Начало Медицинска енциклопедия Алтернативна медицина Витамини и минерали за деца-какво трябва да знаем

Витамини и минерали за деца-какво трябва да знаем

Витамини и минерали за деца-какво трябва да знаем - изображение

Наличието на множество реклами, уверяващи ни в ежедневната нужда от витамини и минерали за нашите деца, често ни карат да се чувстваме объркани – дали това е вярно и как да изберем най-подходящите витамини, като съществуват толкова много предложения.

В идеалния случай, децата трябва да получават витамините си от една балансирана, здравословна диета, която включва:

  • мляко и млечни продукти като сирене и кисело мляко (за предпочитане нискомаслени продукти за деца над 3-годишна възраст);
  • изобилие от пресни плодове и зелени листни зеленчуци;
  • протеини като пиле, риба, месо и яйца;
  • пълнозърнести храни като кафяв ориз и овес.

За да получат децата това, от което те се нуждаят, трябва първо да обърнете сериозно внимание на количката си за пазаруване и това, което попада в нея. Доброто хранене изисква избиране на разнообразие от пресни храни, приготвени по здравословен начин храни и максимално ограничаване на бързите закуски и полуфабрикати.

За да осигурите на детето си повече витамини, трябва да се стремите към по-голямо разнообразие, а не просто към повече храна. Днес голяма част от децата са с наднормено тегло, именно поради неправилния подбор на храни. Порцията на едно дете трябва да се равнява на 1/3 до 1/4 от тази на възрастните. Разпределете разнообразните храни на няколко малки хранения и закуски през целия ден. Ако детето Ви откаже да яде определени храни за няколко дни – не го насилвайте. Опитайте да ги въведете отново след няколко дни или седмица като ги поднесете по различен и интересен за детето начин.

Кои деца имат нужда от добавка на витамини?

Като се има предвид реалността и съвременното ежедневие, осигуряването на това разнообразие от ястия и храни през деня често се казва трудна задача. Това е й причината, поради която педиатрите препоръчват ежедневен прием на мултивитамини или минерални добавки, особено за:

  • деца, които не се хранят редовно с добре балансирани ястия, приготвени от пресни, пълнозърнести храни;
  • деца, които не се хранят добре;
  • деца с хронични заболявания, като астма или храносмилателни проблеми, особено, ако приемат лекарства (не забравяйте да говорите с педиатър, преди да давате добавки, ако детето приема други медикаменти);
  • деца, които често се хранят с бързи закуски, полуфабрикати и преработени храни;
  • деца, подложени на вегетарианска или веганска диета (те могат да имат нужда от добавка на желязо), безмлечна диета (могат да се нуждаят от калций).
  • деца, които пият много газирани напитки, тъй като те могат да повлияят на концентрацията на витамините и минералите в тялото и.

Кои са най-важните витамини и минерали в детска възраст?

Много родители ежедневно дават нещо на децата си днес - мултивитамини, добавка на калций, стимулиращи имунната система билкови сиропи и други. Трудно е да се каже кое всъщност е първо – дали родителите търсят непрекъснато какво да дават на детето си, за да го предпазят или производителите на витамини непрекъснато им предлагат такива и ги убеждават в нуждата от тях.

За много родители е трудно да определят от кои всъщност витамини и минерали (и дали изобщо се нуждаят от допълнителни такива техните деца). Нужно ли е всеки ден децата да поглъщат този синтетичен коктейл?

Повечето педиатри са съгласни, че първото, което родителя трябва да направи е да обърне внимание на храненето. „В повечето случаи, децата, които консумират здравословни храни като риба, плодове и зеленчуци не се нуждаят от допълнителни добавки, с изключение на витамин Д“, казва Peter Nieman, педиатър в Калгари (Канада) и основател на healthykids.ca. Според него едва 10 % от пациентите му получават оптималните порции плодове и зеленчуци, от които се нуждаят – 10 порции плодове и зеленчуци на ден, 2 до 4 чаши мляко или други млечни продукти и две порции риба на седмица. 30 на 100 от родителите се опитват да се хранят изключително здравословно, но трудно успяват да го постигнат. Те са уморени, пътуват, работят до късно или просто са уморени от войната със своето злоядо дете. Голяма част от тях всъщност разчитат именно на витамините.

Според диетолози и консултанти по детско хранене, трябва да се обърне внимание на това, което децата не получават достатъчно от храната. Това обаче, най-добре се определя след оценка на седмичното меню на семейството – тогава е най-лесно да се забележи кои храни всъщност са в най-малко количество или липсват напълно. В голяма част от случаите това са витамин Д, омега-3 мастни киселини и фибри.

Витамин Д е изтъкван като превантивен витамин за рак, диабет, сърдечно-Източници на витамин Дсъдови заболявания и множествена склероза. Той подпомага костите, формирането на зъбите и абсорбцията на калция. В най-голямо количество може да се набави от естествената слънчева светлина. Излагането на 10 до 20 минути нефилтрирана слънчева светлина е всичко, което трябва да направите в месеците от май до септември. През зимата, всички деца се нуждаят от добавка на витамин Д. Проблемът често идва от това, че през една част от годината слънчевата светлина е твърде малко, а през летните месеци постоянно третираме децата със слънцезащитни продукти. Много хора разчитат на млякото, портокаловия сок и соевите продукти, но те невинаги са достатъчни. Добри източници са също мазни риби като сьомга и скумрия.

Омега-3 мастни киселини. Изтъквани като бустери на мозъчната дейност, Ползи от омега-3 мастните киселини за децатаомега-3 мастните киселини са открити в рибните масла, млечни продукти, олио от рапица, ленено семе и орехи. Омега-3 мастните киселини са важни за децата, а е трудно да бъдат набавени самостоятелно от диетата. Ако детето не яде две порции риба седмично, най-вероятно не получава достатъчно омега-3 мастни киселини.

 

 

Фибри. Според проучвания на диетолози и педиатри, 50 на 100 от децата не получават достатъчно фибри. Плодовете и източниците Храни богати на фибриса най-добрите източници на диетични фибри, но много от децата не ги ядат в достатъчно количество. Често те са изместени от богати на рафинирана захар продукти и преработени храни. Резултатът от това е честите оплаквания от запек при децата. В тези случаи, първа стъпка е да предлагате повече вода и плодове и зърнени култури богати на фибри.

Важни за растежа и развитието на детето са още:

Витамин А спомага за нормалния растеж и развитие; възстановяване на Източници на витамин Атъканите и костите; здрава кожа, очи и имунни реакции. Добри източници са мляко, сирене, яйца и жълто-оранжеви зеленчуци като моркови, сладки картофи и тиква.

 

 

 

Витамини В комплекс. Семейството на витамините от група В - B2, B3, B6 Източници на витамини Ви B12 са в помощ на обмяната на веществата, производството на енергия, здравето на кръвоносната и нервната система. Добри източници са месо, пиле, риба, ядки, мляко сирене, боб и соя.

 

 

Витамин С спомага за здрави мускули, съединителна тъкан и кожа. Добри източници са цитрусови плодове, ягоди, киви, домати и зелени листни зеленчуци като броколи.

Калцият помага за изграждане на здрави кости по време на растежа на Източници на калцийдетето. Децата започват живота си с богата на калций, млечна диета, но, тъй като те стават все по-големи, техните нужди също нарастват. Същевременно, млякото отстъпва място на други напитки като сокове, шейкове и други. Това е сериозен повод за загриженост по отношение на здравето и растежа на костите при децата. За да нарастват техните кости, те се нуждаят от витамин Д и калций. Родителите трябва да осигуряват повече мляко и млечни продукти. За момичетата, особено критична е възрастта между 10 и 13 години, тъй като недостигът на калций в този период може да се окаже фактор за развитие на остеопороза по-късно в живота. Ако детето избягва всички млечни продукти, по каквато и да е причина – непоносимост, алергии или ако не получава достатъчно мляко и млечни продукти, то обезателно се нуждае от добавка. Добри хранителни източници са мляко, сирене, кисело мляко, тофу и обогатен с калций портокалов сок.

Желязото изгражда мускулите и е от съществено значение за здрави червени кръвни клетки. Риск от недостигът на желязо има в юношеска възраст, особено при момичетата в периода на настъпване на менструацията. Добри източници са говеждо месо и други червени меса, пуешко, свинско месо, спанак, боб и сини сливи.

Ако давате витамини на вашето дете, е добре да знаете:

  • Даването на големи дози витамини не е добра идея при деца. Мастноразтворимите витамини (А, Д, Е, К) могат да бъдат токсични, ако бъдат предозирани. Същото важи и за желязото.
  • Поставете ги на недостъпно място, така че детето да не ги възприеме като бонбони.
  • Не използвайте десерта като подкуп за това, детето да си изяде цялата порция. Вместо това, след като приключи с храненето, му дайте витамин за дъвчене. Мастно разтворимите витамини се абсорбират само с храна, затова не бива витамини да се предлагат на гладно.
  • Ако Вашето дете приема някакви лекарства, не забравяйте да попитате лекаря си за възможност от взаимодействия между лекарствата и витамините.
  • Ако успявате да осигурявате на детето си разнообразна и добре балансирана храна, това би било достатъчно за задоволяване на неговите нужди. След навършване на 4-годишна възраст може да започнете да му давате допълнително мултивитамини, освен, ако педиатърът на детето не е препоръчал друго.

Източници:
http://www.webmd.com
http://www.todaysparent.com

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

Здравни съветиЛюбопитноЛайфстайлБотаникаОрганизацииНормативни актовеСпециалистиНовиниЗаведенияЛеченияСоциални грижиНаправления в медицинатаИсторияСнимкиАлтернативна медицинаТестовеХранене при...ФизиологияРецептиСпортАптекиХрани и ястияДиетиАнкетиИнтервютаОбразованиеКлинични пътекиМедицински изследвания