Начало Медицинска енциклопедия Алтернативна медицина Какво да правим при анемия?

Какво да правим при анемия?

Какво да правим при анемия? - изображение

С понятието анемия се означава недостиг на червени кръвни клетки (еритроцити) в кръвта, което може да бъде свързано и с недостиг на хемоглобин в самите еритроцити. Това затруднява преноса на кислород до клетките и тъканите в целия организъм и те изпадат в хипоксия.

Анемията е опасно състояние, което може да стане причина за поява на редица други заболявания. За да избегнем усложненията, е от голямо значение да знаем какво да правим при анемия.

Необходимостта от желязо има възрастова и полова зависимост, като е най-голяма при жените в детеродна възраст и при малките деца. Препоръчителна дневна доза

  • при мъжете е около 8 мг на ден, а
  • при жените и малките деца - 18 мг, като нуждите на жените по време на бременност и месечния цикъл се увеличават.

Най-често срещаните симптоми при анемия включват:

  • слабост;
  • умора;
  • недостиг на въздух;
  • учестено сърцебиене;
  • виене на свят;
  • главоболие;
  • звънтене в ушите;
  • бледа кожа (особено на дланите на ръцете);
  • бледи или синкави нокти;
  • косопад;
  • синдром на неспокойните крака;
  • объркване.

Анемия е обширно понятие, като съществуват различни видове анемии:

  • анемии, които се дължат на определен дефект в организма,
  • анемии, дължащи се на някакъв дефицит в организма,
  • анемии, в резултат на някакво заболяване.

Най-често срещани са анемиите от втората група - т.нар. дефицитни анемии.

Повече за заболяването може да прочетете:

Хранителна терапия при анемия

Дефицитните анемии може лесно да се контролират чрез храненето. Има много природни средства, които са богати на желязо, фолиева киселина и витамини, които са така необходими за образуването на еритроцити и синтеза на хемоглобин. Чрез тяхна помощ може успешно да се овладее състоянието, а редовната им употреба ще предотврати повторната поява на анемия.

Всеки пациент с анемия трябва да знае, че трябва да отдели специално внимание на храненето си. То трябва да бъде изключително разнообразно и добре балансирано.

Много важно правило е:

  • да не се пие черен чай, кафе и какао по време на хранене и до 2 часа преди и след него,

тъй като съдържащите се полифеноли в тях потискат усвояването на не-хем-желязото от организма. Вместо това, пийте цитрусови сокове. Те са богати на витамин C и помагат при усвояването на желязото.

  • Избягвайте консумацията на бира, газирани напитки и особено кока-кола,

които също блокират асимилирането на желязото. Това се случва и при

  • прекомерна консумация на мляко и млечни продукти, шоколад, бонбони, зеле, кашу.

Меда има уникален състав и е богат на много витамини и минерали. Има способността да засилва метаболизма, укрепва организма, засилва имунитета. Меда е изключително подходящ и за пациенти с анемия, затова го добавяйте ежедневно към вашия чай, сладкиши, палачинки и други.

Повече за меда:

Месо и черен дроб при анемия

Желязото, което получаваме от животинската храна, се нарича хем-желязо. Нашето тяло усвоява това желязо много по-добре, отколкото не-хем-желязото в растителната храна.

Поради тази причина, консумацията на месо при пациентите с анемия е задължителна!

Във вашето меню ежедневно трябва да присъстват:

Освен това, органната маса съдържа много повече витамини и минерали, отколкото самото месо. Един чудесен източник на хем-желязо е

Той може да ви осигури някъде между 16-85% от дневната норма, в зависимост от това какъв е произхода му - телешки, свински или пилешки. Най-богат на желязо е именно пилешкия черен дроб.

Освен желязо, черния дроб е много добър източник още на витамини, особено В12, както и мед, фосфор и цинк. Все пак е важно да се консумира дроб от животни, които не са третирани с хормони, антибиотици и некачествени фуражи.

Пълнозърнести храни, бобови растения и ядки при анемия

Вегетариански източници, богати на желязо (не-хем-желязо) и фолиева киселина са различните видове пълнозърнести храни, бобови растения и ядки.

Набавянето на достатъчно количество желязо само от растителни храни е трудна задача, защото (както беше споменато по-горе) не-хем-желязото се усвоява по-трудно от човешкия организъм и реално голяма част от него остава неприето. Освен това, абсорбцията му се определя от приема и на други храни.

Но какво да правим при анемия, за да си набавим нужното количество желязо от вегетариански източници, т.е. без да се консумира месо? Много просто - трябва да си съставим богато менюто, достатъчно разнообразно и добре балансирано.

Какво трябва да приемате, за да получите достатъчно количество желязо от вегетарианска диета?

  • редовно консумирайте боб (бял, шарен, червен), леща, зелен грах, нахут, соя, бакла (черен боб);
  • ежедневно приемайте ядки като фъстъци, бадеми и орехи - само половин чаша орехи ви доставя 3,75 мг желязо;
  • полезни са и семките - само в една пълна шепа тиквените семки съдържа цели 4мг желязо;
  • не забравяйте за зърнените храни - тук избора е богат: ориз, кафяв ориз, киноа, ечемик, просо, царевица, булгур, овес, елда; ще се изненадате колко приятен е вкуса на повечето от тях, приготвени като каша с малко масло и сирене.

Добре е да знаете, че за ефективното лечение на анемията е препоръчително съчетаването на растителни източници (пълнозърнести храни, бобови растения и ядки) с достатъчно количество месо и черен дроб.

Спанак при Анемия

Само половин чаша спанак дневно е това, което е нужно, за да се подобри състоянието при анемия. Този тъмнозелен листен зеленчук е богат на витамини A, B9, E и C, желязо, фибри, калций и бета каротин.

Половин чаша сварен спанак съдържа 3,2 мг желязо, което е около 20% от дневната нужда от желязо.

Затова включете спанака към ежедневното си меню, но никога не забравяйте, че трябва да го сварите или поне попарите, дори и само за една минута (термичната обработка неутрализира оксаловата киселина, която се съдържа в спанака).

Ето няколко идеи как да приемате спанак ежедневно:

  • Сварете супа от спанак и добавяйте към нея различни неща, за да не ви омръзва вкуса: кротони, варени картофи, моркови, сметана, масло, магданоз, различни подправки и т.н.
  • Добавете го към салата от целина, броколи, зеле и т.н.
  • Смесете две супени лъжици мед и чаша сок от леко попарен спанак. Приемайте всеки ден, най-малко в продължение на 40 дни.

Сусам при анемия

Сусамовото семе е една от най-старите маслодайни култури познати и опитомени преди над 3000 години. Сусам е устойчиви на суша и е в състояние да расте, когато други култури не могат.

С богат орехов вкус, сусама е често срещана съставка в кухните по целия свят.

Сусамените семена са перфектен помощник в лечението на анемия. В 100 грама сусамови семена се съдържат цели 8 мг желязо. Най-богати на желязо са черните семена сусам.

Има два начина за приготвянето на сусам при анемия.

  • Първи начин: вземете 1 чаена лъжичка сусам и го накиснете във вода за два часа. Прецедете и с помощта на хаванче смачкайте семената докато се получи паста. Добавете 1 супена лъжица мед и разбъркайте добре. Приемайте от така приготвената сусамова паста сутрин и вечер на гладно. За удобство, може да си приготвите по-голямо количество наведнъж.
  • Втори начин: залейте 1 ч.л. черен или бял сусам с малко топла вода и оставете два часа да се накисне. Пригответе паста по описания по-горе начин. Добавете 1 чаена чаша прясно мляко и 1-2 чаени лъжички мед. Разбъркайте много добре, докато меда се разтвори и изпийте ароматното мляко. Правете това всеки ден.

Освен посочените рецепти, може спокойно да добавяте сусам към вашите сладкиши, ястия или да консумирате сусамови блокчета.

Черна меласа при анемия

Черната меласа е природен лек за лечение на анемия. Тя е изключително богата на желязо, калций, магнезий и калий, фолиева киселина, всички витамини от група В, както и много други витамини и минерали.

Изброените съставки на меласата имат мощно действие за стимулиране производството на червени кръвни клетки.

Предимството на меласата е, че може да бъде приемана дори и от пациенти с диабет, поради липсата на захар в нея (черната меласа се получава именно от извличането на захарта от захарна тръстика или цвекло).

Освен изключително полезна, меласата е и много вкусна и може да се използва за заливане на палачинки, плодове, бисквити, домашни вафли, гофрети и много други.

При анемия се препоръчва ежедневен прием на меласа, чийто ефект може да се засили с помощта на следната рецепта:

Смесете 2 ч.л. меласа, с 2 ч.л. ябълков оцет и 1 чаша вода. Разбъркайте добре и изпийте този домашен елексир.

Приемайте всяка сутрин.

Нар при анемия

Нара е един от "супер плодовете", тъй като съдържа много полезни компоненти - протеини, въглехидрати, мазнини, фибри и захари. Той е изключително богат на желязо, калций, калий и мед, както и множество витамини.

Нара има свойството да повишава хемоглобина в кръвта и да поддържа притока на кръв до всяка част на тялото.

Ежедневният прием на нар ще редуцира значително симптомите на анемия: замаяност, изтощение, слабост и други.

За целта е необходимо:

  • да консумирате един средно голям плод (около 200 г) всяка сутрин на празен стомах или
  • да приемате 1 чаша сок от нар всеки ден с вашата закуска.

Магданоз при анемия

Магданоза е едно от най-популярните растения, използвано в кулинарията по цял свят.

Освен огромното множество от полезни компоненти, магданозът е чудесен източник на голямо количество желязо и фолиева киселина.

Само 100 г магданоз съдържа 5,5 мг желязо, което е близо 30-35% от дневната нужда за женския организъм и около 50% от нуждата за мъжкия.

Освен това, богато съдържание на витамин С помага на тялото да абсорбира желязото добре.

Ето няколко идеи как да включите по-голямо количество магданоз във вашето меню:

  • добавяйте смело магданоз към вашите салати;
  • прибавете към всяко ястие, което приготвяте - супи, яхнии и дори сосове;
  • магданоза може чудесно да овкуси и всякакви сандвичи и тостове;
  • приемайте прясно изцеден сок от магданоз (за целта използвайте сокоизтисквачка) - една връзка на ден е напълно достатъчна;
  • пригответе си чай от изсушен магданоз - залейте с вряща вода, оставете да се попари, прецедете, добавете мед и пийте 2-3 пъти на ден.

Фурми при анемия

Фурмите са вкусни плодове от палмово дърво и богат източник на желязо. Те са добро средство при анемия, поради способността си да повишават хемоглобина в кръвта.

Фурмите са богати още на калций, магнезий, мед и манган. Без мед, производството на червени кръвни клетки е невъзможно.

Затова приемайте фурми ежедневно, като използвате следните рецепти:

  • накиснете две сухи фурми в чаша прясно мляко за една нощ; на сутринта ги изяжте на гладно и изпийте млякото;
  • изяжте 1 шепа фурми на празен стомах сутрин, след което изпийте 1 чаша мляко, за да имате енергия през деня;
  • ако не понасяте или не обичате прясно мляко, накиснете 2 фурми в чаша топла вода за 2-3 часа, след което ги изяжте и изпийте водата.

Соево мляко при анемия

Соевото мляко е с ниско съдържание на мазнини и калории, а освен това съдържат около 4 мг желязо само в половин чаша.

Това означава, че 1 чаша соево мляко покрива 50% от дневните нужди при жената, а при мъжете този процент се постига от изпиването на половин чаша.

Соевото мляко прекалено скъпо? Направете си го в къщи от соеви зърна за съвсем малко пари, като следвате рецептата в следната статия:

Стриди при анемия

Екзотичните стриди са ненадминати сред морските дарове по своите качества и полезни съставки - съдържат омега 3-мастни киселини, мед, цинк, витамин В6 и В12.

Те са ценен източник на желязо - само в 100 грама стриди се съдържат цели 12 мг желязо, което е близо 70% от дневната доза за жените и дори надхвърля тази при мъжете.

За да обогатите своето меню и за да си набавите нужното количество желязо, просто ги сварете, овкусете ги с малко лимон и се насладете на вкуса. Може да приготвите и различни ястия със стриди.

Сок от ябълки и цвекло

Ябълките са богати на желязо, а цвеклото на фолиева киселина, фибри и калий. Когато се смесят ябълки и цвекло, шансовете за справяне с анемията се удвоява.

За целта смесете:

  • 1 чаша пресен ябълков сок;
  • 1 чаша сок от цвекло;
  • 1-2 ч.л. мед.

Разбъркайте добре и се насладете на свежестта му. За по-сигурен ефект приемайте всеки ден, сутрин и вечер.

Списък с още полезни храни при анемия, богато на желязо и на вещества, подпомагащи усвояването му:

  • Храни богати на желязо - смокини, морски дарове, яйца, грозде, тиква, тиквички, сушени кайсии, сини сливи.
  • Храни богати на калий - броколи, банани, слънчогледови семки, зеленчуци, пълнозърнести храни, киви, сушени плодове.
  • Храни богати на манган - пълнозърнести храни, бобови растения, ядки, ананас, яйца.
  • Храни богати на фолиева киселина - пресни зелени листни зеленчуци, гъби, боб, грах, аспержи и портокали.
  • Храни богати на витамин В12 - риба тон, мая, млечни продукти, говеждо месо, яйца, черния дроб, зърнени храни.

Полезни са още някои видове водорасли, като спирулина, хлорела и синьо-зелените водорасли.

Домашен "железен" тоник за лечение на анемия

Пшеничният зародиш е изключително полезно средство при различните видове анемии. То е източник на редица полезни вещества, сред които се нареждат желязо, цинк и фолиева киселина.

Ето една рецепта за приготвяне на домашен "железен" тоник с пшенични кълнове, изключително полезен за вегетарианци, които трудно си набавят необходимото количество желязо от храната:

  • пшенични кълнове - 1 супена лъжица;
  • бирена мая (течна или на прах) - 1 чаена лъжица;
  • черна меласа - 1 супена лъжица;
  • рапично олио - 1 чаена лъжица;
  • портокалов сок - половин чаша.

Смелете пшеничните кълнове и смесете всички съставки. Разбъркайте добре. Приемайте този тоник 1-3 пъти на ден.

Витамин С за лечение на анемия

Трябва да сте наясно, че само приема на желязо не е достатъчен за лечението на анемия. Необходимо е да си набавяте и други вещества, благодарение на които приетото желязо да бъде усвоено. Такова вещество е именно витамин С, на който са изключително богати доматите, чушките, цитрусовите плодове и кивито.

Начини за включване на повече витамин С към ежедневното меню:

  • Яжте 1-2 сурови домата всеки ден и/или 1-2 чушки. Можете да ги добавите към други зеленчуци на салата, към сандвичи или просто да ги ядете отделно.
  • Пийте чаша пресен доматен или цитрусов сок всеки ден.
  • Добавяйте домати и/или чушки към ястията си.
  • При липса на пресни домати, приемайте консервиран нектар.
  • Изпечете чушки и ги замразете във фризера, за да са ви на разположение винаги.
  • За десерт избирайте цитрусов плод и/или киви, или си пригответе богата плодова салата.

За по-добри резултати и разнообразие, спокойно може да комбинирате и редувате посочените методи и средства.

Ароматерапия при анемия

Ароматерапията е алтернативен метод на лечение, който се основава на въздействието на ароматите върху различните органи и системи от човешкия организъм.

За целта се използват етерични масла от различни растения - най-често билки, дървета и плодове.

Ароматерапията може да бъде от помощ и при анемия, чрез следните аромати:

Етерично масло от лимон

Лимоновото масло има силно въздействие върху кръвотворната функция, като усилва кръвообращението и притока на кръв до тъканите. То има положително въздействие върху храносмилателната система и умората, което също е много важно за пациентите с анемия.

Може да се прилага чрез масаж, като се смесят 5-10 капки с 50 грама базово масло (зехтин или бадемово) или като се накапят 10-15 капки в лампа за ароматерапия.

Етерично масло от розмарин

Етеричното масло от розмарин засилва кръвообращението, редуцира умората, намалява болката и увеличава паметта. Прилага се чрез масажи и в лампа, по гореописания начин. Може да го добавите и във ваната, за което са ви необходими само 15-20 капки.

Етерично масло от мащерка

Друго етерично масло, много подходящо при анемия, е това от мащерка. Това ароматно растения въздейства по уникален начин върху кръвообращението и засилва кръвотворната функция. Повлиява още мускулните болки и изтощението. Ефекта се постига при масаж на цялото тяло.

Етерично масло от Иланг - Иланг

Това масло не въздейства върху циркулацията на кръвта, но за сметка на това е мощен съюзник при физическо изтощение. Прогонете умората от себе си, като добавите 20 капки масло от Иланг-Иланг към водата във ваната си.

Други терапии при анемия

Детоксикация при анемия

Детоксикацията има за цел да пречисти и освободи от натрупаните токсини целия организъм.

Това се осъществява, като за определено време се премине предимно на течна храна - плодови и зеленчукови сокове и коктейли.

Тази процедура се отразява изключително добре на черния дроб и всички вътрешни органи, и може значително да подобри състоянието при пациенти с анемия.

Акупресура при анемия

Притискането на определени точки, като тези на черния дроб, далака и бъбреците, може да стимулира кръвообращението и производството на енергия или чи.

Хидротерапия при анемия

Различните процедури на хидротерапията (топли вани, увиване с мокър чаршаф, обливане) имат изключително добър ефект, като засилват кръвообращението и подобряват кръвотворната функция.

Колоно-терапия при анемия

Чрез пречистване на дебелото черво се пречиства и целия организъм, който значително укрепва. Пречиства се кръвта и се подобрява снабдяването с кислород на тъканите.

Вижте още:

Аюрведа и анемия

Според тази древна система за контрол на здравето, анемията се овладява много лесно с помощта на кисело мляко и куркума - просто добавете 1 ч.л. куркума в чаша кисело мляко и консумирайте всеки ден по веднъж, на празен стомах.

Билкотерапия при анемия

Има много билки, които се препоръчват при анемия, поради съдържанието на желязо и витамини в тях. Една част от тях имат свойството да подсилват кръвообращението, а други - да подпомагат усвояването на желязо.

Повече за билкотерапията при анемия може да научите:

И още нещо важно, което всеки пациент с анемия трябва да знае:

  • Желязото е изключително токсично в големи количества. Прекомерната употреба на добавки може да доведе до натрупване на желязо, което се проявява с болки в корема, електролитен дисбаланс, храносмилателни проблеми и дори може да доведе до смърт, особено при деца.
  • Прекаляването с добавки, съдържащи желязо, представлява особена заплаха за хората с наследственото заболяване хемохроматоза.

Затова винаги трябва да се консултираме с квалифициран лекар, преди да започнем прием на добавки, съдържащи желязо и също да сме добре информирани какво да правим при анемия.

За повече информация прочетете:

4.6, 9 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

Алтернативна медицинаМедицински изследванияЗдравни съветиЛеченияСнимкиЛюбопитноБотаникаСпортХранене при...ОрганизацииИсторияЛайфстайлЗдравни проблемиКлинични пътекиСпециалисти