Лице, намиращо се в тежкотоварен автомобил и пострадало при неговото сблъскване с влак или друго железопътно транспортно средство МКБ V65
Сериозността на травматичните наранявания на лице, намиращо се в тежкотоварен автомобил и пострадало при неговото сблъскване с влак или друго железопътно транспортно средство, се намират в зависимост от: обстоятелствата на случване на катастрофата; скоростта на движение на камиона; неговите конструктивни особености и др.
Влакът представлява вид превозно средство, което се движи по железопътни релси и е предназначено за превозване на товар и пътници. Конструкцията му включва локомотив, чрез който се осъществява движението, и няколко на брой скачени вагони.
Тежкотоварният автомобил е вид моторно превозно средство за транспортиране на товари, които имат маса по-голяма от 3500 кг.
Шофирането на тежкотоварен автомобил изисква специално право за управление.
Кабините на тежкотоварните автомобили за превоз на дълги разстояния са направени с повече удобство и комфорт, имат задно помещение за сън и почивка на шофьора с умивалник, легло и дори телевизор. Някои от частите на таблото за управление са направени така, че са се контролират с лекота. Индикацията за механична авария на камиона се осъществява чрез светлинна сигнализация.
Длъжностната характеристика на водача на тежкотоварния автомобил се състои от: управление на камиона; осъществява предпътен преглед по изправността и окомплектовката на автомобила; избира най-подходящия маршрут за превоз за гарантиране на сигурността на товарите и безопасността на движението по пътищата; прави текущо техническо обслужване на камиона съгласно техническите ръководства за експлоатация; превозва от и до определени места стоки, материали и др.; оформя документите по превоза и доставката във връзка с предаването на товара; извършва плащания за превозваните стоки, отчита направените разходи за гориво и смазочни материали например; попълва и ежедневно отчита пътните листа; осъществява техническа поддръжка на камиона.
За голям процент от катастрофите с тежкотоварни автомобили вина носи някаква неизправност на водача: употреба на алкохол и лекарства, нарушаващи способността му на шофиране; умора на водача; не е направил необходимата техническа проверка на превозното средство преди потегляне; превишаване на скоростта поради график или краен срок; липса на обучение или квалификация.
Умората е една от основните причини за предизвикване на злополуки. При продължително пътуване без почивка водачът на камиона губи концентрация и може да заспи по време на път.
За възпрепятстване на този вид инциденти в някои страни камионите са снабдени със специални съоръжения за отчитане на изминатите часове в пътуване. Водачът на тежкотоварния автомобил може да пътува не повече от 9 часа на ден или 56 часа на седмица, като на всеки 4,5 часа е задължен да прави почивка от около час.
Повредата на тежкотоварния автомобил, прекалената му натовареност и т.нар. "невидима зона" са други обстоятелства, предизвикващи опасни ситуации. Пренатовареността на камиона не само може да причини злополука, но и уврежда пътищата и увеличава разходите за поддръжката им.
Невидимата зона се определя като областта около тежкотоварния автомобил, която не може да се види от водача на камиона нито чрез огледалата, нито през стъклата. Невидимата зона е основен фактор при злополуки с тежкотоварни автомобили и уязвими участници в движението - пешеходци, велосипедисти и мотоциклетисти. Такива произшествия се случват най-вече при промяна на посоката на движение на камиона, при което шофьорите не виждат другите участници.
Решение на Европейския Съюз от 2007 г. постановява новите тежкотоварни автомобили да бъдат произвеждани с огледала за невидимите зони, а старите камиони да бъдат снабдени с такива. Огледалата служат за елиминиране или намаляване на невидимата зона и повишаване на видимото поле на водача.
Голямо ниво на ефективност имат огледалата при осъществяване на т.нар. "критични маневри" - потегляне на камиона и намиращ се пред него пешеходец; десен завой и разположен от страната на пътника мотоциклетист или колоездач; смяна на лентата и мотоциклетист или велосипедист, който се движи отстрани.
В повечето случаи травматичните увреждания на лице, намиращо се в тежкотоварен автомобил и пострадало при неговото сблъскване с влак или друго железопътно транспортно средство, са множествени и тежки. Резултат са от ударите на тялото в части от кабината, сътресението на тялото и притискането му.
Ударът на главата в някое от стъклата се съпровожда с множествени порезни рани, в чиято дълбочина може да се намерят частици от счупеното стъкло. Установяват се многофрагментни фрактури на костите на черепа и увреждане на мозъка (натъртване, кръвонасядане, кръвоизлив). Черепномозъчната травма може да предизвика трайни увреждания на пострадалото лице или смърт.
В шийната област поради рязката флексия може да се получи камшичест удар, изразяващ се с увреждане на меките тъкани (нерви, мускули, сухожилия).
Възможни са компресионни фрактури на шийни и лумбални прешлени.
При удара във волана възникват охлузвания, кръвонасядания и разкъсни рани в областта на гърдите, фрактури на ребра и гръдната кост, счупване на костите на дланта.
Вследствие на удара в таблото за управление или части на кабината се получават охлузвания и рани в мястото на удара, фрактури на костите на крайниците, разкъсване на ставни връзки, тазови счупвания.
Вътрешните органи се увреждат в резултат на сътресението на тялото. Травмите им се изразяват с кръвонасядания, пълни или частични размествания и разкъсвания на органите в гръдната и коремната кухина.
Притискане на тялото възниква при деформация на кабината и притискане от частите й. Получените увреждания са разположени основно в гръдната и коремната зона. Възможно са смачквания на вътрешните органи.
Коментари към Лице, намиращо се в тежкотоварен автомобил и пострадало при неговото сблъскване с влак или друго железопътно транспортно средство МКБ V65