Авария на вертолет, която е причина за травма на лице, намиращо се на него МКБ V95.0
Хеликоптери са сложни машини - състоят се от двигатели, ротори, задвижващи валове, зъбни колела, електроника, управление на полета и колесник и т.н., всички от които трябва да функционират правилно както самостоятелно, така и заедно, за да функционира хеликоптера безопасно. Тези индивидуални системи и техните компоненти трябва да бъдат проектирани, произведени, поддържани и експлоатирани с най-голямо умение и грижа за безопасно летене.
Пътуване с хеликоптер се случва не само при военни и специализирани операции, но и при въздушен медицински транспорт, корпоративен транспорт, разглеждане на забележителност по време на екскурзии и други форми на отдих. Повечето хора обаче не осъзнават, че хеликоптерите са сред най-опасните форми на транспорт, със злополуки 90 пъти повече от самолети, които често водят до смърт и сериозни наранявания.
В света на авиацията произшествията с хеликоптери за съжаление са изключително чести. Според статистиката злополуки поради авария на вертолет, която е причина за травма на лице, намиращо се на него, завършват с летален изход при около 60 % от случаите.
Причините за катастрофите с хеликоптери могат да бъдат групирани в три основни области: оперативна грешка, механична повреда и електрическа неизправност. В рамките на тези общи категории има няколко основни причини.
Въпреки че всички три категории включват някаква степен на човешка грешка, оперативната грешка е тази, където човешката грешка е най-пряка и очевидна:
- неспазване на експлоатация на въздухоплавателното средство в съответствие с оперативните
- ограничения на хеликоптера
- управление на хеликоптера в опасни условия на околната среда
- неправилна поддръжка
- неподходящ план на полета
- неправилно обучение на екипажа и екипа по поддръжката
- пилотска грешка и небрежност
При механична повреда компонент на въздухоплавателното средство не функционира правилно:
- недостатък при проектирането на хеликоптера
- некачествено производство / дефектни части
- неадекватен контрол на качеството
- неадекватното оперативен мониторинг
- лоша поддръжка
- неправилен монтаж
При електрическата неизправност източник на електроенергия спира да работи или един от неговите
- компоненти е неизправност:
- неизправност на електрически източник
- късо съединение
- неизправност на компонент
- неправилен дизайн
- неадекватно тестване
- лош контрол на качеството
- лош оперативен мониторинг
Въпреки напредъка в удароустойчивостта на хеликоптерите както честотата, така и тежестта на нараняванията при произшествия с хеликоптери продължават да предизвикват безпокойство. Механизмът и моделът на нараняванията при хеликоптерни злополуки могат да предоставят важна информация за подобряване на честотата на оцеляване.
Според статистиката основната причина за смърт вследствие на авария на вертолет, която е причина за травма на лице, намиращо се на него, са закритите травми. Най-често срещаните костни наранявания са фрактури на ребрата, черепа, лицевите кости, тибията, гръдния кош и таза. Най-разпространените увреждания на органи включват наранявания на мозъка, белия дроб, черния дроб, сърцето и далака.
Коментари към Авария на вертолет, която е причина за травма на лице, намиращо се на него МКБ V95.0