Лице, намиращо се в товарен автомобил тип пикап или фургон и пострадало при неговото сблъскване със закрепен или стационарен обект МКБ V57
Травмите на лице, намиращо се в товарен автомобил тип пикап или фургон и пострадало при неговото сблъскване със закрепен или стационарен обект, се характеризират от: особеностите и вида на стационарния обект; характеристиките на кабината на товарния автомобил; наличието на предпазни колани; скоростта на движение др.
Примери за закрепени или стационарни обекти са: стълб; дърво; пътен знак; паднали камъни при свличане на скали; ограда или заграждения; съоръжение, разделящо пътното платно; мантинела и др.
Товарният автомобил се характеризира като моторно превозно средство на четири или повече колела, което е с основна дейност транспорт на по-голямо количество багаж или хора.
Пикапът се определя като вид товарен автомобил, който обикновено е с открита задна каросерия.
Освен основната употреба на пикапа за работа и пренос на повече товар, днес се използва масово и от хора, които имат например хобита, свързани с природата. Това се обуславя от най-важното му положително качество - неговата висока степен на проходимост и възможността му да осъществи транспорт до места, труднодостъпни за други форми на моторизиран превоз.
Фургонът или т.нар. ван като друг вид товарен автомобил се използва масово от фирми, имащи "мобилна" дейност - услуги, ремонт и почистване по домовете, доставка и инсталация на уреди и др.
Тази форма на моторизиран превоз осъществява транспорт на клиенти и багаж в услуга на хотели, туристически агенции, екскурзионни мероприятия, летища, колежи, курорти и други организации.
Според статистиката при катастрофа пътниците в товарен автомобил тип пикап или фургон са изложени на по-голям риск от образуване на травми на шийната и поясната област на гръбначния стълб в сравнение с лица, намиращи се в малка кола.
Като основни фактори за получаване на инциденти с товарни автомобили се сочат: водачи без опит (по-трудно се управляват превозни средства с по-голям размер); неизправност в изискванията за безопасност; по-голяма натовареност от допустимата. Повишеният трафик на движението, несъобразената дистанция и скорост и състоянието и видът на пътното платно също оказват влияние за създаването на опасни условия и злополуки.
Лице, намиращо се в товарен автомобил тип пикап или фургон и пострадало при неговото сблъскване със закрепен или стационарен обект, получава травматични увреждания основно по главата, долните крайници и предната част на тялото, които са резултат от ударите на тялото в части на кабината и полученото сътресение на тялото, съпроводено понякога с притискане.
Главата се удря в стъклото или тавана на кабината поради изтласкване на тялото напред и нагоре при удара. Получават се много на брой порезни рани по главата и горните крайници, възможни са счупвания на костите на черепа и увреждане на мозъка.
Черепномозъчната травма е една от основните причини за смърт при катастрофи.
Рязкото спиране се съпровожда с увреждания на прешлени в шийната и горногръдната области вследствие на прекомерното сгъване.
Ударът във волана на водача се изразява с охлузвания и кръвонасядания, имащи форма на кормилото. При по-силен сблъсък може да се получат фрактури на ребра и гръдната кост - сформиране на т.нар. гръден капак.
Долните крайници на водача се удрят в таблото за управление, а на пътуващите - в части на кабината. Получават се охлузвания и кръвонасядания в областта на колената, счупвания на подбедрицата и коленната става. По-тежките злополуки са придружени от счупвания на тазовия пръстен, бедрените кости, разкъсване на ставни връзки.
Травмите на вътрешните органи варират - от кръвонасядания до пълни разкъсвания и размествания на органите.
Механизмът на притискане действа при по-тежки сблъсъци и се получава при силна деформация на кабината и притискането на тялото на пострадалия от части на купето. Травмите са основно в гръдната и коремната област и се изразяват с фрактури на ребра, смачкване на вътрешни органи и др.
Използването на предпазни колани намалява значително сериозността на травматични наранявания. Наблюдава се еднообразие в морфологията и изявата на травмите при пътуващите, независимо от мястото им в автомобила.
Коментари към Лице, намиращо се в товарен автомобил тип пикап или фургон и пострадало при неговото сблъскване със закрепен или стационарен обект МКБ V57