Лице, намиращо се в лек автомобил и пострадало при неговото сблъскване с пешеходец или с животно МКБ V40
Степента на травмите на лице, намиращо се в лек автомобил и пострадало при неговото сблъскване с пешеходец или с животно, зависят от: скоростта на движение на автомобила, употребата на предпазни колани, особеностите на кабината на колата и т.н.
Лекият автомобил представлява моторно превозно средство на четири колела. Предназначен е за превоз на пътници и товар.
При проектиране на съвременните автомобили най-важните цели са тяхната ефективност, безопасност и комфорт и намаляване на вредните емисии на изгорели газове. За ефективността на автомобилите спомагат двигатели с минимален разход на гориво и аеродинамична форма на колата, намаляваща въздушното съпротивление, както и наличието на електронни системи.
В началото на 21-ви век броят на леките автомобили по света е около 600 милиона, като броят им нараства бързо, особено в Индия и Китай.
Според конструкцията на автомобилите има различни видове - седан, хечбек, спортни, многоместни, състезателни, пикапи, специални автомобили (използвани за специфични дейности, например военни автомобили, на противопожарната охрана и др.).
Колите са по-бързи отколкото колоезденето примерно, подходящи са за дълги разстояния, както и могат да побират повече от 1 пътник и по-голямо количество багаж. В зависимост от местния обществен транспорт, те могат да бъдат по-бързи и удобни от автобуси и влакове, а и да стигнат дестинации, до които няма обществен транспорт. Не се влияят от атмосферните условия като велосипедите например.
Съвременните автомобили са по-безопасни при инциденти при всякакви условия, имат добавени съоръжения за безопасност като например предпазни колани и въздушни възглавници.
Купуването и поддръжката на лекия автомобил изисква големи разходи: за гориво, части, ремонти, застраховки, пътни такси и т.н. Освен това предизвикват задръствания, особено в пиковите часове, замърсяване на въздуха, имат проблем с намиране на паркоместа.
Основните механизми за травми, които лицето, намиращо се в лек автомобил и пострадало при неговото сблъскване с пешеходец или с животно, получава, са свързани с удари на тялото в части от кабината, сътресение, понякога притискане.
Без употребата на предпазен колан тялото се изтласква напред и нагоре, при което главата се удря в тавана на кабината или предното стъкло.
Долните крайници на водача се удрят в таблото за управление, а гърдите и коремът му - във волана. Уврежданията се локализират по предната част на тялото.
Травмата може да се съпровожда с наранявания по главата, изпъкналите части на лицето и долните крайници.
Образуват се цепковидни или разкъсно-контузни рани, понякога фрактури на костите на крайниците.
В резултат от удар в предното или страничното стъкло се получават множество порезни рани по главата, лицето, шията и китките на ръцете.
Уврежданията по долните крайници от таблото за управление се изразяват в охлузвания и кръвонасядания, по-рядко разкъсни рани.
При употреба на предпазни колани се наблюдава "синдром на предпазните колани" у пострадалите пътници и водача.
Коментари към Лице, намиращо се в лек автомобил и пострадало при неговото сблъскване с пешеходец или с животно МКБ V40