Начало Медицинска енциклопедия Алтернативна медицина Домашни средства и методи облекчаващи киселинен рефлукс

Домашни средства и методи облекчаващи киселинен рефлукс

Домашни средства и методи облекчаващи киселинен рефлукс - изображение
  1. Какви може да са причините за киселинен рефлукс?
  2. Съвети за облекчаване на киселинен рефлукс
  3. Домашни средства облекчаващи киселинния рефлукс
  4. Билки и зеленчуци облекчаващи киселинния рефлукс
  5. Подправки облекчаващи киселинния рефлукс
  6. Добавки облекчаващи киселинния рефлукс

Киселинен рефлукс представлява състояние, при което киселинно съдържание от стомаха се връща към хранопровода. Основният признак на киселинен рефлукс е усещане за киселини в стомаха - чувство за парене, което започва от горната част на коремната кухина (стомаха) и постепенно се разпространява нагоре, към хранопровода и гърлото. Други чести симптоми са болка в горната част на корема и гърдите, гадене, кисел вкус в устата, подуване на корема, оригване, лошо храносмилане и пареща болка при преглъщане на топли напитки. Тези симптоми могат да се появяват и отшумяват периодично, като често се усилват след ядене. Понякога, заедно с киселинния рефлукс се проявяват и някои необичайни симптоми, които могат да затруднят диагнозата, тъй като наподобяват други условия. Такива редки симптоми могат да са упорита кашлица, нарушения на венците, лош дъх, възпалено гърло, дрезгав глас, силна болка в гърдите.

Какви може да са причините за киселинен рефлукс?

При нормални условия, кръгъл мускул в долната част на хранопровода (долния езофагеален сфинктер) предотвратява връщането на стомашно съдържание обратно. Когато по някаква причина функцията на този мускул се наруши, настъпва рефлукс. Някои от факторите и състоянията, които могат да предизвикат рефлукс са бременност, тютюнопушене, преяждане, консумация на твърде пикантни храни, честа употреба на алкохол, наднормено тегло. Някои от по-сериозните причини за киселинен рефлукс включват хиатална херния, гастроезофагеална рефлуксна болест, синдром на Золингер-Елисън и други. През последните години, редица проучвания сочат, че 30-45 % от случаите на киселинен рефлукс се дължи на генетични фактори и наследственост.

Киселинният рефлукс се среща изключително често, като всеки 1 от 3 възрастни има рефлукс през няколко дни, а 1 от 10 – поне веднъж на ден. В много от случаите състоянието преминава бързо, но въпреки това е особено неприятно и дискомфортно.

Обикновено, медикаментозното лечение на киселинен рефлекс е продължително, а при преустановяването му, симптомите бързо се връщат отново. И, въпреки че лекарствата продавани в аптеката са ефективни, съществуват и някои домашни средства и методи, облекчаващи киселинния рефлукс.

Откажете цигарите

Химикалите и токсините, съдържащи се в цигарите увреждат долния езофагеален сфинктер, като намаляват тонуса му. Това води до слабост на сфинктера и невъзможност за пълно затваряне.

 

 

Внимавайте с лекарствата

Някои лекарства може допълнително да влошат състоянието. Те могат да раздразнят хранопровода и сфинктера. Сред най-честите причинители на киселинен рефлукс са нестероидните противовъзпалителни средства като ибупрофен и аспирин. Други, с подобен ефект са антибиотици, теофилин, диазепам, нифедипин, антидепресанти, лекарства срещу остеопороза, лекарства за контрол на кръвното налягане. За да избегнете киселинен рефлукс, дължащ се на прием на лекарства може да опитате някои полезни съвета:

  • Не приемайте повече от предписаната доза.
  • Някои лекарства е нужно да се приемат с храна, а други на празен стомах. Следете внимателно инструкциите за потребителя, листовката или се посъветвайте с вашия лекар как е най-добре да бъде приемано конкретното лекарство.
  • Консултирайте се с вашия лекар или фармацевт, ако забележите, че дадено лекарство предизвиква или влошава рефлукса. Промяна на дозата или смяна на лекарството може да реши проблема.
  • Някои от медикаментите може да бъдат приемани под формата на паста или крем, вместо таблетка, което също може да намали стомашното дразнене.

Редуцирайте теглото си

Наднорменото тегло оказва допълнителен натиск върху стомаха и насърчава рефлукса. Проучвани сочат, че загубата на 10 % мазнини от тялото може драстично да намали симптомите на рефлукс.

Променете позата

Лежане или навеждане напред утежнява рефлукса. Носенето на стегнат колан или продължителното седене през деня може да доведе до повишен натиск върху стомаха, което също да предизвика рефлукс.

Съвети преди сън

  • Старайте се да не се храните около три часа преди лягане, а в два часа преди това не пийте и много течности.
  • Повдигнете горната част на матрака с 10-20 см (например с книга). В това състояние, естествената гравитация предотвратява обратното връщане на стомашни киселини към хранопровода. Не поставяйте допълнително възглавници под главата си, тъй като това може да повиши налягането в корема.
  • Спете на лявата страна. Някои проучвания сочат, че при спане на дясната страна се оказва допълнителен натиск, който увеличава симптомите на киселинен рефлукс.

Намалете стреса

Стресът също повишава киселините в стомаха, но връзката е малко по-сложна. Смята се, че стресът не води до директно повишаване на производството на стомашни киселини, а засилва възприятието за повишената киселинност и симптомите на рефлукс.

Внимавайте как, какво и кога ядете

Не приемайте големи порции храни. Взимайте малки хапки и дъвчете бавно, за да осигурите време на стомаха време за смилане на храната.

Определени храни имат способността да увеличават стомашните киселини, обикновено това са домати или цитрусови плодове, шоколад, кафе, мента, топли напитки, пържени или прекалено мазни храни, пикантни храни, газирани напитки. Изключете тези храни от менюто си

Избягвайте добавки с рибено масло. Рибеното масло е богато на омега-3 мастни киселини и е препоръчвано средство за контрол и превенция на сърдечно-съдови заболявания, депресия и редица други заболявания. Въпреки огромните ползи, които предоставя, то може да доведе до киселинен рефлукс. За този ефект е отговорно по-скоро маслото, а не рибата. Рибата е с ниско съдържание на мазнини и високо съдържание на протеини, което я прави отлична храна при хора със стомашни нарушения, стига да се използва в здравословна рецепта, действаща успокояващо на стомаха.

Избягвайте мента. Ментата, подобно на рибеното масло е нож с две остриета, когато става въпрос за стомаха. Чай от мента, ментови дражета или бонбони често се препоръчват при разстроен стомах, но понякога тези средства се оказват неподходящи при хора с киселинен рефлукс. Успокояващият и обезболяващ ефект на ментола предизвиква отпускане на долния езофагеален сфинктер, което може да увеличи рефлукса.


Домашни средства облекчаващи киселинния рефлукс

Дъвка

Освен премахване на неприятния дъх и предпазване от кариес, дъвките имат и друго предимство. Дъвченето на дъвка без захар в продължение на 30 минути след хранене стимулира слюнчената секреция, която помага за по-бързото очистване на натрупаните стомашни киселини.

 

Ябълков оцет

Звучи нелогично при наличие на парене и дискомфорт в областта на стомаха и хранопровода да приемате допълнително киселина, но в някои случаи това има ефект. Понякога киселинният рефлукс се дължи на недостиг на киселини, в резултат на който долният езофагеален сфинктер не получава достатъчно ясен сигнал да се затвори. Ако случаят е такъв, може да си помогнете с приема на една супена лъжица суров, нефилтриран ябълков оцет в чаша вода. Подобен ефект може да има и чаша вода с 2 лъжици лимонов сок. Можете да прилагате тези рецепти преди всяко ядене, 2-3 пъти през деня или преди лягане. Ако забележите, че това влошава рефлукса, преустановете приема.

Сода за хляб

Содата за хляб е най-разпространената рецепта срещу стомашни киселини. Ефективността на содата се дължи основните (алкални) свойства, които неутрализират киселините в стомаха.

Препоръчва се смесване на 1 чаена лъжичка сода бикарбонат в чаша вода. Тази рецепта не се препоръчва за ежедневна или продължителна употреба, тъй като може да повиши концентрацията на натрий в организма и да доведе до неприятни странични ефекти като подуване на стомаха и гадене.

Овесена каша

Овесената каша, освен че е здравословна и засищаща закуска, представлява подходящо средство срещу киселинен рефлукс. Порция овесена каша може да предизвика мигновен ефект върху чувството за парене и дискомфорт.

Кус-кус и ориз

Кус-кус (грис от пшеница), булгур и ориз (особено кафяв) са засищащи и полезни храни, които регулират киселинността на стомашното съдържание.

Бадеми

Суровите бадеми са алкална храна, която балансира рН на стомаха и са добър източник на калций, който притежава добре изразен противокиселинни свойства.

 

 


Банан и пъпеш

Бананите и пъпеша са лека закуска и имат способността да понижават киселинността на стомаха. В 1% от случаите обаче, се съобщава за влошаване на състоянието.

Пилешко и пуешко

Пилешкото и пуешкото също са сред храните, подходящи при киселинен рефлукс. Приготвено чрез варене, печене, на скара или соте (не пържене), подпомагат храносмилането и намаляват киселинността.

 

Билки и зеленчуци облекчаващи киселинния рефлукс

Джинджифил

В умерени количества, джинджифилът е една от най-добрите храни за киселинен рефлукс. Още от минали времена, той е бил използван като противовъзпалително средство и лечение на стомашно-чревни заболявания.

Корен от джинджифил може лесно да бъде нарязан или настърган с ренде. Може да се използва като добавка при готвене, да се добавя към шейкове и плодови сокове.

Женско биле

Коренът от женското биле притежава естествени лечебни свойства. Употребата му под формата на капсули или таблетки за смучене преди хранене може да предотврати киселинния рефлукс.

Алое

Алоето е естествен лек за различни състояния. Добре известно е приложението на сока от алое вера при рани и изгаряния, но той притежава и успокояващо действие върху стомаха. Алоето потушава възпалението на стомаха и хранопровода, което предизвиква облекчение и намаляване на дразненето при киселинен рефлукс. Пиенето на половин чаша сок от алое преди ядене може да намали киселинността на стомаха. Понякога сокът от алое има слабително действие, което трябва да бъде взето под внимание при състояния, свързани с разстроен стомах и диария. Приемът на 60 мл непреработен сок от алое, веднъж на ден, може да е достатъчно да успокои стомаха и да намали рефлукса.

 

 

Хлъзгав бряст

Екстракт от кора от хлъзгав бряст представлява успокояващо и покриващо средство, което се обуславя от способността му да увеличава слузта върху стомашната лигавица. Действието засяга също хранопровода и чревния тракт, което го прави подходящо средство и при превенция и лечение на възпалителни заболявания на тези органи, често настъпващи като последица от хроничен киселинен рефлукс.

  • Чай от хлъзгав бряст може да приготвите като 4 грама (около две супени лъжици) прах от кора на хлъзгав бряст залеете с 2 чаши вряла вода и оставите да престои 3-5 минути. Пийте по три пъти на ден, след ядене или педи лягане.
  • Тинктура от хлъзгав бряст се препоръчва в доза 5 мл, по три пъти на ден.
  • Капсули може да се използват в доза 400-500 мг, 3-4 пъти на ден, в продължение на 4-8 седмици. Приемайте капсулите с пълна чаша вода.

Чай от лайка или сминдух също могат да намалят симптомите на киселинен рефлукс.

Карфиол, броколи, зелен фасул, целина, кореноплодни зеленчуци са подходящи храни при киселинен рефлукс

Подправки облекчаващи киселинния рефлукс

Магданоз

Магданоза се прилага при всички състояния на разстроен стомах и нарушено храносмилане. Добавката на магданоз към ястията или салатите е лесен начин да намалите киселинния рефлукс.

Копър

Копърът подобрява стомашната функция и е отлична добавка при киселинен рефлукс. Може да се добавя ежедневно към ястия, слати или да се консумира под форма на чай, преди всяко ядене.

Добавки облекчаващи киселинния рефлукс

Пробиотик

Сахаромицес боларди (Saccharomyces Boulardii) е пробиотик, който помага за усвояването на ключови витамини за оптимизиране на здравето и нормално храносмилане.

Фолиева киселина

Съществуват данни, че засиленият прием на фолиева киселина, понижава честотата на киселинен рефлукс с около 40 %. Добър начин за повишение на нивата на фолиева киселина е приема нахрани като черен дроб, аспержи, спанак, бамя и фасул. Понижените нива на витамини В2 и В6 също са свързани с повишен риск от развитие на рефлукс.

5.0, 11 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

Здравни съветиЛюбопитноХранене при...ЛеченияАлтернативна медицинаБотаникаЛайфстайлМедицински изследванияСпортКлинични пътекиДиетиНовиниСнимкиСпециалистиЗаведенияРецептиИстория