Начало Медицинска енциклопедия Лечения Витамин В3 (ниацин)

Витамин В3 (ниацин)

Витамин В3 (ниацин) - изображение

Към В-комплекс се причислява витамин В3 (ниацин), известен още като никотинова киселина и витамин РР. Както и останалите представители в групата, той е водноразтворим, което налага ежедневното му приемане чрез храната или под формата на добавки. В противен случай се получава недостиг, който в дългосрочен план може да има изключително негативни последствия за организма.

Значение на витамин В3 за организма

Витамин В3 (ниацин) е от голямо значение за тялото, поради участието му в много процеси. Така например той е важен за:

  • подпомагане функцията на нервната система и комуникацията между отделните нервни клетки;
  • подпомагане функцията на храносмилателната система;
  • поддържане здравето и функциите на кожата;
  • участва в разграждането на мазнините, въглехидратите и протеините и превръщането им в енергия;
  • участва в производството на някои хормони в надбъбречните жлези;
  • помага за премахване на вредните химикали от черния дроб (пречистване на черния дроб).

Приложение на витамин В3 (ниацин)

Класическото приложение на витамин В3 е:

  • контролиране дефицита на ниацин, както и за
  • лечение на пелагра.

Някои от допълнителните лечебни приложение на витамин В3 включват:

  • лечение на мигрена и клъстерно главоболие;
  • проблеми с кръвообращението;
  • виене на свят;
  • ограничаване на диарията при холера;
  • понижаване на холестерола и триглицеридите в кръвта - според някои изследвания приемът на витамин РР може да повиши добрия холестерол с повече от 30 на сто.

Експериментални приложения на витамин В3 са дали резултат при:

  • пациенти с инсулт - наблюдава се възстановяване на кръвоносните съдове и в известна степен увреждането на мозъка;
  • пациенти с анамнеза за базално-клетъчен карцином или плоскоклетъчен карцином - никотинамид значително намалява честотата на развитие на немеланомен рак на кожата;
  • акне - локално приложение на 4% ниацинамид гел два пъти дневно в продължение на два месеца е показало значително подобрение на акнетичната кожа;
  • еректилни проблеми - витамин В3, както и другите представители на В-комплекс имат известен ефект при мъже с проблеми в задържането на ерекцията, дори и с умерена до тежка еректилна дисфункция.

Недостиг на ниацин

Недостигът на витамин В3 в развитите страни е рядко явление, поради съдържанието му в основните хранителни групи. Още повече, че човешкият организъм може да произвежда ниацин от аминокиселината триптофан.

Въпреки това има някои състояния и заболявания, при които недостиг е възможен.

При какви случаи може да се наблюдава недостиг на витамин В3?

Най-често дефицит на ниацин може да се установи при:

  • алкохолици;
  • при недохранване - ниацинов дефицит често се среща в бедни райони, в които се отглежда предимно царевица и тя преобладава в хранителния режим;
  • бременност, съчетана с непълноценно хранене;
  • някои заболявания, като СПИН.

Какви са симптомите на недостиг на ниацин?

Установено е, че лекият недостиг на витамин В3 (ниацин) може да причини:

  • умора;
  • чувство на тъга и депресивни епизоди;
  • повръщане;
  • влошено храносмилане;
  • гангренозни язви по кожата;
  • затруднена циркулация на кръвта.

По-тежкият ниацинов дефицит води до състояние, наречено пелагра. Симптомите на пелагра включват:

  • тежки храносмилателни проблеми;
  • възпаление и зачервяване на кожата, която в последствие започва да сърби, лющи се, загрубява и се напуква - особено в областта на врата и ключицата в начална фаза, като после може да обхване цялото лице, стъпалата, глезените и част от прасеца, гърба на дланта, китките и част от предмишницата;
  • опадане на космите;
  • изглаждане папилите на езика;
  • диария;
  • анемия;
  • умствено увреждане, деменция.

Странични ефекти

Приемът на витамин РР има по-скоро положителен, отколкото отрицателен ефект, когато обаче това става в нормални граници. При прекомерен прием (над 1-2 грама на ден) на ниацин обаче, може да се наблюдават няколко странични ефекти, включително:

  • гадене;
  • виене на свят;
  • стомашно разстройство;
  • газове;
  • абнормна чернодробна функция;
  • увреждане на мускулите;
  • болки в устата.

Забележка!

Важно е да се отбележи, че някои пациенти съобщават за зачервяване на лицето, съпроводено от усещане за топлина, сърбеж или гъделичкане по кожата, по време на прием на добавки с никотинамид. Този ефект е безвреден и обикновено отшумява в рамките на един или два часа, в зависимост от вида на таблетките и големината на дозата. Дължи са на факта, че някои добавки доставят цялото количество активно вещество наведнъж.

Ако получавате такава реакция при прием на добавки с витамин В3 (ниацин), може да я избегнете, като ги замените с таблетки с удължено освобождаване - така активното вещество ще се отделя на порции и няма да се получи временно пренасищане в кръвта.

Предпазни мерки

Много лекари съветват да не се провежда самолечение с витамин РР, особено в по-големи дози. Също така се препоръчва приемът на витамин В3 да се съчетава и с останалите представители на В-комлекс, както и с витамин С.

Следвайте правилата за здравословно хранене и препоръките на лекуващия ви лекар. За повече информация прочетете:

Хранителни източници

По-богатите хранителни източници на ниацин са:

  • дрожди;
  • месо - пиле, пилешки гърди, говеждо и еленово месо;
  • органно месо - особено черен дроб от екологично гледани животни
  • риба - предимно в сьомга, камбала, риба тон;
  • мляко - прясно, кисело;
  • яйца (по-точно в жълтъка);
  • семена - слънчоглед;
  • ядки, особено бадеми, фъстъци;
  • зеленчуци - броколи, сладки картофи, домати, люти чушки, аспержи;
  • фурми;
  • зелени листни зеленчуци и подправки - магданоз;
  • варива, особено различните видове боб, грах;
  • гъби, включително гъби шийтаке;
  • плодове - праскови, кайсии, сини сливи, авокадо;
  • тофу;
  • соев сос;
  • зърнени храни (особено пшеница, овес, царевица) и пълнозърнести хлебни изделия.
5.0, 2 гласа

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА