Начало Медицинска енциклопедия Физиология Физиологично значение на витамини и микроелементи Физиологично значение на водноразтворимите витамини фолиева киселина

Физиологично значение на фолиевата киселина

Физиологично значение на фолиевата киселина - изображение

Фолиевата киселина е водноразтворим витамин, известен още под наименованията витамин В9, фолат и фолацин. Едно от най-важните физиологични значения на фолиевата киселина е изключително важната й роля за нормалното протичане на бременността и превенцията на дефекти по време на нейното протичане. Тези дефекти са свързани с малформации на нервната тръба на плода, които нарушават структурата му. Друга изключително важна физиологична функция, която изпълнява витамин В9 е участието му в процеса на еритропоезата.

За първи път витамин В9 е бил извлечен от спанака и е бил кръстен фолацин, което наименование произлиза от латинското folacin (в превод лист, листо). Фолиевата киселина има изключително сложна структура. Тя е съставена от три основни компонента, които са птеридин, глутаминова киселина и парааминобензоена киселина (РАВА). Всяка от тези три съставки има специфични изисквания към метаболизма на организма.

За едни от най-добрите източници на фолиева киселина се смятат зеленолистните зеленчуци. В повечето храни, фолиевата киселина не се съдържа точно под формата описана по-горе. За да е възможна тяхната абсорбция, те биват подложени на действието на чревните ензими, които променят химическите форми на фолатите. Важно е да се отбележи, че дори при максимална активност на организма, се абсорбира само около 50% от приемания хранителен фолат.

Физиологичното значение на фолиевата киселина може да се изяви, само ако тя постъпва в адекватни количества в човешкия организъм, тъй като той не може самостоятелно да я синтезира.

Съдържание на фолиевата киселина в продукти от растителен произход

  • Отлични растителни естествени източници на фолиевата киселина (със съдържание от над 150 mcg в 100 g продукт) са спанакът, копривата, марулята, лападът, киселецът, магданозът, белият зрял фасул, лещата и соята. Със съдържание на фолиева киселина между 50-150 mcg на 100 g са карфиолът, копърът, бамята, брюкселското зеле, празът, джоджънът, зелето;
  • В малко по-малки количества, но също така много добри растителни източници на витамин В9 са аспержите, синапените растения, ряпата, брокулите, червеното цвекло, зеленият фасул, червеният пипер, морковите, тиквите, тиквичките папята, пшеничният зародиш и трици, ръженият и пълнозърнестият хляб, корн флейксът, мюслито, животинският черен дроб;
  • Фолати се съдържат във всички плодове, като в портокалите и други цитросови плодове са най-много. Количеството на фолатите в тях възлиза на 50-150 mcg на 100 g плодове.


Съдържание на фолиевата киселина в продукти от животински произход

  • Съдържание на фолиева киселина в яйца - около 50-150 mcg фолиева киселина се съдържат в 100 g жълтък на кокошето, гъшето, пуешкото или патешкото яйце;
  • Съдържанието на фолиева киселина в мляко и млечни продукти - най-много фолати от представителите на млечните продукти се съдържа в сухото мляко, сирене Камбер, сирене Бри, Тофу, в количество от около 50-150 mcg на 100 g;
  • Съдържанието на фолиева киселина в месо и месни продукти - най-добри източници са телешки, свински и пилешки черен дроб, със съдържание на 150 mcg в 100 g продукт. Агнешкият черен дроб, пилешките воденички и пилешките сърца съдържат между 50-150 mcg фолиева киселина в 100 g продукт.

Физиологично значение на фолиевата киселина

  • Превенция на spina bifida – вродена аномалия в развитието на гръбначния мозък и гръбначния стълб, при която е наличен канал в гръбначния канал, през който е възможно да излезе част от гръбначния мозък. Физиологичното значение на фолиевата киселина се свързва с нормалното протичане на бременността, тъй като тя предпазва от дегенеративни промени в гръбначния мозък;
  • Съдейства за подобряване качеството на спермата при мъжете, а именно като спомага за пренасянето на неувредена ДНК от сперматозоидите;
  • Подпомага еритропоезата – участието на фолиевата киселина в процеса на образуване на еритроцитите е една от основните функции на този витамин. По този начин фолиевата киселина предотвратява развитието на анемия;
  • Съдейства за преноса на кислород в организма - при недостиг на фолати в организма, еритроцитите не се диференцират правилно и продължават да нарастват без да се делят. Това патологично състояние се нарича мегалобластна макроцитна анемия;
  • Благоприятства кръвообращението – като пречи на натрупването на хомоцистеин, чиито високи нива допринасят за развитието на остеопороза и сърдечно-съдови заболявания;
  • Способства производството на епителни клетки – това са клетки, които изграждат най-външния слой на кожата, също чревни клетки, както и такива които покриват повърхностите на телесните кухини. Всички тези клетки са с много кратък живот и производството им силно зависи от съдържанието на фолати в организма;
  • Подпомагане на нервната система – основното физиологично значение на фолиевата киселина за нервната система е предотвратяване развитието на дефекти на нервната тръба при новородени, но тя взема активно участие при предотвратяването и/или лечението и на други заболявания свързани с нервната система. При дефицит на фолати се наблюдава широк спектър от неврологични проблеми, по-важните от които са изброени по-долу.

Физиологичното значение на витамин В9 е свързано с предотвратяването и/или лечението на следните заболявания:

  • Анемия;
  • Себорея;
  • Алкохолизъм;
  • Атеросклероза;
  • Чревни възпаления;
  • Болест на Крон;
  • Диария;
  • Гингивит;
  • Напукване на небцето и устните;
  • Цервикална дисплазия;
  • Маточни, цервикални и овариални тумори;
  • Рак на хранопровода, на белите дробове, на червата (преимуществено на дебелото черво);
  • Дефекти на нервната тръба при новородени;
  • Шизофрения;
  • Депресия, безсъние, разсеяност, раздразнителност, обща умствена умора, обърканост, синдром на неспокойните крака и други.

Физиологичното значение на фолиевата киселина може да се прояви, само ако тя постъпва в достатъчни количества в човешкия организъм. Човешкият организъм не може сам да произвежда витамин В9, поради което той трябва да бъде доставян посредством храната.

Препоръчителна дневна доза при деца:

  • Новородени и кърмачета от 0 до 6-месечна възраст: 65 mcg;
  • Кърмачета от 7 до 12-месечна възраст: 80 mcg;
  • Деца от 1 до 3-годишна възраст: 150 mcg;
  • Деца от 4 до 8-годишна възраст: 200 mcg;
  • Деца от 9 до 13-годишна възраст: 300 mcg;
  • Момичета от 14 до 18-годишна възраст: 400 mcg;
  • Момчета от 14 до 18-годишна възраст: 400 mcg.

Препоръчителна дневна доза при възрастни:

  • Мъже на 19-годишна възраст и по-големи: 400 mcg;
  • Жени на 19-годишна възраст и по-големи: 400 mcg;
  • Бременни жени от 14 до 18-годишна възраст: 600 mcg;
  • Бременни жени на и повече от 19-годишна възраст: 600 mcg;
  • Кърмещи жени от 14 до 18-годишна възраст: 500 mcg;
  • Кърмещи жени на и повече от 19-годишна възраст: 500 mcg.

Единственият витамин, към който нуждите на бременните жени се повишават двойно е фолиевата киселина. С цел да се избегне дефицитът й, както и за да се предотвратят малформативни изменения на плода, жените планиращи бременност трябва да започнат приема на фолиева киселина под формата на хранителни добавки, поне месец преди да бъдат направени първите опити за забременяване.

Предозиране на фолиева киселина

Приета в много високи дози, по-високи от 1000 – 2000 mcg, фолиевата киселина може да предизвика появата на същите симптоми от страна на нервната система, за които обикновено тя се използва превантивно. Националната академия на науките в САЩ е определила горната граница на максимално допустимата дневна доза фолиева киселина, за възрастни над 19-годишна възраст от 1000 mcg, като уточняват че тя се отнася само за приложението на синтетично получените форми на фолат.

Дефицит на фолиева киселина

Характерно за фолиевата киселина получена от продукти с растителен произход е, че при термичната й обработка могат да се загубят до 40% от цялото й налично количество. При кулинарната преработка на зърнените култури и брашна е възможно да се изгубят до 70% от съдържанието й. За фолиевата киселина съдържаща се в животински продукти е характерно, че при термичната й обработка тя остава сравнително стабилна и не се губят толкова големи нейни количества.

Някои медикаменти могат да възпрепятстват снабдяването на организма с фолиева киселина. Към тях се отнасят: холестирамин, метотрексат, сулфасалазин, буформин, метформин, фенформин, контрацептивни препарати, както и други.

Дефицитни на фолиева киселина състояния се наблюдават рядко, но някои вредни навици като тютюнопушенето и злоупотребата с алкохол например, както и при престой на продуктите на пряка слънчева светлина или термичната им обработка могат да разрушат, или да попречат усвояването на фолиевата киселина.

Дефицитът на витамин В9 води до възникването на здравословни проблеми свързани с епителната тъкан. Недостигът на фолиева киселина може да доведе до проблеми свързани със заболявания на околозъбните тъкани, като възпаления на венците, напукване на небцето и други. Най-често срещаното заболяване от този вид е себореята. Витилигото (загубата на кожен пигмент) също може да бъде свързано с недостиг на фолати.

Недостигът на витамин В9 води до настъпване на нарушения в процеса на клетъчното делене, които се изразяват най-силно във възстановяващите се тъкани. Дефицитът на витамин В12, заедно с дефицита на фолиева киселина водят до смущения на еритропоезата и до мегалобластна анемия. Могат също така да се засегнат обвивките на периферните нерви и да се появят дегенеративни изменения в гръбначния мозък.

5.0, 2 гласа

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

Категория