Начало Медицинска енциклопедия Алтернативна медицина Ишиас - билки и алтернативни техники за облекчаване на болката

Ишиас - билки и алтернативни техники за облекчаване на болката

Ишиас - билки и алтернативни техники за облекчаване на болката - изображение

Ишиас представлява болка в областта на кръста и краката, дължаща се на възпаление на седалищния нерв, в резултат на притискане или друго увреждане. Състоянието е известно още като невралгия на седалищния нерв.

Седалищният нерв (n. ischiadicus, sciatic nerve) е един от най-големите нерви в тялото, който води началото си от долната част на гърба, преминава през седалището и се спуска надолу по крайниците до най-долната част на стъпалото.

Каква е причината за ишиас?

Разположение на седалищния нервНай-честата причина за ишиас е дискова херния. Това е състояние, при което един от междупрешллените дискове се разкъсва, част от съдържанието в ядрото пролабира и притиска гръбначния канал или близко разположени нервни коренчета. Когато това засегне седалищния нерв, настъпват симптоми на ишиас. Други причини могат да бъдат травма или инфекция на гръбначния стълб, дегенеративни заболявания на гръбначните дискове, бременност, спинална стеноза, пириформис синдроми други.

Въпреки че нервните коренчета са разположени от двете страни на основата на гръбначния стълб, всеки един от седалищните нерви продължава надолу, по цялата дължина на краката. Като се има предвид неговата ключова роля за сетивната и двигателна функция на крайниците, не е изненада, че всяко увреждане на този нерв е много неприятно състояние, включващо силна, остра болка, слабост, мравучкане или изтръпване на долните крайници.

Болката при ишиас може да варира в известни граници, като в най-добрият случай се усеща подобно на тази при обикновени мускулни крампи, но в най-лошия, може да предизвика ужасно усещане за парене в едната страна на тялото, принуждаващо хората да прибягват до силни болкоуспокояващи средства, а в редки случаи, може да доведе до трайни увреждания на нерва. Болката обикновено се простира от долната част на гърба, към задната част на бедрото и надолу към стъпалата. Може да предизвика и симптоми като затруднено изправяне или седнало положение, изтръпване и слабост по дължина на засегнатия крак и дори в пръстите на краката.

Симптомите обикновено отзвучават в рамките на няколко седмици, но в някои случаи болката продължава доста по-дълго. Въпреки че има много конвенционални процедури и медикаменти, те могат да облекчат болката временно. Плюс това, повечето стероидни инжекции (често прилагани като конвенционално лечение) могат да причинят сериозни странични ефекти.

За облекчаване на болката може да използвате някои билки и алтернативни практики. Освен за намаляване на болката, те допринасят за намаляване на възпалението и натиска върху раздразнения нерв.

Студ и топлина

студен и топъл компресПървото, което трябва да опитате в случаите на ишиас е да поставите една торбичка лед или пакет замразени зеленчуци, увити в кърпа и върху болезнените места. След 15-20 минути болката трябва да намалее. Това обаче мое да донесе временно облекчение. За да задълбочите ефекта, може да приготвите горещ компрес (или гореща вана, веднага след прилагане на леда. Това ще стимулира кръвообращението и ще стимулира лимфният поток, като по този начин повишава лечебния процес.

 

Билки и масла за локално приложение

Някои билки имат мощни противовъзпалителни свойства и могат да се използват за лечение на възпаление и болка. Локално, в мястото на болка може да ги използвате под формата на масла, лапи и отвари. Някои от най-добрите билки за намаляване на възпалението на седалищния нерв и подобряване на здравето на нервите включва куркума, ямайски дрян, жълт кантарион, кора от бяла върба, дяволски нокът, лопен корен, женско биле, липа цвят и кепе.

Масло от жълт кантарион

Масло от жълт кантарион

Това е едно от често препоръчваните средства за локално приложение при ишиас. Може да се нанася два или три пъти на ден върху местата, в които има болкан, докато не настъпи облекчение.

 

 

Индийско орехче и сусамово масло

Индийско орехче и сусамово маслоСмесете 3 супени лъжици индийско орехче на прах и 1 чаша сусамово масло. Загрейте сместа, изчакайте да се охлади до приятно топла температура и използвайте за масажиране на засегнатата област. Правете това няколко пъти на ден в продължение на няколко седмици.

Мехлем от лют червен пипер

лют пиперЛютият червен пипер съдържа съставка, наречена капсаицин, която действа като естествен болкоуспокояващ агент. Той помага за разрушаване на невротрансмитер, наречен субстанция Р, който пренася сигналите за болка.

Нанасяйте от крема върху засегнатата зона до 4 пъти на ден, най-малко в продължение на 1 седмица. При по-тежки случаи може да се използват и пластири, съдържащи екстракт от чили, които се използват при болката от херпес зостер. Едно приложение може да действа до седмици.

Забележка: Крем или мехлем съдържащ капсаицин причинява усещане за парене. Не го прилагайте върху наранена кожа!

Семена сминдух

семена сминдухЛапа приготвена от семена от сминдух може да помогне за намаляване на болката при ишиас, благодарение на своите противовъзпалителни ефекти. Ефективна е и при болка, дължаща се на ревматоиден артрит и подагра. За да приготвите лапа:

  • смелете шепа семена от сминдух;
  • оставете ги да врят с достатъчно мляко, за да се получи кашеста консистенция;
  • нанесете сместа върху засегнатия район;
  • оставете да престои няколко аса, преди да изплакнете.

Повтаряйте ежедневно, докато настъпи облекчение.

Билки и добавки за прием през устата

Дяволски нокът

дяволски нокътБилката дяволски нокът е с доста мощно противовъзпалително действие, оприличавано с това на ибупрофена и други подобни лекарствени вещества, прилагани в случаи на възпаление.

Данните за безопасност показват, че повечето хора понасят добавката добре, но трябва да се избягва от хора с пептична язва или такива, приемащи лекарства за разреждане на кръвта!

Куркума

куркумаКуркумат е друг ефективен природен лек за ишиас, поради силните си противовъзпалителни качества. Тя съдържа съединение куркумин, което допринася за намаляване на болката и възпалението.

Добавете една чаена лъжичка към чаша мляко. Може да добавите и една пръчка канела. Поставете на котлона да заври. Подсладете с мед и пийте веднъж или два пъти дневно, докато не усетите подобрение.

Друг вариант е да приемате кукркума под формата на добавка. Обикновено дозата е около 250 до 500 мг куркума, 3 пъти на ден, в продължение на няколко седмици.

Забележка: Кукрумата може да не е подходяща за употреба при хора, приемащи антикоагуланти или лекарства срещу диабет! При наличие на камъни в жлъчката също трябва да се избягва!

Валериана чай

чай валерианаВалерианата е отлична билка за релаксация и облекчаване на хронични нервни болки. Тя е особено полезна в случаите на ишиас, причинен от спазъм на мускулите.

Валерианата съдържа летливи масла, които помагат да се отпусне мускулатурата и да се облекчи напрежението. Освен това е популярна помощ при проблеми със съня.

Приемайте добавка от корен валериана, 3 пъти на ден в продължение на няколко седмици. Консултирайте се предварително с лекуващия лекар за конкретната доза!

Чай от валериана може да приготвите като накиснете 1 чаена лъжичка изсушен корен валериана в чаша топла вода за 10 минути. Пийте този билков чай по няколко пъти на седмица, няколко поредни седмици.

Кора от бяла върба

кора от бяла върбаБялата върба може да се използва за продължително облекчаване на болката. Тя съдържа фенолния гликозид салицин, осигуряващ противовъзпалителни и аналгетични ефекти.

Вземете кора от бяла върба под формата на добавка (120 до 240 мг дневно) в продължение на няколко седмици.

 

Алтернативни практики

Упражнения и физикална терапия

Може би упражненията са последното нещо, което хората с ишиас имат желание да правят, но физическата активност всъщност е наистина важна. Продължителното лежане в леглото може да направи болката доста продължителна.

Ден или два след обострянето на ишиаса може да започнете редовна тренировъчна програма за укрепване на корема и мускулите на гърба. Укрепването на основните мускули улеснява бързото възстановяване. Освен това, упражненията допринасят за повишение на кръвния поток към увредения нерв, което помага за отстраняване на голям процент от химикалите, отговорни за възпалителната реакция.

Лека разходка за 15-20 минути може да бъде достатъчна. Ако ходенето е прекалено болезнено, може да опитате плуване или водна аеробика. Когато сте във водата, натискът върху гърба не е толкова голям.

Може да е необходимо да посетите физиотерапевт, който да препоръча стречинг упражнения за възстановяване на гъвкавостта на гърба или движения, които помагат за стабилизиране на гръбнака и намаляване на вероятността от подобна травма.

Упражнение коляно към гърди при ишиасЗа намаляване на възпалението на седалищния нерв и подобряване на гъвкавостта в долната половина на тялото е подходящо е следното упражнение:

  • легнете по гръб върху постелка с изпънати крака, поставени на ширината на раменете;
  • задръжте тялото спокойно, като сгънете дясното коляно и го повдигнете нагоре, към гърдите и вдишайте;
  • обгърнете с ръце бедрото и притиснете леко към гърдите, доколкото е възможно;
  • дръжте другия крак изпънат;
  • останете в тази позиция в продължение на 20 секунди с контролирани дълбоки вдишвания и след това спуснете краката си леко в изходна позиция;
  • повторете с другия крак;
  • направете това 3 до 5 пъти.

Накрая, направете упражнението, като свивате едновременно двата крака, повтаряйки 3 до 5 пъти.

Йога

Въпреки че ефектите от йога при ишиас са по-малко проучвани, леките форми на йога могат да са от полза. Тя допринася за укрепване на мускулите и подобрява гъвкавостта.

Проучване, публикувано в списание „Pain" показва, че хора с хронична болка в гърба, които практикуват Айенгар йога в продължение на 16 седмици, постигат намаляване на болката с 64 % и инвалидността с до 70 %.

Акупунктура

Акупунктура при ишиасАкупунктурата е алтернативно лечение и може да не е първата мярка, която трябва да предприемете. Въпреки това, тя е сериозна и сложна система от алтернативната медицина, включваща поставянето на тънки игли в определени точки на тялото и предоставя прекрасни резултати при лечението на много здравословни проблеми. Наред с другите ефекти, акупунктурата може значително да подобри функцията на нерва и да облекчи болката в тялото.

В едно малко проучване публикувано в списание за традиционна китайска медицина е установено, че на 30 души с ишиас, 17 получават пълно облекчение и 10 намаляват симптомите с помощта на затопляща акупунктура, при която иглите се затоплят предварително.

Акупунктурната терапия трябва да се извършва единствено и само от квалифициран и опитен специалист по акупунктура!

Хиропрактика

ХиропрактикаХиропрактиката също е форма на алтернативна медицина, която е специализирана в лечението на механични увреждания на опорно-двигателния апарат, особено на гръбначния стълб. Тя е неинвазивна и не включва употреба на медикаменти. Може да помогне за облекчаване на натиска върху седалищния нерв, премахване на болката и възпалението и подобряване на мобилността и функцията на крайниците.

Проучване от 2010 година, включващо 120 пациенти, подложени на хиропрактика около 3 пъти седмично, в продължение на 4 седмици, съобщава, че  60 % от хората с ишиас, които не са получили ефект от други терапии и решават да опитат с хиропрактика, получават облекчение, което по степен е близко до това на хората претърпели хирургична интервенция. Облекчението след проведените гръбначни манипулации продължило до една година.

Според думите на изследователя Gordon McMorland, DC (National Spine Care in Calgary, Alberta), хиропрактиката провокира реакция в нервната система, която облекчава болката и възстановява нормалната подвижност на увредените райони. Също така, намалява възпалението и създава среда, която да насърчава естествените оздравителни механизми на организма.

Масаж

МасажМасажът може да бъде много ефективен при лечение на седалищния нерв, както и мускулни спазми и изтръпване на краката. Той допринася за отпускане на стегнатите мускули в долната част на гърба и седалището, които допълнително допринасят за натиска върху нервните коренчета. Освен това, масажът стимулира освобождаването на ендорфини, които действат като естествени болкоуспокояващи.

Седалищният мускул е разположен под мускул, наречен m. piriformis, който пък е покрит от глутеалната мускулатура. Когато m. piriformis е твърде стегнат, той усилва натиска върху седалищния нерв, предизвикващо изтръпване и мравучкане усещано надолу по краката.“ Това казва Джеф Смут (Jeff Smoot), вицепрезидент на Американската асоциация по кинезитерапия  (American Massage Therapy Association). Той прилага натиск върху мускулите на долната част на гърба и глутеусите, за да стимулира прагови точки в мускул пириформис. Обикновено терапията е с продължителност 7 до 10 дни. Джеф Смут казва, че ако пациентът не получи напредък до четвъртата визита, трябва да се опита друга терапия.

Допълнителни съвети:

  • избягвайте извършването на резки движения;
  • заемайте правилна стойка за облекчаване на натиска върху долната част на гърба;
  • спете на матрак, който не е нито прекалено твърд, нито прекалено мек;
  • избягвайте тютюнопушенето, тъй като то допринася за поява на дискова херния;
  • обмислете прием на добавки витамин С, калций и магнезий след консултация с лекуващия лекар.

Източници:
http://www.prevention.com
http://www.fitnessandpower.com
http://www.top10homeremedies.com/

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

Здравни съветиБотаникаСпортСнимкиЛайфстайлХранене при...НовиниЛюбопитноИсторияЛеченияАлтернативна медицинаКлинични пътекиСпециалисти