Лице, намиращо се във всъдеход или в друго моторно превозно средство, предназначено предимно за придвижване, пострадало при транспортна злополука МКБ V86
Всъдеходите или т.нар. ATV-та са известни още с наименованието бъги, триколка, четириколка. Те са превозни средства, които се придвижва с гуми с ниско налягане. Както подсказва името, всъдеходът е проектиран да се справя с разнообразни и трудно достъпни за други моторни превозни средства терени.
Повечето всъдеходи са предназначени за използване само от водача, но има и такива, чийто дизайн позволява превоза на пътник. Водачът управлява превозното средство като мотоциклет, но допълнителните колела осигуряват повече стабилност при по-ниски скорости. Въпреки че повечето модели ATV са с три или четири колела, има и такива с шест колела за специализирано приложение.
Спортните модели ATV се отличават с леко тегло, висока мощност, добри спирачки и нисък център на тежестта. Те са предназначени са състезателни дисциплини като мотокрос, състезания в гористи или пустинни местности, изкачване на наклони, състезания на лед и др.
Всъдеходите са предназначени преди всичко за офроуд каране. Употребяването на ATV по павирани участъци е опасно поради проблеми с управлението. Именно това е една и от основните причини за травми и/или смърт на лице, намиращо се във всъдеход или в друго моторно превозно средство, предназначено предимно за придвижване, пострадало при транспортна злополука.
Водачът на всъдехода трябва да е оборудван със защитни елементи при управление на превозното средство. Защитната каска може да предотврати травма на главата. Носенето на защитни очила възпрепятства увреждането на очите от летящи насекоми, клонки, камъчета и др.
Специалните ръкавици, удебелени при кокалчетата, топлят ръцете при студено време, намаляват умората и защитават от увреждания при инцидент. Ботушите са направени с укрепления за защита в областта на глезените и стъпалата. Дрехите трябва да покриват тялото (с дълги ръкави и дълги панталони) и да включват протектори за коленете, гърдите и раменете.
Всъдеходите са сред най-популярните открити превозни средства за отдих и развлечение. Въпреки това според статистически данни в последните двадесет години ATV-тата са били свързани с милиони наранявания, като немалко от които са били с фатален край.
Деца под 16-годишна възраст са участвали в 27 % от всички злополуки с ATV. Децата често не разполагат с умения, физическа сила и способности за безопасно управления на ATV, особено когато са без надзор. През последното десетилетие всъдеходите се произвеждат по-големи, по-мощни и по-бързи, като много от тях не са безопасни за деца.
Тревожна констатация е, че броят на травмите в резултат на злополука с ATV се увеличава с всяка изминала година. Има правила, които трябва да бъдат следени за безопасна експлоатация на всъдеходите, но за съжаление повечето потребители не отделят време, за да ги научат, или твърде много собственици на ATV дори не са наясно с тези правила за безопасност.
Една от основните причини, поради които нараняванията и смъртните случаи на лице, намиращо се във всъдеход или в друго моторно превозно средство, предназначено предимно за придвижване, пострадало при транспортна злополук, се увеличават всяка година, е фактът, че повечето държави не прилагат разпоредби за използването на ATV. В повечето държави в момента няма лицензиране или възрастови изисквания за употреба на ATV. Тъжен факт са данните, че деца участват в значителен процент от всички случаи на травми и смъртни случаи вследствие на инцидент с всъдеход, много от които могат да бъдат предотвратени, ако имаше разпоредби.
По-голямата част от произшествия с ATV са резултат от човешка грешка и лесно могат да бъдат предотвратени с подходящо обучение за безопасност за управление на всъдеход и подходяща супервизия. Тези инциденти са следствие от опасна експлоатация на превозното средство: висока скорост, употреба на алкохол, пътуване с всъдеход по пътища с автомобилен трафик.
Някои водачи управляват всъдеходите безразсъдно - карат твърде бързо и вземат завои опасно на небезопасни терени и други опасни маневри, които могат да причинят произшествия. Освен това препятствията на терена като скали, ловки, канавки, стръмни пътища могат да увеличат риска от злополука, особено при несъобразено управление.
Пътуване с всъдеход с пътник, ако превозното средство не е предназначен за друг пътник освен водача, е честа причина за произшествия с ATV. Понякога водачите на всъдеходите действат по-рисково и безразсъдно, когато при тях се вози пътник. Това увеличава вероятността от загуба на контрол на превозното средство. Ситуацията е особено опасна, защото пътникът не е на сигурно място и може да изпадне от всъдехода или по друг начин да бъде сериозно наранен.
Другите причини за произшествията с ATV попадат в категорията "фабрични дефекти" - проблеми, дължащи се на неправилен монтаж или дизайн. Това е също често срещан проблем. Хиляди всъдеходи са изтегляни от пазара всяка година поради сериозни дефекти, които могат да доведат до загуба на контрол, пожар, невъзможност да се направлява превозното средство, загуба на контрол върху скоростта и много други сериозни опасности.
Най-често срещаното нараняване на лице, намиращо се във всъдеход или в друго моторно превозно средство, предназначено предимно за придвижване, пострадало при транспортна злополука, е травматичното мозъчно увреждане (сътресение на мозъка, епидурален хематом, субдурален хематом, субарахноидален кръвоизлив, мозъчна контузия и др.).
Някои от най-сериозните наранявания без фатален край при инцидент с ATV включват освен травматичните мозъчни наранявания неврологични наранявания, черепни фрактури, лицеви наранявания, травми на гръбначния стълб, увреждания в шийната област, счупвания и изкълчвания, гръдна и коремна травма, ампутация (на крайник, пръстите на краката и ръцете).
Някои пострадали в резултат на инцидента остават с трайни увреждания и/или значителни промени в поведението, социалните взаимодействия, емоциите и физическите функции.
Най-често срещаната причина за получаване на травмите е (пре)обръщане с всъдехода. Водачът и пътника може да бъде изхвърлен от превозното средство или дори притиснат от него. Друга причина е сблъсък на всъдехода с друг обект.
Коментари към Лице, намиращо се във всъдеход или в друго моторно превозно средство, предназначено предимно за придвижване, пострадало при транспортна злополука МКБ V86