Лице, намиращо се в тежкотоварен автомобил и пострадало при неговото сблъскване с велосипед МКБ V61
Обширността и степента на травмите на лице, намиращо се в тежкотоварен автомобил и пострадало при неговото сблъскване с велосипед, зависят от: скоростта на движение на тежкотоварния автомобил; особеностите на кабината му; употребата на предпазен колан; обстоятелствата, при които е станала катастрофата и др.
Тежкотоварният автомобил се определя като вид моторно превозно средство с основна дейност пренос на товари над 3500 кг.
Водачът на камиона трябва да притежава специално право за управление.
Конструкцията на някои камиони е цяла, а на други - влекач и полуремарке, необходимо за превоз на специфични товари. Кабината на тежкотоварния автомобил е проектирана да създава удобство и комфорт, тъй като водачът прекарва доста време в нея.
Някои от частите на управление са направени така, че по-лесно да се контролират. Специална светлинна индикация има при повреда на превозното средство. Доста кабини са снабдени със задно помещение за почивка, включващо легло, умивалник и телевизор.
Длъжностната характеристика на водача на тежкотоварния автомобил се състои в: управление на превозното средство; превоз от и до определени дестинации стоки, материали и др.; извършва техническа поддръжка на камиона; оформяне на документите по превоза и доставката на товара; осъществява плащания за превозваните стоки; отчита направените разходи за гориво и смазочни материали например; попълва и ежедневно отчита пътните листа; избира най-подходящия маршрут за превоз за гарантиране на сигурността на товарите и безопасността на движението по пътищата; извършва текущо техническо обслужване на камиона съгласно техническите ръководства за експлоатация; извършва предпътен преглед по изправността и окомплектовката на автомобила и др.
Голяма част от произшествията с тежкотоварни автомобили са резултат от неизправност на водача: без необходима квалификация, обучение и опит; повишава скоростта поради график или краен срок; използване на алкохол или медикаменти, влошаващи уменията му; без нужната проверка за сигурност и безопасност преди тръгване на път.
Умората на шофьора на тежкотоварния автомобил е с голямо значение за възникване на злополуки. Водачът може да заспи зад волана или да загуби фокус и концентрация вследствие на много часове на път без почивка и сън.
За предпазване от случване на подобен вид катастрофи в някои страни камионите са снабдени със специални уреди, които отчитат часовете, през които тежкотоварният автомобил е на път. Шофьорът трябва да пътува не повече от 9 часа на ден, като на всеки 4,5 часа прави почивка от около час.
За предизвикване на злополуки роля играят и получаването на механична авария, претоварване на автомобила т.нар. "невидима зона".
Невидимата зона е областта около тежкотоварния автомобил, която не може да бъде видяна от шофьора през стъклата или огледалата. Например при промяна на посоката на движение на пътни възли или кръстовища водачите на тежкотоварните автомобили не виждат други участници в движението, които се намират в невидимата зона. Най-уязвими са пешеходците, колоездачите и мотоциклетистите.
Директива на Европейския Съюз узаконява всички нови тежкотоварни автомобили от началото на 2007 г. да бъдат оборудвани с огледала за невидимите зони, а съществуващите камиони да бъдат снабдени с такива с цел да се намалят катастрофите и смъртните случаи.
Огледалата за повишаване на полето на видимост и премахване или намаляване на невидимата зона имат голяма ефективност за предотвратяване на голям процент от злополуките при извършване на т.нар. "критична маневра".
Критични маневри са например: смяна на лента при намиращ се отстрани мотоциклет или велосипед; потегляне на товарния автомобил при пешеходец пред него; при завой надясно и намиращ се от страната на пътника мотоциклет или велосипед.
Злополуки, включващи тежкотоварен автомобил и велосипед, се случват повече в града, докато тези с мотоциклет - при извънградски условия.
Лице, намиращо се в тежкотоварен автомобил и пострадало при неговото сблъскване с велосипед, получава увреждания вследствие на ударите на тялото в части на кабината и сътресението на тялото.
Външните наранявания се изразяват с различни по големина охлузвания, кръвонасядания и разкъсно-контузни рани.
Ударът в стъклото предизвиква много на брой порезни рани, локализирани по главата и горните крайници.
Вследствие на удар в таблото за управление или части на кабината се образуват най-вече по долните крайници охлузвания, кръвонасядания и рани в местата на съприкосновение. При по-силен удар са възможни фрактури - най-често на подбедрицата и коленните стави.
По гръдната област на водача възникват охлузвания и кръвонасядания при удар във волана. Понякога са съпроводени с наранявания на пръстите и костите на дланта.
Закопчаният предпазен колан намалява степента на нараняванията или предотвратява някои от тях.
Коментари към Лице, намиращо се в тежкотоварен автомобил и пострадало при неговото сблъскване с велосипед МКБ V61