Начало Медицинска енциклопедия Алтернативна медицина Как да си помогнем при загуба на обоняние

Как да си помогнем при загуба на обоняние

Как да си помогнем при загуба на обоняние - изображение

Загуба на обоняние представлява състояние, при което човек не може да усеща миризмите от заобикалящата го среда. Медицинският термин за този вид нарушение е аносмия.

Понякога нарушението на обонянието е само частично - намалено (хипосмия) или засяга само определена миризма. В този случай се означава като специфична аносмия. Специфичната аносмия обикновено е генетично обусловена. Често, успоредно с нарушеното обоняние, се наблюдава и загуба на усещане за вкус (агеузия).

Аносмията е често срещан проблем, особено сред мъжете.

Какви може да са причините за загуба на обоняние?

обоняниеМиризмите се възприемат от специална тъкан в задната част на носа, наречена обонятелен епител. От там, посредством нервите, сигналите достигат до мозъка. Всички фактори, които пречат на преминаването на обонятелните сигнали по този път може да доведат до загуба на обонянието.

Аносмията може да настъпи като част от процеса на стареене или да бъде провокирано от влияние на различни външни и вътрешни условия. Респираторни инфекции, синузити и травма на главата са най-честите причини за загуба на обоняние, но не бива да се забравя може да е във връзка и с някои по-сериозни заболявания като болест на Паркинсон, болест на Алцхаймер, тумор или травма на главата.

Още за същността на заболяването може да прочетете в Аносмия.

Освен, че е твърде неприятно, загубата на обоняние може да повлияе на вкусовите Ви усещания, да Ви попречи да усетите миризмата на загарящото ястие или да не може да се насладите на аромата на букет цветя или парфюм.

Има ли храни или други естествени средства, които да Ви помогнат да си възвърнете или поне да подобрите усещането си за миризмите?

Първата стъпка към възвръщане на обонянието е установяване на конкретната причина и лекуването й.

Не пушете

откажете цигаритеНаред с множеството вреди от пушенето се нарежда и негативното му въздействие върху обонянието. През 2007 година експерти от университети в Мюнстер (Westf?lische Wilhelms-Universit?t, M?nster) и Дрезден (Dresden Medical School) в Германия, са установили, че тютюнопушенето намалява обонянието. От 1323 участници в проучването, 3.6 % са били с аносмия и 18 % са показали друга обонятелна дисфункция. След проучване на навиците на участниците, екипът стига до извода, че пушенето, като цяло, увеличава риска от увреждане на обонятелната функция.

Не прекалявайте с алкохола

не прекалявайте с алкохолаАлкохолът може да увреди усещането за миризми. През 2006 година екип от специалисти от Департамента по психиатрия и  Институтът по комуникация и психотерапия към Медицинския университет на Инсбург (Department of Psychiatry at Innsbruck Medical University, Institute of Communication and Psychotherapy at the University of Innsbruck) в Австрия, водени от д-р Клаудия Руп (Dr. Claudia Rupp), след направено проучване, установяват, че хроничният алкохолизъм е придружен от обонятелен дефицит. Експериментът е включил 32 зависими от алкохол участници и 30 въздържатели. Предполага се, че обонятелният дефицит свързан с употребата на алкохол има връзка с увреждане на функцията на префронталния лоб на мозъка.

Алтернативната медицина предлага някои средства, с помощта на които, може да подобрите състоянието си:

Витамин Д

Витамин ДПрез 2011 година Ралф Крузе, специалист по хиропрактика в Илинойс и д-р Jerrilyn Cambron от Националния университет по здравни науки, също в Илинойс, наблюдавали пациенти с намалено обоняние, при които е настъпило подобрение след повишаване на нивата им на Витамин Д в организма. Прочуването заключва, че може да съществува връзка между липсата на витамин Д и намаленото обоняние. За да си набавите допълнително количество витамин Д, може да използвате добавки или да прекарвате всеки ден по 15-20 минути на ден на слънце, без да използвате слънцезащитни продукти (когато това е възможно).

Не използвайте продукти за нос съдържащи цинк

влияние на цинка върху обоняниетоПрез 2010 година д-р Терънс Дейвидсън и Уенди Смит, заедно с отдела по оториноларингология в Университета на Калифория в Сан Диего и Училището по медицина и грижа за ветераните в Сан Диего, са открили връзка между свободно отпускани средства за назално приложение съдържащи цинк и загуба на обонянието. Изучавани са 25 участници, които са показали остра проява на аносмия след приложение на цинков глюконат гел в носа.

Ако усещате нарушение в обонянието обърнете внимание на назалните медикаменти, които използвате – ако съдържат цинк, може да имат връзка с проблема.

Според други научни съобщения, недостигът на цинк в организма може да доведе до загуба на обонянието. За да се опитат да разрешат въпроса, изследователи от Университета на Вирджиния провели проучване сред пациенти на химиотерапия. Често тези пациенти губят усещане за вкус и мирис в хода на терапията. След като са приели 220 мг цинк през устата, два пъти на ден, тези пациенти, обаче, не показват промяна в обонянието или вкуса си. Затова, са нужни допълнителни изследвания относно ефикасността на оралния прием на цинк при загуба на обоняние.

Въпреки това, може да опитате да добавите към менюто си храни с високо съдържание на цинк (стриди, телешки черен дроб и телешко месо, тиквени семки, пшеничен зародиш, черен шоколад, фъстъци, агнешко месо и други) към диетата си, ако имате загуба на обоняние.

Акупунктура

акупунктура при аносмияАкупунктурата може да помогне за възстановяване на обонянието. Проучване от 2010 година на изследователи от Медицинския университет в Кьолн, Германия е изследвало ефективността на акупунктурата за възстановяване на обонятелната функция след вирусна инфекция на горните дихателни пътища. 15 участници, борейки се с нарушена обонятелна функция след инфекция на горните дихателни пътища, са подложени на акупунктура в продължение на 10 седмици, в 30 минутни сесии. Пациентите лекувани с акупунктура имат значително подобрение на обонянието си, отколкото пациентите, получили лекарства.

Избягвайте експозиция на кадмий

кадмийКадмият е метал, който се отделя от рафинирането на продукти, съдържащи цинк и се използва в промишлеността при обработката на пластмаси, сплави, части от батерии, ядрено и електронно инженерство. Минали проучвания разкриват, отравяне с кадмий при хора изложени на продължителна (няколко години) експозиция на кадмий, съпроводено с проблеми с носа и дихателните пътища, като ринит, емфизем и аносмия. Изследователи са установили, че кадмият се натрупва в обонятелните луковици в мозъка, при което постепенно уврежда обонятелната функция.

Чесън

чесън при аносмияПротивовирусните и антибактериалните свойства правят чесъна подходящо средство срещу аносмия свързана с вирусна инфекция. Чесънът помага за отстраняване на слузта и секретите по носната лигавица, които пречат на обонянието. Освен това, облекчава отока на лигавицата, който също пречи на усещането за мирис.

Вземете 2-3 скилидки чесън, стрийте ги и добавете към тях чаша вряла вода. Добавете щипка сол и изпийте сместа докато е още топла. Повтаряйте 2-3 пъти за 24 часа. Въпреки неприятният си вкус, тази рецепта е особено ефективна за намаляване на възпалението и запушването на носа, с което неминуемо ще настъпи и подобрение на обонянието.

Канела

канела с мед при аносмияКанелата може да е от полза при аносмия свързана с увреждане на нервите, провеждащи обонятелните импулси.

Смесете равни части канела на прах и мед. Разбъркайте добре и след това задръжте сместа за няколко минути в устата си. Това ще стимулира както вкусовете така и обонятелните рецептори. Правете това два пъти на ден.

 

 

Рициново масло

рициново масло при аносмияРициновото масло притежава няколко основни свойства, които го правят ефективно средство в терапията на аносмия. Това са противоалергично, антиоксидантното действие, облекчаване на болката и предотвратяване на възпаление. Тези свойства предотвратяват растежа на носни полипи, които могат да блокират носната кухина и да допринесат за загубата на обоняние. Накапвайте по една капка затоплено рициново масло във всяка ноздра. Правете това два пъти в рамките на 24 часа – веднъж сутрин и втори път вечер, преди лягане.

Източници:
http://www.medindia.net
http://www.collectivewizdom.com
http://natcures.info
http://olwomen.com

5.0, 2 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

ЛюбопитноЗдравни съветиЛайфстайлАлтернативна медицинаТестовеИсторияНовиниЗдравни проблемиМедицински изследванияСпециалистиСпортЗаведенияХранене при...Клинични пътекиНормативни актовеЛеченияБотаника