността за вземане на решения, както и скоростта на реакция. Ключови елементи за доброто шофиране са например контролиране на колата, включително добра информираност на размера на колата и възможностите й; забелязване и реагиране на пътните условия, метеорологичните условия, пътните знаци и околната среда; бдителност и предвиждане на поведението на другите шофьори и т.н.
Значителен процент от злополуките се случват в резултат на употреба на алкохол или други упойващи вещества. Някои от най-честите причини за злополука с моторно или немоторно превозно средство с неуточнен вид са:
- висока скорост на движение
- неспазване на пътни знаци, светофари или маркировка
- липса на сигнал
- шофиране, несъобразено с метеорологичните условия
- шофиране под влияние на алкохол, упойващи медикаменти или наркотици
- дефекти в превозното средство
- повредена пътна настилка
- умора на водача
- небрежност или липса на концентрация от страна на водача
Катастрофите са най-честата причина за травми на главата. Дори ако пострадалият оцелее, травмата на главата може да има трайни, опустошителни последици. Промени в психичния статус може да бъде ранен признак на сериозно нараняване.
Огнищните мозъчни травми обикновено са причинени от директни удари на главата и се състоят от контузии, мозъчни разкъсвания и кръвоизливи, водещи до образуването на субарахноидални, субдурални, интрацеребрални хематоми в главата. Дифузните мозъчни травми обикновено са причинени от внезапно движение на главата и предизвикат дифузна аксонална травма.
Друга често срещана форма на нараняване от катастрофа е нараняванията на врата, които могат да възникнат като по-леки форми - камшичен удар и напрежение във врата, до по-сериозни наранявания като пречупване на шийните прешлени и нараняване на диск.
Увреждането на гръбначния стълб е също често срещана травма при злополуки. Пораженията върху гръбначния мозък могат да бъдат причинени от разместване на костни фрагменти, дискове или разкъсване на лигаментите в гръбначно-мозъчната тъкан, като по този начин се унищожават аксони (част от нервните клетки, които пренасят сигнали по гръбначния мозък между мозъка и останалите части на тялото).
Долната част на гърба е най-честото място на травми на гърба, навяхвания, дискова херния и фрактура на прешлени. Тези наранявания могат да причинят болка и ограничаване на мобилността. Възможни са компресионни счупвания на прешлени в различни области, като по-сериозните наранявания могат да доведат до трайно обездвижване.
Въздействието на пътнотранспортното произшествие може да предизвика вътрешни наранявания, включително наранявания на червата, бъбреците, далака, черния дроб, белите дробове, сърцето или аортата. Счупени ребра също са често срещано явление, които могат да предизвикат разкъсвания на белите дробове и други вътрешни органи. Някои наранявания в гръдната или коремната област могат да бъдат сериозни заплахи за живота.
Фрактури може да възникнат на кости на крайниците, понякога съчетани с увреждане на ставните връзки. Външните наранявания се характеризират с охлузвания, кръвонасядания, разкъсно-контузни, порезни и разкъсни рани с различна обширност.
Преживяна злополука с моторно или немоторно превозно средство с неуточнен вид с тежки наранявания и дори загуба на човешки живот може да причини на участниците в нея краткосрочни или дългосрочни психологически поражения като емоционален стрес, посттравматично стресово разстройство, постоянно безпокойство и депресия. Тези психологически травми могат да засегнат всеки аспект от живота на дадено лице и да имат дълготрайни последици.
Уврежданията и причините, довели до смъртни случаи при злополука с моторно или немоторно превозно средство с неуточнен вид, могат да варират в широки граници. Водачи на моторни или немоторни превозни средства, пътници, пешеходци, деца, възрастни могат да пострадат от широка гама от модели и видове наранявания.
Аутопсията, придружена от задълбочен и точен доклад, подходяща фотографска техника, токсикологични тестове и т.н. играят съществена роля при определяне на последователността на събитията, довели до инцидента, и в крайна сметка - смъртта. Ролята и заключенията на съдебния лекар са от съществено значение в разследването на злополуката с моторно или немоторно превозно средство, довела до фатален изход.
Причината за смъртта е почти винаги свързана с нараняванията. Въпреки това определянето например дали тъпа травма или пожар е причинил смъртта в превозното средство, е важно разграничение. Откриването на преди недиагностицирано физическо заболяване може да предостави информация какви фактори може да са изиграли роля в причината за инцидента. Токсикологичните данни са от съществено значение за всяко разследване и често те могат да бъдат получени по време на пълна аутопсия.
Въпреки че моделите на нараняванията при злополука с моторно или немоторно превозно средство с неуточнен вид може да изглеждат очевидни върху кожата и те несъмнено са важни, установяването на разпределението на фрактурите и висцералните наранявания може да бъде единственият начин да се разберат събитията по време на инцидента. Например вътрешния преглед на краката на пешеходците е стандарт при тълкуването на нараняванията на въздействието на бронята. Мотористите често носят каски и дрехи, направени от дебела кожа, и други защитни съоръжения, които могат да се намалят или дори да премахнат външни наранявания. Проверката на вътрешните наранявания може да е единственото средство за документиране на механиката на тяхната смърт.
Коментари към Злополука с моторно или немоторно превозно средство с неуточнен вид МКБ V89