Алтернативни подходи при лечение на дислексия
Допълнителната и алтернативната медицина е един от най-бързо развиващите се пазари в развития свят и влиянието му се усеща във всички области на здравеопазването, благополучието и специалните образователни потребности. Съществуват множество терапии, които твърдят, че помагат, облекчават или дори "лекуват" дислексията. Те варират от такива, които се основават на солидни научни изследвания до очевидно необичайни. Въпреки че човек винаги трябва да бъде предпазлив, когато се обръща към такива терапии, то той трябва да бъде отворен за нови идеи и възможности.
Много терапевти смятат, че лекарите лекуват само симптомите, докато терапевтите занимаващи се с алтернативна медицина обръщат поглед към целия човек и неговите вродени лечебни способности. Комплементарната и алтернативна медицина подпомага естествената лечебна сила на тялото чрез естествени подходи, като по този начин лекува цялото лице, а не само проблемите, представени в конкретното време.
Какво представлява дислексията?
Дислексията е специфична трудност при ученето, изразяващо се при четене, писане, работа с номера, краткосрочна памет, контрол на ръката и визуална обработка. Често се диагностицира, след като детето започне училище.
Симптомите на дислексията включват изоставяне в развитието на речта, трудност при научаването на нови думи и неспособност за разпознаване на буквите в азбуката. Децата с дислексия може да изпитват трудност да обработват графични символи. Те често проявяват тенденция към огледално писане, четене на нещата отзад-напред и писането на букви и цифри в обратен ред. Дислексията може да повлияе усещането за време, за посока и междуличностни умения. Тези трудности често водят до неудовлетвореност и понижено самочувствие, въпреки че повечето хора с дислексия притежават най-малко средна интелигентност.
Още за дислексията като заболяване може да прочетете в ДИСЛЕКСИЯ И АЛЕКСИЯ МКБ R48.0
Тъй като всеки човек с дислексия е различен, трудно може да се говори за конкретен унифициран метод или терапия, който да е достатъчен. Важно е да се започне от разбирането за това, какво е дислексията и как тя засяга конкретния индивид, преди да види какви терапии могат да му помогнат. За целта може да разгледаме четири ключови области на комплементарната и алтернативна медицина - свързани със слуха, терапиите за развитие, храненето и масаж.
Терапии свързани със слуха при дислексия
Според някои автори (Schulte-Korne, Deimel, Bartling et al., 1998), някои дислексици имат трудности със слуховите умения и изглеждат свръхчувствителни към определени звукови честоти. Това може да доведе до проблеми с разграничаване на единични звуци, слухова обработка, слухова дискриминация, проблеми с паметта и концентрацията и в крайна сметка намалена самооценка.
Много алтернативни терапии са насочени към нормализиране на слуховата система, променяйки начина, по който мозъкът обработва и организира получената от ушите информация. Например, някои използват специални слушалки, за да доставят широк спектър от честоти за пренастройване на слуховата система. Това може да се постигне и чрез слушане на музика всеки ден.
Друга терапия включва използването на метроном. Векове наред музикантите са използвали метрономи, за да си помогнат да запазят темпото си, а през последните години тези устройства са използвани за подпомагане на пациентите с болест на Паркинсон и инсулт. Все повече се работи и за използване на метрономи при пациенти с дислексия и Синдром на дефицит на внимание и хиперактивност.
Метрономът работи, като отброява време; много хора с дислексия и дефицит на внимание и хиперактивност имат затруднения при обработването на различни звуци и концентрирането върху поставената задача. Метрономите помагат на човек да се фокусира, да обръща внимание на определени звуци и да блокира всички други шумове. Физиотерапевтите и професионалните терапевти използват метронома, за да помагат на мозъка да планира и обработва информацията по-ефективно чрез повторение на интерактивни упражнения. Тези тренировки използват повторни упражнения за ръце, пръсти и пети, които се извършват множество пъти, като същевременно се придържат към метрономичния ритъм. Този метод е подложен на научни изследвания и е показал подобрение на вниманието, концентрацията и контрола на движенията.
Двигателни терапии при дислексия
Много терапевти, работещи с техники основани на движение вярват, че проблемите в обучението могат да бъдат причинени от запазване на някои незрели (примитивни) рефлекси в тялото. Запазването на тези рефлекси може да забавят или възпрепятстват постигането на баланс, координация на ръцете, контрол на движенията и умения за възприемане. Съществуват редица изследвания, които показват, че някои деца с тези проблеми могат да бъдат подпомогнати с двигателна терапия.
Вече има значителен брой терапевти, които предлагат различни видове тренировъчни програми, които обхващат области като прости движения, хвърляне на специални торбички за игра, пълни с бобчета (beanbags), улавяне и хвърляне на топки, балансиране на различни предмети или гледане на мигащи светлини на компютър. Тези специални рутинни процедури, които се повтарят отново и отново се прилагат за подобряване на рефлексите. Тези упражнения стимулират и развиват сетивната интеграция, пространственото съзнание, сръчността, двигателните умения и усещането за баланс. Идеята е да помогнат организацията на обработката на сигналите в мозъка, за да се подобри цялостното функциониране на детето в области като учене и писане. Смята се, че този вид терапия работи върху връзката на движението с възприятието и въздействието върху фините двигателни и академични умения; тя въздейства върху физическите, а не върху умствените компоненти на ученето.
Когато се използва технология с помощта на компютърни игри, тя спомага за стимулиране на способността за проследяване с очите, зрителните нервни пътища и малкия мозък. Целта на някои игри е да запазят осветена точка на правилното място, докато фонът непрекъснато се променя. Твърди се, че това може да помогне за справяне с неврологичните причини за дислексия.
По-голямата част от тези терапии претендират, че са полезни за широк спектър от въпроси, свързани с ученето, включително трудности при четене, дислексия, несръчност, дефицит на внимание и хиперактивност, проблеми с ръкопис и понижено самочувствие.
Диета и хранене при дислексия
Всеизвестно е, че храненето с балансирана диета е от съществено значение за умственото и физическото развитие на децата. Възможно ли е обаче недостигът на някои витамини и минерали да бъдат причина за дислексия?
През последните две десетилетия са проведени много изследвания относно връзката между храненето и дислексията, дефицит на внимание и хиперактивност и други нарушения, засягащи ученето. Голяма част от тези статии изследват недостигът на мастни киселини, салицилатите, хранителните добавки, добавените оцветители и аромати, рафинираната захар, недостига на цинк и желязо, билкови лекарства, хранителни алергии.
Есенциалните мастни киселини имат важна роля за мозъчната функция. Те са необходими за правилното протичане на функциите в ретината на окото, в синапсите на мозъка, в нервната тъкан и в надбъбречните жлези. Есенциалните мастни киселини трябва да се доставят на организма чрез храната. Най-богатият източник са мазните риби, а един от проблемите на съвременните диети е, че в тях не се съдържа достатъчно есенциални мастни киселини, вероятно защото ядем по-малко риба, отколкото преди. Следователно, децата, чиито майки консумират много мазна риба и риба тон, са по-малко склонни да имат дислексия, диспраксия, синдром на дефицит на внимание и хиперактивност и други подобни нарушения.
Според някои учени дефицитът на мастни киселини може да бъде отговорен за увеличението на случаите на дислексията през последните 20 години (Richardson, 2002; Richardson and Puri, 2002; Portwood, 2002).
Цинкът е един от най-важните минерали в организма, а според някои учени (Grant, Howard and Davies, 1988) хората с дислексия и други затруднения при ученето могат да имат недостиг на този минерал.
Желязото също е изключително важно за изграждането и правилното функциониране на организма. Изследванията показват, че дори лек недостиг на желязо може да отслаби имунната система и да попречи на общото физическо състояние. Френско проучване е установило връзка между дефицита на желязо и синдром на дефицит на внимание и хиперактивност. По-ранно проучване е установило известно когнитивно подобрение при момичета в тийнейджърска възраст след прием на добавки на желязо. Може да се окаже, че този дефицит е достатъчен, за да промени нивата на желязо в мозъка, което на свой ред промени начина, по който функционират невротрансмитерите в мозъка.
Други препоръчителни добавки в терапията на дислексия са:
- пчелен прашец - съдържа необходимите минерали и витамини;
- пчелно млечице - съдържа комплекс от витамин В;
- Витамин С;
- В комплекс В1, В5, В12;
- калций;
- магнезий;
- селен.
Съществуват много изследвания, които предполагат, че една добре балансирана диета може да е от полза при дислексия. Есенциални мастни киселини, цинк и желязо могат да бъдат открити и под формата на добавки, но винаги трябва да се консултирате с лекар, преди да ги добавите към терапията! Изброените добавки не могат и не бива да се приемат като "лекарство" за дислексия, но те със сигурност са от полза в лечението на дислексия.
Масаж при дислексия
Терапията чрез масаж често се разглежда като холистичен подход и много терапевти работят заедно с медицинските специалисти за насърчаване на добро здраве, стимулиране на имунната система, изчистване на токсините и релаксация. За повечето хора е ясно, че ако едно дете е подложено в условия на стрес, то няма да може да работи или да се учи ефективно.
Твърди се, че масажът помага на дислексията чрез подобряване на координацията и осигуряване на по-спокойна среда за учене.
Ароматерапията е форма на комплементарна терапия, което може да работи заедно с конвенционални лечения. Изследванията показват, че вдишването на някои аромати може да има почти незабавен ефект върху лимбичната област на мозъка - център на емоциите и паметта. Повече за същността на ароматерапията може да прочетете в:
Етеричното масло от иланг-иланг се смята за едно от най-добрите за справяне с нервно напрежение и противодействие на чувството на неудовлетвореност.
Розмаринът се препоръчва при стресови нарушения и подпомага концентрацията.
Масаж, който покрива главата, горната част на гърба, горната част на ръцете, раменете, шията, скалпа и лицето е особено ефективен за облекчаване на стреса.
Продукти свързани със СТАТИЯТА
Библиография
https://senmagazine.co.uk/articles/articles/senarticles/can-ideas-from-complementary-and-alternative-medicine-help-those-struggling-with-dyslexia
http://www.dyslexia.ie/information/general-information-about-dyslexia/alternative-therapies/
https://www.newsmax.com/fastfeatures/dyslexia-treatment-signs-symptoms/2011/01/13/id/382796/
СТАТИЯТА е свързана към
- Известни личности с дислексия, превърнали трудностите във възможности
- Как да разпознаете дислексията през различните етапи на развитие
- Заекване - нови алтернативи и подходи
- Дисграфията – нечетлив почерк, пропуснати букви и правописни грешки
- Дискалкулия – същност, симптоми и лечение
- Съвети за родители на деца с дислексия
- 4 лесни дейности, с които родителят да помогне на детето си с дислексия
- Как да подобрим четенето при деца с дислексия
- Д-р Робърт Мелило ще обучава специалисти на своя метод за работа с деца с аутизъм
- Може ли музикалното обучение да помогне на хората с дислексия
Коментари към Алтернативни подходи при лечение на дислексия