Начало Медицинска енциклопедия Алтернативна медицина Естествени средства облекчаващи менопаузата

Естествени средства облекчаващи менопаузата

Естествени средства облекчаващи менопаузата - изображение

Какво представлява менопаузата и какво е характерно за нея?

Менопаузата представлява времето в живота на жената, в което менструалният цикъл спира окончателно. Тъй като цикълът може да прекъсва за известно време и след това да настъпва отново, за настъпване на менопауза се говори, когато цикълът отсъства повече от 12 месеца. Средната възраст, на която това се случва е 51 години, като най-рано може да се случи на 40, а най-късно на 55. Менопаузата настъпва, защото яйчниците на жената преустановяват синтеза на хормоните естроген и прогестерон.

Промените и симптомите може да започнат няколко години по-рано от настъпване на менопаузата. Времето на преход до настъпване на менопаузата се означава като перименопауза. Обикновено той се съпътства от редица промени и нарушения, обусловени от промените в нивата на естрогена и прогестерона, които се отразяват по различен начин на всяка жена. При някои жени симптомите са много слаби или напълно липсват, като невинаги може да се каже дали наблюдаваните симптоми са свързани с остаряването, менопаузата или и двете.

Най-често настъпващите промени и нарушения по време на перименопаузата са:

  • Нередовна менструация – по-къси или по-дълги периоди, по-леки или по-тежки, с различна продължителност между тях;
  • Горещи вълни съпроводени или не с червени петна по шията, гърдите и гърба. Вълните може да бъдат последвани от редуване на обилно потене с  треперене от студ;
  • Нощно изпотяване и проблеми със съня;
  • Сухота във влагалището, дискомфорт при полов акт;
  • Промяна в либидото;
  • Уринарни смущения – инфекции на уринарния тракт, незадържане (инконтиненция) на урината (често при кихане, кашляне или силен смях);
  • Резки промени на настроението;
  • Нарушена концентрация;
  • Увеличено окосмяване по лицето;
  • Напълняване;
  • Остеопороза – състояние, при което костите изтъняват и стават чупливи;
  • Скованост и болезненост в ставите и други.

Няма начин да се предвиди колко ще е продължителността на перименопаузата. Тя може да бъде от две до осем години.

Какво да правим при първите признаци на менопаузата?

Настъпването на менопаузата е естествен процес и обикновено не се нуждае от медицинска помощ. Голяма част от жените обаче, се притесняват за дискомфорта по време на перименопаузата и затова търсят различни начини и методи, с които симптомите да се потиснат или облекчат. Има някои важни стъпки и естествени средства, които може да направят прехода към менопаузата по-лек и да бъде намален максимално дискомфорта:

Хранете се правилно


  • Възрастните хора се нуждаят от разнообразни хранителни вещества, но трябва да се намали калорийната стойност на приеманите храни.
  • Жените над 50 се нуждаят ежедневно от около 2.4 микрограма витамин В12 и 1.5 мг витамин В6.
  • След менопаузата нуждите от калций на жената се повишават за поддържане на здравината на костите. Жените на 51 и повече трябва да получават около 1500 мг калций всеки ден и около 600 международни единици (UI) витамин Д, като над 71 годишна възраст количеството се повишава до 800 UI. Нискомаслените млечни продукти са добри източници на калций и витамин Д. Чаша обезмаслено мляко, например, осигурява около 300 мг калций и допълнително витамин Д. Но за да задоволите нуждите на организма се препоръчва приема на калциеви добавки.
  • Ако ви обливат горещи вълни се въздържайте от прием на алкохол, кафе, горещи напитки и пикантни храни.
  • Осигурете си достатъчно протеини, като консумирате достатъчно пиле, риба или друго месо.

Бъдете активни

Упражненията могат да допринесат за здравето на вашите кости, мускули, сърце и подобряване на настроението. Стремете се да постигате най-малко 2.5 часа на седмица умерена аеробна физическа активност или 1.15 часа енергична аеробна дейност. Два пъти седмично са необходими и упражнения за повишаване на мускулната сила.

 

 

Откажете се от цигарите

Пушенето вреди на здравето по много начини, включително увреждане на костите. Пазете се и от пасивно тютюнопушене.

Грижете се за гинекологичното си здраве

И по време на менопаузата е необходимо да следите гинекологичното си здраве. Повечето жени се нуждаят от цитонамазка (ПАП тест) на всеки три години, като в зависимост от индивидуалното състояние може да е необходимо по-често. Не бива да се забравя и периодичните мамографии.

Избягвайте високите температури

Не претопляйте помещението, в което стоите и избягвайте горещините. Носете леки дрехи от естествени влакна.
Хладката баня сутрин може да предотврати появата на горещите вълни през целия ден.

 

 

 

Кои естествени средства може да облекчат симптомите при менопауза?

Има голям брой съобщения и реклами на различни средства за контрол на симптомите на менопауза, но малко от тях се съпътстват от научни доказателства в подкрепа на твърденията. Някои от алтернативните методи и средства, които са били обект на проучване са:

Фитоестрогени (растителни естрогени)

Представляват естрогени, които се съдържат естествено в някои храни. Съществуват два основни типа фитоестрогени – изофлавони и лигнани. Изофлавоните се намират в соята, граха, лещата и други бобови растения. Лигнаните се откриват в ленено семе, пълнозърнести храни, както и някои плодове и зеленчуци. Фитоестрогените може да облекчат горещите вълни и неразположението по време на перименопаузата, но все още са необходими допълнителни доказателства за пълното им действие.

Тофу

Тофу е с високо съдържание на фитоестрогени и притежава слаби естрогеноподобни качества, които могат да облекчат симптомите на настъпващата менопауза. Препоръчваното количество е около 200-250г тофу на ден, което съответства на 60 мг изофлавони.

 

 

 

Културен лен

Културния лен е друг богат източник на фитоестрогени. Смелете няколко семена и добавете към тях 1-2 супени лъжици кисело мляко.

Китайска ангелика (женски жен-шен)

Китайската ангелика представлява корен, който се употребява за контролиране на гинекологични симптоми и нарушения, свързани с перименопаузата и менопаузата. Много жени съобщават, че са получили облекчение от горещите вълни при използване на китайска ангелика. Дозата, достатъчна за управление на симптомите на менопауза е около 500-600 мг, до шест пъти на ден. Предполага се, че действието на китайската ангелика се дължи на естроген-подобен ефект, поради което жени, страдащи от естроген провокирани ракови заболявания като рак на гърдата, трябва да избягват употребата на тази билка.

Див ям

Дивият ям (сладък картоф) е богат източник на фитоестрогени. Една от активните съставки в сладкия картоф, диосгенин, показва и добри резултати за понижаване на високия холестерол. В допълнение, тази съставка може химически да се превърне в прогестерон, което да е причина за повлияване на симптомите на менопауза, свързани с хормоналния дисбаланс. Див ям може да откриете под формата на капсули и чай, както и като съставка в някой комбинирани препарати за лечение на симптоми на перименопауза.

Пасифлора

Пасифлора (или цвете на страстта) е растение, отглеждано в много страни с топъл и умерен климат, включително и у нас. Цъфтящите краища на растението традиционно са използвани за получаване на успокоителни и анксиолитични медикаменти. Екстрактът от пасифлора присъства в много лекарствени продукти с успокояващ и спазмолитичен ефект.
Пасифлората съдържа множество флавоноиди, някои от които се свързват с мозъчните рецептори за бензодиазепините, известни с успокоителното си действие и така, произвеждат същите ефекти: успокояващо действие върху ЦНС, по-специално центровете за сън и двигателната област на гръбначния стълб. Растението е полезно за контрол на различни състояния на тревожност и нервност, често наблюдавани по време на перименопаузата. То предизвиква сън, подобен на физиологичния, без да се съпътства от замайване след събуждане и не води до пристрастяване.

Витамин Е

Някои жени съобщават, че добавка на витамин Е (не повече от 400 UI) намалява интензивността и честотата на горещите вълни, нощното изпотяване, сухотата във влагалището и промените в настроението. По-голяма от посочената доза може да не е безопасна, тъй като предозирането на витамин Е може да бъде свързано с риск от сърдечно-съдово заболяване. Обезателно се консултирайте с вашия лекар, преди да започнете приема на витамин Е редовно, особено, ако страдате от високо кръвно налягане, диабет или лесно получавате синини.

Черен кохош

Черен кохош (актеа рацемоза) е билков препарат, популярен за облекчаване на горещите вълни и е особено популярна в Северна Америка и особено в САЩ. Изследванията показват,че помага за намаляване на горещите вълни чрез понижение на нивата на лутеинизиращия хормон (LH) в кръвта, който разширява кръвоносните съдове и така изпраща топлина към кожата. Други потенциални ефекти от черния кохош включват намаляване на сухотата във влагалището, нервността и депресията. Може да приемате по 0.5 до 1 мл тинктура от черен кохош, два до четири пъти на ден. За да подобрите вкуса, може да добавите тинктурата към малко сок или вода. За оптимална ефективност може да приемате билката в продължение на 6 седмици, а след това направете пауза от четири седмици преди да подновите приема отново. Все още се провеждат изследвания, за да се изясни пълната ефективност и безопасност на черния кохош.

Салвиа

Салвиа (градински чай, конски босилек) може да подпомогне борбата с прекомерното изпотяване при менопауза. Тя е богата на етерични масла и това е причината за силния аромат, който излъчва. За да намалите нощното изпотяване и горещите вълни, вземете 3 до 15 капки тинктура от салвия, три пъти на ден, с половин чаша вода или чай. Листата от салвия са използвани за лечение на още над 60 различни здравословни нарушения.

 

Аврамово дърво

Плодовете на аврамовото дърво (витекс, дърво на целомъдрието) са били използвани от жените още преди 2000 години. Те помагат за възстановяване на нивата на прогестерона, които са значително понижени по време на менопаузата. То може да помогне в борбата с обилното кървене, което някои жени получават по време на перименопаузата. Препоръчва се приема на 1 до 2 супени лъжици стандартизиран екстракт веднъж на ден.

Хомеопатия при менопауза

Хомеопатията предлага различни продукти за естествено контролиране на симптомите и неприятните усещания в перименопаузата. Сред често препоръчваните продукти са:

Цимицифуга – облекчава симптомите на менопауза, включително нощно изпотяване, горещи вълни, сухота във влагалището, нередовно кървене, промени в настроението. Подходящ е за жени с главоболие в дясната част на главата и шията, депресивни състояния и болки в ставите на ръцете.

Лахезис мутос – подходящ препарат за жени, изпитващи силни горещи вълни през деня и нощта, със склонност към влошаване през нощта. Препоръчва се при приказливи жени, склонни към грубо държане и правене на остри забележки. Тези жени може да изпитват и нужда от алкохолни напитки.

Сепиа официналис – естествен лек за менопаузата, подходящ за жени, на които им е хладно през повечето време, освен по време на горещите вълни, плачат лесно и имат желание за извършване на изморителни упражнения. Сепиа осигурява облекчение за тъга, безразличие и промени в настроението, сухота във влагалището и болки по време на полов акт.

Техники за релаксация

Научете се да се абстрахирате от това, което се случва около вас и да се фокусирате единствено върху собственото си благоразположение. Някои техники като медитация, дихателни упражнения, йога или тай чи водят до облекчение при много жени в периода на перименопауза.

Йогата може да бъде ефективна за овладяване на емоционалните промени, нарушената концентрация и стрес.
Тай Чи и Чи Гонг, които са поредица от бавни движения и медитация може значително да облекчат неприятните усещания, проявяващи се в този период.

Грижете се за външния си вид и отделете повече време за себе си

Ако изглеждате добре ще дадете тласък на самочувствието си и това ще ви помогне да се чувствате по-комфортно. Правете това, което искате да правите, без да се съобразявате непрекъснато с мнението и желанията на околните. Може да бъде от полза да се запишете на нов курс по танци, група за четене, да отидете на кино или да се захванете с нова дейност, например градинарство.

Следете симптомите

Проследявайте кога обикновено настъпват симптомите и какво може да ги провокира, като за в бъдеще избягвайте тези ситуации и занимания.

5.0, 6 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

Алтернативна медицинаЛайфстайлЛеченияЛюбопитноЗдравни съветиСнимкиМедицински изследванияБотаникаНовиниСпортТестовеХранене при...ИсторияЗдравни проблеми