Начало Медицинска енциклопедия Алтернативна медицина И студеното време е полезно

И студеното време е полезно

И студеното време е полезно - изображение

С наближаването на зимата се увеличават и оплакванията от студеното време. Ако сте здрав, умерено активен човек, това обаче не бива да се отнася за Вас, тъй като и ниските температури имат положителни страни. Може би голяма част от Вас няма да се съгласят с това, но съществуват много доказателства, че по-ниските температури могат да бъдат част от един здравословен начин на живот:

За сън

студът подобрява съняНиските температури могат да подобрят качеството на съня и дори метаболизма по време на сън. В началото може да се чувствате неудобно, ако охладите спалнята си от 22°С до 16°С, но, ако го направите постепенно, в продължение на няколко седмици, тялото ще се приспособи значително по-лесно, а й ще спестите разходи за електроенергия.

 

За учене или работа

студ за по-добра концентрацияНашите мозъци работят значително по-добре на по-ниски температури. Науката казва, че това се случва най-добре на 16°С. Освен това, според някои проучвания, когато времето навън е лошо, хората се концентрират, учат и работят по-добре.

 

 

Повече време у дома

у дома в студено времеВ студените дни е съвсем естествено е да желаете да прекарате повече време у дома, скрити под завивките. Според проучване от 2012 година, именно при такова време ние сме по-склонни да се свържем с близки и приятели по телефона или по интернет, като им отделим повече време от обикновено.
Студеното време е по-неблагоприятно за микроби.

Голяма част от вредните микроорганизми и насекоми се нуждаят от по-топло време, за да виреят. Температури близки до нулата убиват немалко от тях (включително кърлежи) и по този начин пречат на болестите да се разпространяват.

Намалява възпалението

лед при възпалениеНеслучайно при травма поставям лед върху засегнатото място. Това понижаване на локалната температура води до намаляване на възпалението, респективно на отока и болката в едни изкълчен глезен или болка в петата. В действителност, ниските температури могат да намалят възпалението навсякъде по тялото.

 

 

За изгаряне на калории

студът топи мазниниДа! Студеното време помага да отслабнете (тялото изразходва повече енергия, за да запази температурата от 36.8°С). Може би сте чували за кафявата мастна тъкан - вид мазнина намерена в естествено състояние в някои части на тялото, която е със значително по-добра топлопродукция и води до изгаряне на повече калории, отколкото „бялата” мазнина. Бебетата се нуждаят изключително много от тази мазнина, за да регулират телесната си температура. Голяма част от кафявата мазнина изчезва с възрастта, но в някои части на тялото тя се запазва.

В проучване от 2012 година, изследователи открили, че температури около 16°С активира кафявата мастна тъкан и това води до по-ефективно изгаряне на калории от останалата мастна тъкан и по този начин може да помогне за регулацията на теглото. Направеното проучване е било малко, включвало е само 6 здрави мъже. И все пак, експертите смятат, че епидемията от затлъстяване вероятно може да бъде овладяване чрез създаване на „хапче”, което активира кафявата мастна тъкан. Докато това се случи, може да се възползваме от по-студените дни и да се успокояваме, че, ако не друго, то поне кафявите мастни клетки се активират.

За кожата

студът полезен за кожатаПовечето от нас смятат, че студеното време води до изсъхване и набръчкване на кожата, но според изследване на лекари от Медицинско училище на Харвард (Harvard Medical School, HMS) от 2010 година, умерено ниските температури могат да бъдат полезни за кръвоносните съдове в кожата, тъй като ги прави по отзивчиви на промените в околната среда. Когато се сблъскваме със студения въздух през зимата (или студена вода), мрежата от кръвоносни съдове в кожата се свива, а кръвта бързо се премества към вътрешността на тялото. Това подобрява изолационната способност на кожата, тъй като настъпват по-малка загуба на топлина от кръвта, циркулираща в повърхността на тялото и се запазва температурата на вътрешните органи в оптимални граници.

Ако страдате от суха кожа, може да използвате кокосово масло, за да я поддържате добре хидратирана през зимата.

Грижи за тялото

Макар че, всички осъзнаваме какво е влиянието на „зимните храни” върху нашето тяло, то от друга страна, зимните месеци ни осигуряват достатъчно време, за да се погрижим за фигурата си като наблегнем на фитнеса на закрито или упражненията вкъщи.

Терапия чрез студ

криотерапияИзключително ниските температури също лекуват и това се означава с понятието криотерапия. Проучване от 2011 година е установило, че такъв вид терапия е показала значително по-добри резултати за възстановяване на физическата активност при спортисти, отколкото обикновената почивка.

Преди няколко години, финландски изследователи са докладвали резултатите от изследване на 10 жени, които в продължение на три месеца са се потапяли в студена вода (20 секунди във вода с температура малко над температурата на замръзване) и са подлагани на сесии на криотерапия на цялото тяло. Кръвните тестове са показали два до три пъти скок в нивата на норепинефрина минути след излагането на студ. Норепинефринът е химикал в нервната система, който има редица въздействия върху организма, включително и играе роля в потискането на болката.

В някои СПА центрове съществуват камери за криотерапия, които са аналогични на парните бани, но с обратен ефект.

Още по темата:

Източници:
http://www.mnn.com
http://www.huffingtonpost.com
http://www.health.harvard.edu

5.0, 2 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

ЛайфстайлАлтернативна медицинаСнимкиНовиниЛеченияСпортЛюбопитноЗдравни съветиАнкетиРецептиХранене при...Медицински изследванияБотаникаДиети