Лице (всяко), намиращо се в лек автомобил и пострадало при неуточнена непътна злополука МКБ V49.3
Обширността на нараняванията на лице (всяко), намиращо се в лек автомобил и пострадало при неуточнена непътна злополука, зависят от: особеностите на лекия автомобил и тези на купето му; скоростта му на движение; условията, при които се е случила непътната злополука и др.
Лекият автомобил се характеризира като моторно превозно средство на четири колела, чиято основна дейност е транспортът на пътници и багаж.
Производството на съвременните автомобили е насочено основно към подобряване на безопасността, комфорта и ефективността. Колите се правят с аеродинамична форма, целяща да редуцира въздушното съпротивление, с двигател с минимален разход на гориво и с електронни системи.
Според формата и предназначението си сред колите има различни видове - спортни, състезателни, хечбек, седан, многоместни, специализирани и др.
Днес леките автомобили са най-масово използваният и предпочитан начин за моторизиран транспорт. Въпреки недостатъците им като големите разходи по поддръжката и задръстванията употребата на коли има доста повече предимства.
Придвижването с леки автомобили е по-бързо и удобно в сравнение с други форми на транспорт, не е зависимо от атмосферни условия и разстояния както колоезденето например, може да превозва няколко пътника и по-голямо количество товар.
При злополука с лек автомобил се осигурява по-голяма безопасност за хората вътре благодарение на специални елементи като предпазни колани, въздушни възглавници и др.
Употребата на обезопасителни колани редуцира с около 30% броят на загиналите и тези с тежки травми. Имат висока ефективност при произшествия в града при скорост под 60 км/h - успяват да предотвратят тежки и средно тежки увреждания, които се получават вследствие удари в стъклото, волана, таблото за управление, части от купето.
При по-новите модели автомобили въздушните възглавници не се отварят при инциденти, ако не е сложен коланът.
Според данните при пострадалите с колани почти не се отчитат травми в основата на черепа, които са и основната причина за смърт на жертвите без колани.
Важно приспособление са и предпазните възглавнички на облегалките на предните седалки, предотвратяващи "камшичест удар".
Нараняванията на лице (всяко), намиращо се в лек автомобил и пострадало при неуточнена непътна злополука, са разположени основно по главата, предната част на тялото и крайниците.
В резултат на удар на главата в стъклото се получават порезни рани, в дълбочината на които могат да се намерят частици счупени стъкла.
Главата може да се удари и в тавана на купето или рамката на стъклото. По лицето се наблюдават охлузвания, кръвонасядания, разкъсни рани.
Възможни са фрактури на черепа, мозъчни травми с различна тежест, оставящи временни или трайни увреждания. Пострадалият може да се оплаква от главоболие, световъртеж, нарушения в зрението, загуба на памет и др.
Поради рязкото изтласкване на шията може да се получи "камшичест удар". Той представлява наранявания на меките тъкани като мускули, нерви, сухожилия и се изявява с болка в шийната област и горните крайници, ограничена подвижност на шията, изтръпване и мускулна слабост на ръцете, световъртеж, главоболие, шум в ушите и т.н. Лечението включва кинезитерапия и медикаменти.
При по-тежки злополуки може да се образуват фрактури на шийни, гръдни или поясни прешлени, на ребра и гръдната кост.
Травмите на костите на горните и долните крайници се характеризират с охлузвания, кръвонасядания, разкъсни рани, фрактури, ставни разкъсвания.
Уврежданията на вътрешните органи могат да бъдат с различна степен и тежест: кръвонасядания, откъсвания, разкъсвания, смачкване.
Коментари към Лице (всяко), намиращо се в лек автомобил и пострадало при неуточнена непътна злополука МКБ V49.3