Начало Медицинска енциклопедия Алтернативна медицина Черен шоколад - изкушение или лекарство

Черен шоколад - изкушение или лекарство

Черен шоколад - изкушение или лекарство - изображение

Шоколадът е изключително популярен хранителен продукт и сладко изкушение за малки и големи. Терминът шоколад се отнася до готовия за консумация продукт под формата на шоколадово блокче, бонбони или десерт, приготвени от обработени какаови семена (обикновено печени). Ако семената не са предварително изпечени, се получава суров шоколад, който също е допълнително подсладен. Първоизточникът на какаото е малко, вечнозелено дърво, отглеждано заради семената си, известни като какаови зърна. Латинското му наименование е Teobroma Cacao и се превежда като „храна на боговете”, което не е случайно.

Черният шоколад се получава от какао на прах, приготвен от печени, обелени и смлени какаови зърна, от които голяма част от мазнините са извлечени. Нужно е да се уточни, че в настоящата статия, под понятието шоколад става въпрос за истинския, натурален (черен, тъмен) шоколад, а не богатите на захар и мазнини шоколади и шоколадови изделия, масово разпространени в търговската мрежа.

Черният шоколад се използва като лечебно средство, подобрител на настроението, а дори и афродизиак от далечното минало. Вероятно всеки е чувал, че шоколадът подобрява настроението благодарение на увеличаване на специфични невротрансмитери в мозъка – серотонин, допамин и ендорфини. Подобно на кафето, натуралният шоколад също е богат източник на полифенолни антиоксиданти. Сред най-често съобщаваните ползи са:

Намалява риска от болести на сърцето

Според изследване, публикувано в British Medical Journal, консумацията на черен шоколад може да помогне за намаляване на риска от сърдечно-съдови заболявания с 1/3. Сравнително ново проучване, проследява дългосрочното влияние на диетата върху здравето на 25 000 мъже и жени, които всеки ден консумирали по 100 грама тъмен шоколад и е установено значително понижение на риска от сърдечни заболявания и инсулт. По-голямо проучване в Германия е установило, че само едно квадратче черен шоколад на ден, е достатъчно да понижи кръвното налягане и да понижи риска от инфаркт с 39%.

Друго изследване е установило, че съдържащият се в какаото фавоноид – епикатехин е отговорен за повишението на азотния оксид в организма. Азотният оксид има отношение към здравината на съдовете, тъй като регулира разширяването им, подпомага клетъчния растеж и пречи на съсирването на кръвта.

Понижава нивата на холестерол в кръвта

До този извод е достигнато след изследване на шоколадови блокчета съдържащи стероли и какаови флавоноиди (вещества с мощно антиоксидантно, антитромботично и съдозаздравяващо действие). Резултатите показали, че редовната консумация на такъв шоколад, в комбинация с диета бедна на мазнини, значително подпомагат здравето на сърдечно-съдовата система, намалявайки нивата на "лошия" холестерол и подобряване на кръвното налягане.

Поддържа паметта и мозъчната дейност

Следващият път, когато сте под напрежение в работата, без угризения може да се възползвате от няколко парчета шоколад. Той не само ще ви предпази от последиците от стреса, но и ще повиши силата на мозъка, когато наистина се нуждаете от това. Изследовател от университета на Нотингам е установил, че приемането на богато на флавоноиди какао под формата на топла напитка или парче шоколад, подобрява кръвния поток към силно активните части на мозъка в продължение на няколко часа (2-3), които могат да подобрят ефективността и бдителността в краткосрочен план. Други изследователи от университета в Оксфорд и Норвегия разглеждали дългосрочните ефекти от шоколада върху мозъка чрез изучаване на хранителния режим на повече от 2000 души, на възраст над 70 години. Те открили, че тези, които консумират тъмен шоколад, червено вино или чай имат значително по-добри когнитивни способности, отколкото онези, които не го правят.

Учени от медицинското училище на Харвард (Harvard Medical School) твърдят, че изпиването на 2 чаши горещ шоколад на ден е чудесен начин за поддържане на мозъка здрав и предотвратява отслабването на паметта при хора в напреднала възраст. Според изследователите, горещият шоколад запазва притока на кръв към функционалните области на мозъка. Един от водещите автори (Farzaneh A. Sorond), твърди, че някои области на мозъка имат нужда от повече енергия (следователно приток на кръв), за да функционират правилно.

Според друго проучване, екстракт от какао (lavado cocoa) може да намали или да блокира увреждането на нервните пътища, установен при болест на Алцхаймер и е обещаващо средство за превенция, а й терапия на заболяването. Смята се, че хранителни добавки, произведени на базата на екстракт от какао може да осигуря безопасен, евтин и лесен за приложение метод за превенция на болест на Алцхаймер и други невродегенеративни заболявания.

Понижава риска от инсулт

Според изследване на канадски учени, хората, които редовно консумират тъмен шоколад са по-малко предразположени към инсулт, отколкото тези, които не ядат шоколад. Освен това, хората претърпели инсулт се възстановяват значително по-добре, ако консумират малки количества шоколад.

Намалява апетита

Според научно изследване, приемът на 100 грама тъмен шоколад, два часа преди хранене, се свързва със 17 % по-нисък калориен прием по време на обяда, отколкото при консумация на същото количество фин млечен шоколад (с ниско съдържание на како, богат на захари и мазнини).

Изследователи от университета в Копенхаген установили, че тъмният шоколад предлага далеч повече усещане за ситост, отколкото обикновения шоколад. Черният шоколад намалява апетита за сладки, солени и мазни храни. Това го прави идеален помощник за сваляне на ненужните килограми.

 

Предпазва от затлъстяване и диабет

Изследователи са открили, че определен антиоксидант съдържащ се в какаото понижава нивото на кръвната захар. В едно малко италианско проучване, участниците приемали веднъж на ден блокче тъмен шоколад, в продължение на 15 дни и е отчетен значителен спад в инсулиновата резистентност (почти наполовина). Според водещия изследването, Claudio Ferri, MD (професор в университета в Акуила в Италия), флавоноидите увеличават производството на азотен оксид и това помага за контрол на инсулиновата чувствителност.

 

Пребиотично и противовъзпалително действие

Изследвания показват, че какаовите флавоноиди с ниско молекулно тегло, като епикатехин и катехин, се абсорбират директно от червата в кръвообращението (освен, ако не са смесени с мляко), но това не е така за полифенолите с по-високо молекулно тегло. В този случай, микрофлората в дебелото черво се активира, за да ги разгради, така че по-малките вторични метаболити да се разпространят из целия организъм. От това следва, че ако чревните бактерии се хранят с по-големи количества какаови полифеноли, то чревната флора ще се промени в полза на именно тези полезни бактерии (бифидобактерии, лактобацили).

Друго изследване е установило, че чревните бактерии разграждат компонентите на тъмния шоколад, превръщайки ги в противовъзпалителни съединения, които подобряват здравето.

Потиска кашлицата

 

Установено е, че теоброминът в по-висока концентрация действа като средство потискащо кашлицата, подобно на кодеина, без обаче да притежава неговите странични ефекти - сънливост. Оказва се, че теоброминът деактивира сетивните нерви, отговорни за хроничната кашлица.

 

Спира диарията

Лечението на диария с какао датира още от 16-ти век сред европейските и южноамериканските култури. Според някои учени, какаовите флавоноиди се свързват с протеин, който регулира секрецията на течности в тънките черва и по този начин противодейства на диарията.

 

 

Тонизира организма

Теоброминът е вълшебната молекула в шоколада, която много наподобява кофеина в кафето. И двете са богати източници на полифенолни антиоксиданти и насърчават енергията в тялото, но теоброминът се нуждае от повече време, за да се очисти от тялото, което означава по-дълготраен ефект.

 

По-щастливи деца

Жените, които ядат тъмен шоколад ежедневно по време на бременността си се справят далеч по-добре със стреса от предстоящото раждане и майчинство. Също така, финландско проучване е установило, че техните бебета са по-щастливи и се усмихват повече.

Придава блясък на кожата и може да намали слънчевото изгаряне

Шоколадът може да помогне да поддържате кожата си здрава, като подобрява кръвоснабдяването, плътността и хидратацията. Според изследователи в Лондон, след 3 месеца редовна консумация на черен шоколад, кожата става два пъти по-устойчива на слънчево изгаряне. Редовната консумация на обикновения (богат на захар и беден на флавоноиди шоколад) няма същия ефект.

Шоколадът в козметиката

Шоколадова маска за лице

Витамините и антиоксидантите в тъмния шоколад ги прави отлично средство за разкрасяваща маска за лице:

Смесете мед, кисело мляко и какао на прах в равни пропорции. Разбъркайте добре и нанесете върху лицето и шията. Отпуснете се и изчакайте 20 минути, след което изплакнете.

 

 

Срещу напукани устни

 

Смесете по една супена лъжица какао на прах, мед, кафява захар, зехтин или кокосово масло и една чаена лъжичка канела на прах. От получената смес нанесете върху устните и леко втрийте!

 

 

 

Естествен руж

Може да си приготвите само напълно естествен бронзант за лице или руж като смесите канела, како на прах и пудра захар в пропорции, според желания цвят. С помощта на подходяща четка нанасяйте върху зоните, на които желаете да акцентирате.

 

 

Ексфолиант за крака

Смесете една четвърт чаша кокосово масло (може предварително да го размекнете малко в микровълнова печка) или зехтин с чаша захар, една чаена лъжичка ванилия и няколко капки етерични масла като портокал, лимон, лайм или грейпфрут. Съхранявайте сместа в буркан и масажирайте ходилата всеки път, когато имате нужда.

И все пак, нужно е да знаете: Шоколадът е високо калоричен продукт, с богато съдържание на захар затова, въпреки ползите за здравето, които носи, не бива да се прекалява с консумацията му. Прекомерната употреба на шоколад (особено този, широко разпространен из търговската мрежа) може да доведе до кариеси на зъбите, лоша структура на костите, остеопороза и други.

За да извлечете максимално ползите от тъмния шоколад, избирайте такъв, който съдържа поне 70 % какао. Поради допълнителното съдържание на захар в него, добре е да се консумира в количество около 100 грама на седмица.

Източници:

http://www.medicalnewstoday.com
https://www.bulletproofexec.com
http://www.womenshealthmag.com
http://www.today.com
http://articles.mercola.com


5.0, 4 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

ИсторияЛеченияЛайфстайлРецептиЛюбопитноЗдравни съветиБотаникаСнимкиХрани и ястияДиетиХранене при...Е-тата в хранитеПроизводители