Начало Медицинска енциклопедия Лечения Омега-3 мастни киселини

Омега-3 мастни киселини

Омега-3 мастни киселини - изображение

За поддържането в изправност на многобройните и сложни физиологични процеси, протичащи в организма, е необходим адекватен прием на хранителни нутриенти.

Наред с приема на витаминни добавки се препоръчва и прием на така наречените омега-3 мастни киселини.

Представляват есенциални, полиненаситени мастни киселини, които набират все повече популярност, трупайки фенове от различни възрастови групи.

Многобройни проучвания в продължение на десетилетия подсигуряват авторитета им и ненапразно много медицински специалисти ги препоръчват горещо на своите пациенти с профилактична или лечебна цел.

Омега мастни киселиниРедовният прием на достатъчни количества от тях допринася за поддържане на висока имунологична резистентност, предпазва от сърдечно-съдови заболявания и инциденти, регулира редица обменни, метаболитни и хормонални процеси, балансира настроението и се бори активно с възпалителните процеси в организма.

Известни са 11 различни вида омега-3 мастни киселини, от които три са с особено високо за човешкия организъм значение, а именно:

  • Алфа линоленова киселина

Най-често срещаният представител на омега мастните киселини в така наречения Западен лайфстайл и диета, като се открива в големи количества в растителни масла (особено рапично масло), ядки (особено орехи), ленено семе, листни зеленчуци (спанак, зеле, тученица) и в някои животински мазнини (от тревопасни животни).

Тази форма на омега киселините е неактивна и трябва да се превърне в ейкозапентаенова и докозахексаенова киселина, процес, който в човешкия организъм не е особено ефективен.

Различни проучвания показват, че само един до десет процента от алфа линоленовата киселина се превръщат в ейкозапентаенова киселина и по-малко от пет процента се превръщат в докозахексаенова киселина.

Превръщането е зависимо от адекватни нива на редица други нутриенти, като например витамин В6 и В7, калций, мед, магнезий, цинк, желязо. По-голямата част от киселината остава неактивна и се складира като източник на енергия, подобно на другите мазнини в организма.

  • Ейкозапентаенова киселина

Открива се във високи концентрации в херинга, сьомга, змиорка, скариди, есетра, както и в някои мазнини от тревопасни животни.

Основната функция, която изпълнява в организма, е свързана с формирането на сигнални молекули, наречени ейкозаноиди, които изпълняват многобройни функции в организма.

Основните полезни ефекти на ейкозапентаеновата киселина са свързани с намаляване на възпалението и регулация на редица невротрансмитери, регулирайки настроението.

  • Докозахексаенова киселина

Открива се във високи концентрации в морскта храна, основно в мазни риби и водорасли, като в мазнините на някои видове тревопасни животни също се съдържат известни количества от нея.

Представлява важен структурен компонент на кожата и ретината на окото, участва в нормалното когнитивно и психологично развитие, оказва протективен ефект срещу редица автоимунни, онкологични и сърдечно-съдови заболявания.

Хранителни източнициХранителен режим, при който поне два пъти седмично в менюто присъства морска храна, се счита за пълноценен източник на омега-3 мастни киселини.

Морските дарове са богати на ейкозапентаенова и докозахексаенова киселина, което ги прави най-подходящите и пълноценни естествени източници на незаменимата мастна киселина.

Забързаното ежедневие, стресът, консумацията предимно на така наречените бързи храни, съдържащи обилно количество мазнини, но не от правилните, са една от основните причини за висока сърдечно-съдова заболеваемост, депресивни епизоди, тревожност, онкологични заболявания и редица други.

Многобройни изследвания в тази насока подкрепят твърдението, че популациите, хранещи се с морски дарове и приемащи необходимите количества омега-3 мастни киселини, боледуват по-рядко.

Дефицитът на есенциалната мастна киселина е особено опасен в детска възраст, тъй като се асоциира с когнитивни нарушения, проблеми в поведенческото развитие, повишена агресивност, проблеми с концентрацията, по-висока честота на алергични и автоимунни заболявания.

За да осигурите нормално и пълноценно развитие на своето дете се препоръчва от най-ранна възраст прием на необходимите нива омега мастни киселини, като най-добрият източник са естествените хранителни източници.

В резултат от различни и многобройни фактори много хора не могат да си набавят необходимите количества от хранителни източници, поради което се препоръчва прием под формата на хранителни добавки.

В аптечните мрежи може да откриете различни препарати, съдържащи омега мастни киселини, като повечето от тях съдържат масло от сьомга и съответно ейкозапентаенова и докозахексаенова киселина в достатъчни количества.

Необходимост от прием на омега мастни киселиниМного от препаратите съдържат допълнително витамин Е, коензим Q 10, селен, които допълват антиоксидантната активност, като при отделните пациенти се предпочитат различни добавки, с цел оптимално покриване на изискванията при отделните лица.

Няма единно становище и стандарт по отношение на препоръчителната дневна доза, но се приема, че дози в рамките на 500 до 1 000 милиграма дневно са достатъчни за осигуряване на необходимите нива.

По-високи дози (до 4 000 милиграма) се назначават от специалист по медицински съображения само на рискови за определено заболяване пациенти, най-често за предотвратяване на сърдечно-съдови инциденти в резултат от високо кръвно или високи нива на холестерол. Не се препоръчва самоцелен прием на по-високи дози, следвайки сляпо идеята, че колкото повече, толкова по-добре.

Полезни ефекти на омега-3 мастните киселини

Неслучайно се наричат есенциални, незаменими, а полезни е само меко казано. Действат в много направления и предпазват организма от многобройни болестни атаки с различна етиология.

Научно доказани и обосновани (а не плод на въображението на някоя фармацевтична компания, чиято цел е ръст в продажбите) са следните ефекти по отношение на здравословното състояние:

Ейкозапентаеновата киселина е толкова ефективна колко е антидепресантът флуоксетин в борбата с депресията (тежко депресивно разстройство), като приемът на омега-3 мастни киселини от пациентите с депресивна симптоматика и различни форми на тревожно разстройство води до бързо и видимо подобрение на клиничните признаци.

Полезни ефекти на омега мастните киселини

  • Подобряване на очното здраве

Ефектите се дължат на докозахексаенова киселина, която е основен структурен компонент на ретината. Приемът от ранна възраст подобрява зрителната острота и нарушенията в зрението, а при прием в активна възраст се наблюдава намаление на риска от развитие на макулна дегенерация, една от основните причини за перманентни зрителни увреждания и слепота в световен мащаб.

  • Кардиопротективен ефект

Полезните ефекти по отношение на сърдечното здраве са в няколко направления, а именно намаляване на триглицеридите (с до 30 %), регулиране на повишеното кръвно налягане, повишение на нивата на добрия холестерол (HDL холестерол), намаляване на риска от натрупване на атеросклеротични плаки и увреждане на кръвоносните съдове.

  • Облекчаване симптомите при метаболитен синдром

Метаболитният синдром представлява съвкупност от няколко основни състояния, а именно централно затлъстяване (предимно в областта на корема), високо кръвно налягане, инсулинова резистентност, високи триглицериди и нисък HDL холестерол, като всички тези фактори повишават риска от развитие на диабет и сърдечно-съдови заболявания.

  • Облекчаване симптомите при хиперактивни деца с дефицит на вниманието

Редовният прием в детска възраст ефективно намалява хиперактивността, агресивното поведение, импулсивните прояви и безпокойството.

  • Борба с автоимунните заболявания

Приемът на достатъчни количества омега-3 киселини от ранна възраст намалява риска от развитие на захарен диабет тип 1, множествена склероза, лупус, ревматоиден артрит, псориазис, болест на Crohn, улцерозен колит и други автоимунни заболявания.

  • Подобряване на симптоматиката при някои психични разстройства

Регулярната употреба доказано намалява лабилността на настроението и честата смяна на настроението при пациенти с шизофрения и биполярно разстройство, като понижава и агресивното поведение.

Някои проучвания в областта показват, че хората, консумиращи често риба, имат повече сиво вещество в мозъка, което е отговорно за обработката и съхраняването на информацията, спомените и емоциите.

  • В борбата срещу рака

Наблюдава се намаляване на риска от развитие на рак на простатата при мъжете и рак на млечната жлеза при жените, както и редукция на риска от развитие на колоректален карцином с приблизително 50 % при двата пола.

  • Здрави кости и стави

Редовният прием на омега мастни киселини подобрява състоянието на опорно-двигателния апарат, главно чрез повишение на нивата на калция в костите, като се използва с профилактична и лечебна цел при пациенти с остеопороза или артрит.

  • При проблеми със съня

Ниските нива на докозахексаенова киселина се асоциират с ниски нива на хормона метионин, който е основен в регулацията на съня. Ниските нива при деца водят до проблеми със съня (трудно заспиване, често събуждане), а при възрастни водят до обструктивна сънна апнея (нарушено дишане по време на сън, което се съпровожда с хъркане, тежко дишане, задавяне, непълноценен сън).

Полезни ефекти на омега-3 мастните киселини

  • Добър външен вид на кожата

Като структурен компонент на кожата докозахексаеновата киселина (и нейните достатъчно високи нива) осигурява гладка, добре хидратирана, еластична кожа без бръчки, а ейкозапентаеновата киселина участва в продукцията на себум, предпазва от хиперкератинизация на космените фоликули, профилактира срещу ранното стареене на кожата, предпазва от акне и от вредното влияние на слънчевите лъчи. Редовният прием гарантира свеж, младежки вид на кожата и заличава следите, нанесени от годините.

  •  Облекчаване на менструалните болки

Данните от някои проучвания показват, че суплементацията с омега-3 киселини се оказва по-ефективна от приема на ибупрофен за овладяване на болковия синдром по време на менструалния цикъл.

  • Намаляване на риска от следродилна депресия
  • За стройна фигура

Приемът на достатъчни количества омега мастни киселини спомага за изгарянето на мазнините, ускорява метаболизма, подобрява цялостния тонус и издръжливостта. Подробна информация може да намерите в раздел Спорт (Омега-3 мастни киселини като хранителна добавка в спорта).

  • Повишаване устойчивостта спрямо инфекция с Pseudomonas aeruginosa

Инфекциозният агент е чест причинител на пневмония, вътреболнични инфекции, инфекции на кожата, меките тъкани, стомашно-чревния тракт, отделителната система.

Поради своите изразени противовъзпалителни и кардиопротективни ефекти, омега-3 мастните киселини намаляват риска от внезапна сърдечна смърт, намаляват риска от повторен инфаркт, понижават риска от атриални фибрилации след поставяне на коронарен байпас.

Ефективни са като допълнителна терапия при деца с аутизъм, кистозна фиброза, астма.

Употребата на хранителни добавки, съдържащи омега-3 мастни киселини, обикновено се понася добре, като при чувствителни лица са възможни болка в корема, лошо храносмилане, повишено образуване на газ.

Задължително се консултирайте с Вашия лекар преди прием на добавки (не само омега мастни киселини) в случай, че приемате антикоагуланти (аценокумарол), тромбоцитни антиагреганти (клопидогрел), нестероидни противовъзпалителни средства, аспирин, поради повишен риск от кървене при едновременна употреба.

Полезни съвети

Полезни съвети:

  • Консумирайте поне веднъж седмично морска храна: само една консерва риба тон или една малка порция прясно уловена сьомга съдържа около 500 милиграма от необходимите Ви мастни киселини
  • В случаи, че не обичате риба, наблегнете на други източници, каквито са например лененото масло (съдържа 55 % омега 3 мастни киселини), рапично масло (10 %), соево масло (7 %)
  • Използвайте ненаситени мазнини при готвене, вместо масло и сметана
  • Включете ядки в менюто си
  • Консултирайте се с Вашия лекар за нуждата от допълнителен прием под формата на добавки и за подходящата за Вас доза

Всеки пациент е индивидуален и има различни нужди, поради което консултацията със специалист е препоръчителна за постигане на оптимален ефект и намаляване на риска от нежелани ефекти и лекарствени взаимодействия.


Над материала работи: д-р Лилия Пашова-Стоянова

5.0, 9 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

СъставкиЛюбопитноСпортЛеченияЗдравни съветиАнкетиЕ-тата в хранитеИсторияБотаникаЛайфстайлИнтервютаНовиниСнимкиАлтернативна медицинаПроизводителиНормативни актовеОткрития