Лице, намиращо се в тежкотоварен автомобил и пострадало при неговото сблъскване с пешеходец или с животно МКБ V60
Степента на уврежданията на лице, намиращо се в тежкотоварен автомобил и пострадало при неговото сблъскване с пешеходец или с животно, се обуславя от: скоростта на тежкотоварния автомобил; наличието на закопчан предпазен колан; особеностите на кабината на камиона и др.
Тежкотоварният автомобил е моторно превозно средство, което е предназначено за превозване на товари, чиято маса обикновено е повече от 3500 кг.
Камионът изисква специално право за управление.
Някои камиони са създадени като цяла конструкция, а други - в две части: влекач и полуремарке, предназначено за превозване на специфични товари.
Водачите на тежкотоварни автомобили за превози на дълги разстояния прекарват много време в кабината. Затова тя се създава да осигурява удобство и комфорт. Някои от частите за управление, като кормилото и спирачките, са проектирани за по-лесно манипулиране. Често в кабината има задно помещение с легло, умивалня и телевизор за пълноценна почивка и удобство.
Светлинните индикатори на таблото в кабината показват за повреда в камиона.
Длъжностната характеристика на водача на тежкотоварния автомобил включва: управлява товарния автомобил; превозва от и до определени назначени стоки, материали и др.; извършва техническа поддръжка на камиона; избира най-подходящия маршрут за превоз за гарантиране на сигурността на товарите и безопасността на движението по пътищата; оформя документите по превоза и доставката във връзка с предаването на товара; попълва и ежедневно отчита пътните листа; извършва плащания за превозваните стоки, отчита направените разходи за гориво и смазочни материали например; извършва предпътен преглед по изправността и окомплектовката на автомобила; извършва текущо техническо обслужване на камиона съгласно техническите ръководства за експлоатация.
Много инциденти с тежкотоварни автомобили са причинени поради неизправност от страна на шофьора: управлява камиона без да има необходимите квалификация и обучение; увеличава скоростта на движение, за да спази график или краен срок; употреба на алкохол или лекарства, влияещи на уменията му; не е извършил необходимата проверка за сигурност и безопасност преди пътуване.
Умората при водача на тежкотоварния автомобил играе главна роля при предизвикване на злополуки. В резултат на непрекъснато шофиране с часове наред без почивка водачът може да заспи зад волана или да загуби фокус и концентрация.
За редуциране на катастрофите в някои страни са поставени специални уреди в камионите за записване на времето, през което тежкотоварният автомобил е на път. Водачът не трябва да пътува над определен брой часове. Времето на шофиране не трябва да е повече от 9 часа на ден или 56 часа на седмица. На всеки 4,5 часа шофьорите трябва да почиват поне 45 минути.
Други чести причини за произшествия с тежкотоварни автомобили са: механична авария, "невидимата зона" и претоварване на автомобила. Претоварването на тежкотоварни камиони не само е опасно, но и води до по-високи разходи за поддръжка на пътищата и смущения в движението.
Невидимите зони са важен аспект при инциденти с тежкотоварни автомобили и уязвими участници в движението като мотоциклетисти, велосипедисти и пешеходци. Често тези произшествия са свързани с промяна на посоката на движение на кръстовища и пътни възли, когато водачите на товарните автомобили не забелязват други участници в движението, намиращи се в „невидимата зона“.
Невидимите зони представляват области около превозното средство, които не могат да бъдат виждани от водача пряко през стъклата или непряко чрез огледалата.
С директива от Европейския Съюз се изисква всички нови тежкотоварни превозни средства, пуснати в движение в Европейския Съюз от началото на 2007 г. да бъдат снабдени с огледала за невидимите зони, а съществуващите превозни средства задължително да бъдат преоборудвани с огледала за невидимите зони като мярка за намаляване на катастрофите и смъртните случаи.
Огледалата имат голяма ефективност при предотвратяването на значителен процент от тези злополуки, особено когато тежкотоварен автомобил осъществява т.нар. „критична маневра“ – например, когато камионът завива надясно и мотоциклет или велосипед е локализиран до тежкотоварния автомобил от страната на пътника. Тази маневра е опасна и за пешеходци, но в по-малка степен.
Други критични маневри, извършвани от камиона, включват смяна на лента - когато отстрани се движи мотоциклет или велосипед, както и потегляне - когато уязвим участник в движението, особено пешеходец, се намира пред тежкотоварния автомобил.
Пътнотранспортните инциденти с тежкотоварни автомобили и велосипедисти са по-често срещани в градски условия, докато тези с мотоциклети се случват най-вече в извънградски райони.
Основните механизми на получените увреждания на лице, намиращо се в тежкотоварен автомобил и пострадало при неговото сблъскване с пешеходец или с животно, са удари в части от кабината и сътресението на тялото.
Без закопчан предпазен колан тялото се изтласква напред и главата се удря в стъклото, а тялото - в части от кабината.
Ударът в стъклото се характеризира с много на брой порезни рани.
При удар във волана се получават охлузвания и кръвонасядания по гърдите. Понякога костите на дланите се навяхват или счупват.
Долните крайници се удрят в таблото за управление, в резултат на което се образуват охлузвания и кръвонасядания, понякога разкъсни рани по коленните стави и подбедрицата.
Използването на предпазни колани възпрепятства появата на повечето по-горе описани травми. Образуват се линеарни охлузвания и кръвонасядания от съприкосновението на коланите при удара.
Коментари към Лице, намиращо се в тежкотоварен автомобил и пострадало при неговото сблъскване с пешеходец или с животно МКБ V60