Начало Медицинска енциклопедия Алтернативна медицина Полезните ефекти на лука

Полезните ефекти на лука

Полезните ефекти на лука - изображение

Полезните ефекти на лука се дължат на съдържащите се в него биологично активни съставки, като полифеноли, алилни сулфиди, флавоноиди, кверцетин, кверцетин-3-глюкозид,  изорамнетин-4-глюкозид, ксилоза, галактоза, фруктоза, глюкоза, маноза, флавоноиди, флаваноли, циклоалиин, селен, тиосулфати и други.

Полифенолите са в много голяма концентрация в лука. Те представляват фитонутриенти с голяма биологична активност. Към тях спадат флавоноидите, танините и други активни субстанции. С най-висока концентрация в лука е кверцетин - силен антиоксидант, които противодейства на оксидативния стрес и по този начин елиминира една от основните причини за натрупване на токсини в организма.

Друга група биологично активни съединения, които съдържа лука са сяро–съдържащи съединения, които са основните "виновници" за острия аромат на лука. Такива съединения са различни алилни сулфиди: диалил моносулфид, диалил дисулфид, диалили трусулфид и диалил тетрасулфид.

Още за ботаническите характеристики и химичен състав на лука може да откриете тук.

Сред най-известните полезни ефекти на лука са:

  • антиоксидантен ефект;
  • антибиотичен ефект – активност срещу някои грам-положителни и грам-отрицателни бактерии;
  • противовъзпалителен ефект;
  • антикоагулантно действие;
  • подобрява здравината на костите и ставите;
  • протективен ефект върху сърдечно-съдовата система;
  • антиатероматозен ефект;
  • подобрява обмяната на веществата.
  • противораково действие - предполага се, че активните съставки в лука го правят подходящо средство в терапията на редица болестни състояния, дори и на някои видове рак.

Лук срещу рак

Многобройни изследвания ин витро и върху животни, както и епидемиологични проучвания, показват, че екстракт на лук може да се използва за превенция на рак на стомашно-чревния тракт, рак на яйчниците и рак на кожата. Засега, една от най-разпространените теории е, че метаболитите на сяро-съдържащите съединения, и по-специално алкил цистеин сулфоксидите, имат способността да потискат генетичните мутации, да индуцират фаза II на ензимна детоксикация, да повлияват клетъчното развитие и апоптоза, да улавят свободните радикали и други.

Смята се, че няколко порции лук всяка седмица могат значително да понижат риска от злокачествени изменения в организма. За понижаване на риска от рак на дебелото черво, на ларинкса и рак на яйчниците, се препоръчват между 1 и 7 глави лук на седмица. За намаляване на риска от рак на устната кухина, е добре да се консумира по една глава лук всеки ден (или сока от лук в количество 1/2 чаена чаша).

Въпреки че, изследванията и проведените изпитвания са обещаващи, все още са необходими висококачествени клинични изпитвания, за да категорично да се потвърди противораковото действие на лука!

Лук за сърдечно-съдовата система

Благотворното действие на лука върху сърдечно-съдовата система се дължи на съдържащите се в него серни съединения, предимно алил-пропил-дисулфид и диалил дисулфид.

Антихиперхолестеролемичен ефект: в клинично проучване на пациенти с хиперлипидемия, лук и екстракт от лук предотвратяват повишаването на серумния холестерол и триглицеридите.

Антитромботичен ефект: активни съставки от лука, понижават плазмения фибриноген, намаляват слепването на тромбоцитите и образуването на тромби (кръвни запушалки).

При клинично проучване на пациенти с артериална хипертония, една глава лук, накисната в зехтин значително намалява систоличното налягане и има тенденция към намаляване на диастоличното кръвно налягане. При здрави индивиди, същата комбинация води до незначително понижение на артериалното кръвно налягане.

Лук за костите и съединителната тъкан

Лукът се грижи за здравината на костите посредством флавоноидите и за здравината на съединителната тъкан посредством сяра-съдържащите съединения.

При проучвания върху животни е установено, че консумацията на лук значително потиска костната резорбция.

За нормалното функциониране и изграждане на съединителната тъкан е необходима сяра, тъй като тя влиза в състава на почти всички компоненти на тази тъкан. Ако има недостиг на серни съединения в организма, няма да има достатъчно градивен материал за възстановяване на съединителната тъкан. Това от своя страна води до нарушение на функциите на редица органи в човешкото тяло, тъй като съединителната тъкан е широко застъпен в целия организъм и заема 50 % от телесния обем.

Лук срещу възпаления

Един от флавоноидите в лука – кварцетин доказано потиска окислителните реакции на мастните киселини, което намалява концентрацията на окислените мастни киселини, а от там и медиаторите на възпалението, като левкотриени, простагландини, хистамини и други, които те произвеждат. Когато медиаторите на възпалението са в ниски концентрации, те не водят до сериозни възпалителни реакции.

Лук срещу кашлица

Употребата на сока от печен лук срещу кашлица датира още от средата на 18 век, когато американски заселници го използвали като лек за кашлица при деца.

Домашен сироп против кашлица може да си приготвите с помощта на лук, мед или захар - комбинация, която притежава антимикробна активност срещу някои патогенни микроорганизми, включително Стафилококи, Стрептококи, Клебсиела, Псевдомонас и Кандида. Това са патогени, които най-често са отговорни за възпаление на гърлото и инфекции, причиняващи кашлица. Една супена лъжица на ден от тази смес значително намалява кашлицата и възпалението. Друг полезно средство срещу кашлица – мащерка, може да бъде добавена към сместа от мед и лук.

Лук за здрава кожа

Лукът е отлично средство за нежна грижа за кожата. Богатото съдържание на витамин А, С и Е в него помага за предпазване на кожата от вредните UV-лъчи и от действието на свободните радикали, отговорни за преждевременното стареене на клетките. От друга страна, лукът е мощен антисептик и може да предпази кожата от акне и други бактериални инфекции. Фотонутриентите в лука подхранват кожата и помагат за премахване на замърсяванията.

Консумацията на суров лук неминуемо ще подобри цялостния вид и здравина на кожата, но, ако се притеснявате от острия вкус и миризма, може да го използвате и под формата на маска за лице:

Смесете 1½ супена лъжица прясно изцеден сок от лук, 2 супени лъжици брашно, ½ чаена лъжичка прясно мляко и щипка индийско орехче. Разбъркайте добре съставките. Трябва да получите смес с пастообразна консистенция. Ако сместа стане твърде гъста, може да добавите още мляко. Може да добавите 1-2 капки лавандулово масло към сместа, ако миризмата на лук е твърде силна. Нанесете сместа върху лицето и шията (след предварително почистване) и изчакайте да изсъхне напълно. Тази маска, не само ще подобри вида на кожата, но ще ексфолира мъртвите кожни клетки и ще подпомогне за избледняването на някои петна.

За младежки вид на кожата на лицето може да направите масаж с лук. Този масаж ще подобри циркулацията на кръв, което ще направи кожата по-сияйна. За масажа, смесете равни части сок от лук и кисело мляко. Нанесете върху кожата на лицето и шията и масажирайте като извършвате леки кръгови движения. За най-добри резултати, правете 10-минутен масаж всеки ден.

Как да се възползваме от ползите на лука?

Според проучване извършено от учени от университета в Корнел, Итака, Ню Йорк Всички сортове лук са здравословни, но в различна степен. Най-висока е концентрацията на активни съставки в лук-шалот, жълт и червен лук, а най-ниска в белия и сладките сортове лук. Освен това, шалота, жълтият и червеният лук имат по-силно изразен вкус, което предполага, че има пряка връзка между острия вкус и полезните свойства.

Суровият или варен лук е здравословно допълнение към всяко ястие. Ето няколко предложения:

Салати – добавянето на суров лук към салатите е най-лесният и бърз начин да я направите още по-здравословна и вкусна.

Бързо пържене с разбъркване – нарежете жълт лук на ленти, смесете го с други зеленчуци и го запържете за около 4-5 минути в силно загрят тефлонов тиган с малко мазнина.

Сандвичи – добавянето на суров или соте лук и много зеленчуци към сандвича ще помогне за увеличаване на полезните съставки в него и същевременно ще намалее частта на другите съставки като меса и сирена, които трябва да се консумират в умерени количества.

Печене на скара или грил – нарежете лука на по-дебели филийки и ги запечете леко с малко зехтин. Това увеличава сладостта на лука и го прави отлично допълнение към основното ястие.

5.0, 21 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

БотаникаХрани и ястияРецептиЗдравни съветиЛюбопитноСнимкиАлтернативна медицинаЛайфстайлДиети