Начало Медицинска енциклопедия Алтернативна медицина Полезните ефекти на студения чай

Полезните ефекти на студения чай

Полезните ефекти на студения чай - изображение

С повишаване на дневните температури нараства и нуждата от добра хидратация на организма. Същевременно, добре познатите ни билки и пакетчета чай остават скрити в шкафа, чакайки отново есента и зимата, а на тяхно място се явяват подсладените и газирани студени напитки. Всъщност, има начин да продължим да се възползваме от невероятните свойства на любимите си билки и през лятото.

Когато става въпрос за здравословна напитка, която ще задоволи жаждата Ви, не се колебайте да изберете неподсладен чай с лед. Той е с ниско съдържание на калории, което Ви помага и в борбата с излишните килограми. Заменяйки, висококалоричните газирани напитки и подсладените сокове с неподсладен студен чай, можете да намалите дневният си калориен прием и да намалите теглото лесно и ефективно.

Студеният чай (и чаят по принцип) е с високо съдържание на антиоксиданти, които помагат за неутрализиране на свободните радикали и имат значение за укрепване на костите. Ключов момент в случая е чаят да се приготви двойно по-силен, тъй като ще се разреди допълнително, когато към него се добави лед. Вижте кои са най-полезните студени чайове, които може да си приготвяте ежедневно през лятото:

Мента

Студен чай ментаКогато е студен, ментовият чай има незабавен охлаждащ ефект върху тялото. В допълнение към освежаващият ефект, ментата може да помогне за намаляване на симптомите на алергии, симптоми на настинка и гадене.
Ментов чай може да се намери във всеки обикновен хранителен магазин, дрогерия или аптека. Но, за да извлечете най-доброто от ментата е препоръчително да използвате пресни листа и клончета.

 

 

Лимонена трева

Студен чай лимонена треваНадписът „лимонена трева" може да бъде открит върху етикетите на много чайове и други здравословни продукти. Тя е известна билка за справяне с храносмилателни проблеми, високо кръвно налягане, болезнени стави, висока температура и дори, обикновена настинка. Освен това, има отлични антибактериални свойства.

Престоят на закрито и на климатик през лятото, като начин да избягаме от жеги е, всъщност значително допринася за развитие на бактериални и вирусни инфекции. Това е причината често да страдаме от настинки и през лятото. Освежаващ и охлаждащ чай от лимонена трева може да бъде от полза за предотвратяване на това.

Хибискус

Студен чай ХибискусЧай от хибискус (каркаде) е вкусен и полезен чай, който, освен че ще Ви запази добре хидратирани, ще Ви донесе и усещане за спокойствие в горещите летни дни. Хибискусът е известен със свойството си да понижава кръвното налягане, облекчава напрежението и тревожността, а също така и намалява задържането на вода. Дори действа и леко слабително.

 

 

 

Листа от малина

Студен чай листа от малинаСтуден чай от листата на малина е отличен избор при проблеми с женската полова система през лятото. Този чай може да помогне за облекчаване на менструалните болки, намаляване на периодите (като продължителност и интензивност), укрепване на лигавицата на матката и подготовка за бременност. Освен че е изключително полезен, този чай е много ароматен и вкусен. Успешно може да се комбинира и с други натурални плодови чайове, например ягода.

Лайка

Студен чай ЛайкаЧай от лайка е добре познато средство за всички, които страдат от безсъние. Но, малко хора знаят, че могат да се възползват от ползите му с пълна сила и под формата на студен чай, като средство срещу тревожност нарушено храносмилане, за подсилване на имунната система и облекчаване на менструалните спазми.

Трябва да имате предвид, че, ако сте алергични към маргаритка, не бива да консумирате чай от лайка, тъй като тя всъщност е вид маргаритка.

 

Джинджифил

Студен чай джинджифилДжинджифилът е, може би, най-известната билка срещу стомашно-чревни оплаквания. Освен това, той носи още редица ползи за здравето – предпазва от бактериални и вирусни инфекции, намалява оксидативния стрес и хроничното възпаление. За да си направите една чаша студен чай от джинджифил, се нуждаете от 3 до 5 парчета корен от джинджифил с дебелина около 2-3 см. Поставете ги в 200 мл вряща вода и оставете да се накиснат за 5-10 минути, след което премахнете парчетата и добавете лед.

 

 

Черен и зелен чай

Студен зелен чай Неподсладеният черен и зелен чай са отлична алтернатива на кафето за тези, които не могат да започнат деня без него. Кофеинът в тях ще Ви помогне да повишите остротата на ума и жизнеността си през целия ден. Чаят може да съдържа до 50 мг кофеин в една чаша, което е достатъчно да подобри способността за обработване на информация, като например за учене и запомняне.

Според здравни публикации на Медицинското училище на Харвард (Harvard Health Publications), антиоксидантите открити в зеления чай намаляват риска от няколко видове рак, включително на гърдата на кожата, на простатата и на белия дроб.

Пиенето на черен чай може да помогне за предотвратяване на втвърдяване на артериите, както и да намали риска от сърдечен удар. В едно изследване, публикувано в изданието "Food and Function" от 2012 година се съобщава, че черният и зеленият чай може да помогнат за намаляване на риска от сърдечно-съдови заболявания и инсулт с 10 на 100 до 20 на 100.

По колко студен чай на ден е безопасно да се пие?

Въпреки множеството ползи от билковият чай, бил той топъл или студен, не бива да се забравя, че "Дозата сама прави отровата" ("Dosis sola facit venenum!")!

Черният чай е богат на природни съединения, наречени оксалати, които се намират и в много други храни, като ревен, спанак, шоколад и други. Оксалатите имат способността да свързват с калция, образувайки калциево-оксалатни кристали и в прекомерно количество, те могат да се натрупат в бъбреците, което да доведе до образуване на бъбречни камъни или друг вид смущение на бъбречната дейност. Обикновено, човек приема между 150 и 500 мг оксалати на ден – хора, чиито диети са с високо съдържание на зеленчуци, пълнозърнести храни, соя и други бобови растения вероятно ще се доближат до горните граници.

В зависимост от това къде се отглежда и как се обработва, чаят може да бъде и с високо съдържание на флуорид. В малки дози, флуоридът е от полза, но, както с почти всичко останало, твърде многото флуорид може да предизвика проблеми.

Танините в чая може да блокират усвояването на желязото от зеленчуците – това е особено важно за вегетарианците, които пият големи количества чaй всеки ден и с всяко хранене.

Няма официални препоръки колко точно чай се приема за твърде много, но около 6-7 пакетчета на ден (или еквивалент) е разумно количество. Ако сте податливи към образуване на камъни в бъбреците обаче, трябва да намалите количеството наполовина.

Източници:

http://www.empowher.com
http://www.livestrong.com/article
http://www.quickanddirtytips.com/health-fitness
http://www.healthiswealthofheart.com

 

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

ЛюбопитноХранене при...Здравни съветиРецептиСнимкиНовиниСпортТестовеАлтернативна медицинаЛайфстайлХрани и ястияАнкетиБотаникаДиетиИстория