Начало Медицинска енциклопедия Алтернативна медицина Билки и натурални продукти използвани за подобряване на апетита

Билки и натурални продукти използвани за подобряване на апетита

Билки и натурални продукти използвани за подобряване на апетита - изображение


  1. Билки за подобряване на апетита
  2. Съвети за подобряване на апетита

 

Загубата на апетит е често срещано състояние, но за щастие, в по-голямата част от случаите е временно и обратимо. Често се свързва с психологически причини, като стрес, безпокойство и депресия. Понякога, причината може да бъде и медицински проблем като вирусни или бактериални инфекции, хипотиреоидизъм, хронична чернодробна болест, хепатит, сърдечна недостатъчност, бъбречна недостатъчност, деменция, анорексия и други. Някои лекарства също могат да допринесат за загуба на апетит. За щастие, случаите на загуба на апетит, които не са свързани със сериозно заболяване, може успешно да се лекуват у дома, с помощта на алтернативни средства, включващи предимно билки и натурални продукти.

Билки и натурални продукти използвани за подобряване на апетита

Индийско грозде

Индийското грозде, известно още като Амла е подходящо средство за стимулиране на апетита, особено, когато се дължи на стомашно-чревни проблеми. То действа като тоник за храносмилателната система, подобрява функционирането на храносмилателния тракт и детоксикацията на черния дроб. В комбинация с мед, действа срещу гадене и повръщане. Богатото съдържание на витамин С прави индийското грозде и отлично средство за стимулиране на имунната система и улеснява минералната абсорбция, които са от значение, ако липсата на апетит е съпроводена и с хранителен дефицит.

• Смесете по 2 чаени лъжички индийско цариградско грозде, лимонов сок и мед в чаша вода. Пийте всяка сутрин на празен стомах, най-малко 3-4 месеца.
Ако използвате индийско грозде на прах, сложете една супена лъжица в чаша вода и я оставете да престои 12 часа. След това добавете 2 супени лъжици лимонов сок (прясно изцеден) и щипка смлян черен пипер. Пийте сутрин, на празен стомах в продължение на няколко месеца.

Черен пипер

Черен пипер е често използвано средство в Аюрведичната медицина за подобряване на храносмилането, увеличаване на апетита и терапия на стомашно-чревни проблеми. Също така, облекчава стомашни и чревни газове. Черният пипер стимулира вкусовите рецептори, което от своя страна повишава секрецията на солна киселина в стомаха и подобрява храносмилането. Също така, съдържащото се в него съединение – пиперин, подпомага абсорбция на хранителни вещества, включително селен, бета-каротин и витамин В.

• Смесете една супена лъжица джагери на прах (традиционен подсладител в Азия и Африка)и ? чаена лъжичка смлян черен пипер. Приемайте 2-3 пъти на ден, в продължение на 5-6 дни.

Не прилагайте този метод, ако страдате от стомашна язва или сте претърпели коремна операция!

Кардамон

Кардамон действа като средство за облекчаване на храносмилането, газове и повишена киселинност, а също така стимулира отделянето на храносмилателни сокове. За да получите максимални ползи от него, просто приемайте редовно чай от няколко смлени семена или шушулки кардамон.

 

 

 

Ажгон

Семената от Ажгон са много полезни за храносмилателната система. Те помагат за увеличаване на апетита и помагат в терапията на лошо храносмилане и метеоризъм чрез подобряване на секрецията на храносмилателни ензими и стомашна киселина.

• Може да използвате семената от Ажгон просто като ги дъвчете (1/2 чаена лъжичка семена 30 минути преди хранене). Друг вариант е да смесите 3 супени лъжици семена в малко лимонов сок. Поставете сместа на тъмно и сухо място, докато изсъхне напълно. След това смесете с малко сол Кала Намак (черна индийска сол). Приемайте по 1 чаена лъжичка от сместа, заедно с топла вода, 2 пъти дневно, в продължение на 5-6 дни.

Глухарче

Коренът от глухарче е известно средство за подобряване на храносмилането и апетита. Допълнителни ефекти на глухарчето включват подобряване на чернодробната дейност и диурезата.

• Чай от глухарче може да приготвите като сварите прах от корен от глухарче в чаша вода, в продължение на 5 минути. По желание, може да добавите пръчка канела и мед. Прецедете и изпийте.

Преди да използвате тази билка, консултирайте се с вашия лекар, който ще определи правилната доза и ще прецени евентуално взаимодействие с други лекарства (ако приемате такива)!

Чесън

Чесънът стимулира храносмилателната система и е подходящо средство за стимулиране на апетита.
Сварете 3-4 скилидки чесън в чаша вода, прецедете и добавете сока от половин лимон. Пийте два пъти дневно, докато не настъпи подобрение.

Кориандър

Сок от кориандър е полезен за подобряване на апетита, тъй като спомага за отделяне на стомашни сокове и ензими. Той облекчава храносмилането, газове, гадене, колит и други стомашно-чревни нарушения. Достатъчен е приемът на 1-2 супени лъжици дневно, докато настъпи увеличаване на апетита. Може да добавите малко лимонов сок и щипка сол.

 

Тамаринд

Тамарин е плод с добре изразено слабително, газогонно и стимулиращо апетита средство. Отделете пулпата на плода, смесете я с малко вода и добавете захар, малко черен пипер, канела и карамфил. Приемайте няколко лъжици на ден, до настъпване на подобрение.

 

 

 

 

Джинджифил

Джинджифил е подходящо средство за подобряване на храносмилането и стимулиране на апетита. В допълнение, помага за очистване на дебелото черво, регулира обмяната на веществата, успокоява болката в стомаха и намалява гаденето. Лечебните свойства на джинджифила се обуславят от активно вещество зингерон (ванилацетон).

• Вземете ? до ? чаена лъжичка сито нарязан джинджифил и добавете щипка каменна сол. Приемайте половин час преди хранене, всеки ден, в продължение на 8 до 10 дни.

• Може да си приготвите и чай от джинджифил, като настържете или нарежете на ситно парче джинджифил и го сварите в 2 чаши вода. Може да добавите мляко и мед на вкус. Приемайте 3-4 пъти на ден.

Горчиви зеленчуци

Горчиви билки като цикория, зеле, рукола, крес, киселец са много полезни за повишаване на секрецията на храносмилателни сокове и подобряване на апетита по естествен път. Повишената секреция на храносмилателни сокове и ензими предизвиква свиване на жлъчния мехур и по този начин се освобождава повече жлъчен сок. Следователно, горчивите зеленчуци помагат за разграждане на мастните киселини на по-малки частици, които лесно се абсорбират.

Канела

Канелата намалява нивото на кръвната захар в организма, което предизвиква усещане за глад. Активно вещество в канелата, известно като хидроксикалкон, повишава инсулиновата активност и поддържа нивата на кръвна захар в оптимално състояние. Канелата е полезна и за потискане на други стомашно-чревни условия, като гадене и повръщане, които често се проявяват успоредно с намаления апетит. Канелата може да използвате като я смесите с малко мед и използвайте като закуска, върху филийка хляб.

Не приемайте канела в комбинация с лекарства за понижаване на кръвната захар! Това може да доведе до хипогликемия!

Сминдух

Сминдухът подобрява апетита, помага за подобряване на храносмилането и облекчава газове и метеоризъм. Действието му е свързано с понижаване на нивата на кръвната захар и същевременно, увеличаване на „глада” за въглехидрати. Може да добавяте по няколко семена от сминдух директно към ястията си.
Ако разполагате със сминдух на прах, яжте по 1 чаена лъжичка всяка сутрин, в продължение на няколко дни.

Грозде

Гроздето стимулира апетита, тъй като се състои от умерено кисели и кисели сокове, които подпомагат храносмилането. Препоръчва се гроздето да се консумира между храненията.

Съвети и допълнителни мерки използвани за подобряване на апетита

Винаги закусвайте

Всеки е чувал, че закуската е най-важното хранене за деня. Това се дължи на факта, че една добре балансирана и здравословна закуска подготвя организма и обмяната на веществата за повишената активност през деня. Освен това осигурява допълнително енергия, благодарение на която ще сте по-активни и енергични, а това неминуемо води до стимулиране на апетита. Подходящи за закуска са пълнозърнести храни, кисело мляко, мюсли с пресни плодове, здравословни шейкове. Ако, освен повишаване на апетита, целите и наддаване на тегло, намажете фъстъчено масло върху пълнозърнест хляб или препечена филийка. Това е вкусна и в същото време пълна с полезни мазнини закуска.

Хранете се често, на малки порции

Ако големите порции за закуска, обяд и вечеря ви идва прекалено, може да ги избегнете като се придържате към малки хранения, 5-6 пъти през деня. Това ще осигури за организма количеството хранителни вещества, от което се нуждае и, същевременно, няма да усещате чувство за тежест след нахранване.

Избирайте любими храни

Опитайте да сложите малки купички с любимата си закуска на местата, в които прекарвате повече от времето си през деня, като масата във всекидневната, кухненския плот, компютъра. Така ще похапвате през целия ден. Препоръчително е да изберете храни с високо съдържание на захари и полезни мазнини, като банани, авокадо, ядки, крема сирене, соленки и други. Нужно е да знаете, че тези закуски не бива да изместват основните хранения, а да бъдат допълнение към тях. Затова похапвайте от тях след хранене, а не преди него.

Ако сте голям любител на пицата и тортата, може да се поглезите от време на време, но твърде честата им консумация и прекаляването с тях предизвиква усещане за тежест и неразположение, което ще ви попречи да се храните правилно през останалата част от деня.

Избягвайте отблъскващи миризми

Храните, които имат особено силна миризма може да ви накара да откажете храненето изцяло, особено, ако не сте твърде гладни. Избягвайте храни с остра миризма като риба или миризливи сирена (освен, ако не ги обичате) или други, чиято миризма предизвиква неприятно усещане у вас. Не забравяйте, че топлата храна обикновено е по-наситена с аромати, отколкото студената. Затова, ако миризмите на храните ви създават проблем, подбирайте повече салати, студени сандвичи или колбаси.

Яжте по-малко фибри

Фибрите са хранителни вещества, открити в плодовете, зеленчуците и пълнозърнестите храни и са съществен компонент на всяка диета. Въпреки това, богатите на фибри храни предизвикват усещане за ситост твърде бързо, поради което се препоръчват в умерени количества, когато се опитвате да увеличите апетита си. Тялото се нуждае от малко повече време, за да обработи богатите на фибри, поради което те са отличен избор, ако целите да намалите яденето и, същевременно, да разполагате с достатъчно енергия. Но в случаите, когато желаете да увеличите апетита, намалете храните като кафяв ориз и зърнени култури. Не се препоръчва пълното им изхвърляте от менюто, тъй като те са нужни за добро функциониране на храносмилателната система и поддържане на здравословно тегло.

Направете времето за хранене приятно

Храненето може да се превърне в изключително приятно изживяване, когато е съпроводено с приятна атмосфера и компания. Може да използвате ароматни свещи и приятна музика (шоу или филм). Избягвайте обсъждането на проблеми и стресови изживявания по време на хранене.

Избягвайте да ядете сами. Ако често се храните сами, много по-вероятно е да пропуснете хранене. Сядайте на масата заедно със семейството си или поканете приятели да похапнете заедно.

Правете умерени физически упражнения

Някои леки упражнения може да помогнат за стимулиране на апетита. Тялото функционира, така че има нужда от повече енергия, след изгаряне на калории. Поради това, винаги ще се чувствате по-гладни след тренировка или обикновена разходка.

Ако сте с поднормено тегло, трябва да избягвате всякаква форма на усилени тренировки, тъй като, въпреки увеличения апетит след упражненията, изядената храна само ще балансира изгубените по време на тренировката калории, което не е добре, когато целите да увеличите теглото си. Изчакайте с по-усилените тренировки, след като апетита ви се подобри теглото се покачи.

Пийте течности

Нужни са 6-8 чаши вода на ден, като по-добре е водата да се приема един час преди и един час след хранене. Това ще подпомогне храносмилането и ще предотврати усещане за тежест в корема. Не се препоръчва и приема на по-големи количества вода, тъй като това създава изкуствено усещане за ситост. Част от приема на течности може да бъде под формата на билков чай от анасон, мента, женско биле и други.

Персистираща загуба на апетит, особено, когато е придружена с бърза и/или значителна загуба на тегло, изисква задължителна консултация с лекар, за да бъдат отхвърлени по-сериозни заболявания и увреждания! Консултирайте се с диетолог, преди да добавите към менюто си, който и да е продукт, билка или добавка, особено когато сте на специален хранителен режим!

5.0, 2 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

Алтернативна медицинаЛеченияЛюбопитноНовиниХранене при...ДиетиБотаникаЗдравни съветиСпортЛайфстайлИнтервютаЗаведенияРецептиМедицински изследванияСнимкиКлинични пътекиКалкулатори