Начало Медицинска енциклопедия Алтернативна медицина Билки и домашно лечение при болезнена менструация

Билки и домашно лечение при болезнена менструация

Билки и домашно лечение при болезнена менструация - изображение

Въпреки че много жени се изправят през този проблем всеки месец, малцина разбират какво точно го причинява. Всъщност, разбирането на причината за това състояние, може да се окаже значителна крачка към справяне с проблема.

Всеки месец маточната лигавица започва подготовка за евентуална бременност и, ако тя не настъпи, удебелената лигавица започва да се отделя, предизвиквайки менструално кървене. Вероятно това вече ви е известно. Това, което може да не знаете е, че когато тази удебелена лигавица започва да се отделя, предизвиква свиване (контракции) на матката. Ако тези контракции са прекалено силни, може да настъпи притискане на кръвоносните съдове и да се наруши доставката на кислород до мускулната тъкан в матката. Когато настъпи недостиг на кислород, настъпва болка.

Промени в маточната лигавица през менструалния цикъл

Болката обаче, не е една и съща при всички жени. При някои е силна, докато при други се касае по-скоро за лек дискомфорт. Простагландин е химикал, който предизвиква контракции на матката, което води до усещане за спазми. Затова, жените с по-високи нива на простагландини са склонни да имат болезнена менструация.

Болезнената менструация (дисменорея) може да бъде разделена в две категории – първична или вторична. Първичната дисменорея включва менструални болки, които не са свързани с никакви други условия, докато вторичната дисменорея е резултат от друго заболяване като ендометриоза, фиброми и други. По-силната болка може да бъде свързана с редица съпътстващи заболявания, включително миома, аденомиоза, дисбаланс на хормоните на щитовидната жлеза, кисти на яйчниците, репродуктивни инфекции и други. Поради това е важно да се подчертае нуждата от консултация с лекар при по-силна болка и спазми от обикновено.

Ако болезнената менструация не е свързана с допълнителни проблеми, причините могат да бъдат мултифакторни. Над 50 % от жените, които съобщават за тежки менструални спазми са под 30 годишна възраст, началото на менструацията е настъпила преди 12-годишна възраст, имат индекс на телесната маса под 20 и наследствена предразположеност. Други фактори, допринасящи за болезнената менструация са стрес, хранителни дефицити или излишъци, недостиг на минерали. Знаейки причините и допълнителните фактори, които могат да окажат влияние върху степента на болезненост, по-лесно бихме могли да намерим естествени средства, с които да облекчим състоянието:

Диета

Общо мнение сред експертите е, че възпалението, хранителния дефицит и стресът са сред основните виновници и всички те могат да бъдат засегнати от диетата. Известно е, че някои храни може да ви накарат да се чувствате по-лошо, а други, може значително да облекчат болката.

Провъзпалителни храниПазете се от провъзпалителни храни. Мазнините са предшественици на някои от химикалите, участващи в съкращението на матката. Ето защо, теоретично, намаляването на количеството на мазнините в диетата, може да играе ролята за намаляване на менструалните болки. Но не всички мазнини са вредни. Високите нива на омега-3 мастни киселини и витамин Д може да помогне за намаляване на нивата на простагландините в системата. Може да си ги набавите от сьомга, яйца и зелени листни зеленчуци.
Мазнините, които трябва да бъдат избягвани включват основно животинските мазнини, като може да ги замените с противовъзпалителни храни, като домати, зехтин, ядки, мазни риби, горски плодове и цитруси. Избягвайте захар и богати на захар храни.

Увеличете консумацията на храни, богати на полезни минерали и витамини. Магнезият е основен Храни, богати на витамини и минералихранителен елемент, който предотвратява мускулните спазми и задържането на вода, което може да увеличи менструалните болки. Консумацията на храни като банани, тиквени семки и зелени листни зеленчуци може да е от полза. Храните богати на магнезий и витамин А са още по-добър избор. Такива са повечето оранжеви и жълти зеленчуци. Тъмният шоколад също е богат на магнезий, поради което може да се възползвате от едно или две блокчета по време на цикъл. Но, това не е всичко. Зеленчуци като броколи, зеле, къдраво зеле, карфиол и брюкселско зеле съдържат въглерод-3-инозитол, който помага за регулация на естрогенната дейност и може да облекчи подуването на корема и менструалния дискомфорт. Добре е да включите повече храни като:

  •     кафяв ориз (съдържа витамин В6, който може да намали подуване)
  •     орехи, бадеми и тиквени семки (богати на манган, което облекчава спазмите)
  •     зехтин и броколи (съдържа витамин Е)
  •     пиле, риба, и зелени листни зеленчуци (съдържа желязо, което се губи по време на менструация)

Кои храни да се избягват при болезнена менструация? Що се отнася до това, което да избягвате, отговорът звучи просто, но всъщност може да е трудно: захар, преработени храни и всички храни съдържащи консерванти, могат да направят спазмите и болката още по-силни. Пропускането на закуската, като и твърде бързото хранене също се свързват с усилването на спазмите. Нужно е да се избягват и солени храни, които могат да увеличат задържането на вода в организма и по този начин менструалните болки. Същото важи за кофеина и алкохола.

Редно е да се избягват и всички храни, съдържащи по-високо съотношение на омега-6 мастни киселини спрямо омега-3, като растителни масла, соево масло или маргарин.

Друг препоръчван от редица учени метод е редуването на определени семена по време на целия цикъл, като всеки набор от семена стимулира подходящите хормони и ги балансира, което пък води до намаляване на спазмите и болката. Подробно за този метод може да прочетете в:

Регулиране на хормоните и менструацията чрез семена

Вода

водаМоже да прозвучи странно, но всъщност питейната вода предотвратява задържането на течности в организма и помага да се избегне болезненото подуване по време на менструация. Препоръчва се топла вода, която допринася за увеличаване на притока на кръв към кожата и може да отпусне мускулите. В допълнение, може да консумирате повече храни с високо съдържание на вода като маруля, краставици, диня, целина, плодове.

 

Калций

Хранителни източници на калцийКалцият може да помогне за намаляване на мускулните спазми по време на менструация. Храни с високо съдържание на калций са млечни продукти, сусам, бадеми, зелени листни зеленчуци. Калций може да се приема и под формата на добавка, но преди това трябва да обсъдите това с лекар, за да се уверите, е това ще е безопасно за Вас.

 

Канела

КанелаКанелата е известна с приложението си за облекчаване на настинки, алергии и нарушено храносмилане. Освен това обаче, тя може да бъде незаменим помощник за успокояване на силните менструални болки. Освен това, осигурява диетични фибри, калций и желязо, както и манган, които също може да помогнат за облекчаване на симптомите на болезнена менструация.

Папая

Папаята съдържа каротин и високи концентрации витамин С и А, както и малко количество желязо и калций.

Босилек

Чай от босилекБосилекът е още една много ефективна билка за намаляване на менструалните болки и спазми. Кафеената киселина в него има аналгетично или болкоуспокояващо действие.

Добавете една супена лъжица листа от босилек към една чаша вряща вода. Покрийте плътно и оставете да се охлади. Пийте това на всеки няколко часа, за да облекчите спазмите.

Алтернативно, стрийте една шепа листа от босилек и извлечете сока от тях. Добавете две супени лъжици сок към чаша топла вода. Пийте три пъти на ден, докато усещате болка.

Копър

Чай от семена от копърСпазмолитичните, фитоестрогенните и противовъзпалителни свойства на копъра могат да помогнат да се отпусне мускулатурата на матката, което от своя страна облекчава спазмите и дискомфорта.

Добавете една чаена лъжичка семена от копър към чаша вряща вода и оставете на слаб огън в продължение на 5 минути. Свалете от огъня и прецедете. Може да добавите лъжичка мед по желание и да разбъркате добре. Пийте този чай два пъти дневно, като започнете три дни преди очакваната дата за настъпване на менструацията. Продължете да го пиете, толкова, колкото е необходимо. Най-добре пийте докато е горещ.

Лайка

Чай от лайка с мед и лимонЧаят от лайка има противовъзпалителни и спазмолитични свойства, които помагат да се отпусне матката и облекчава спазмите, които са отговорни за болката по време на менструация.

Поставете пакетче чай от лайка в гореща вода и оставете да се накисне за 10 до 15 минути. Изстискайте пакетчето и добавете малко лимонов сок и мед по желание. Пийте най-малко две чаши чай от лайка на ден през седмицата преди очакваната менструация.

 

Магданоз

чай от магданозМагданозът съдържа две съединения – апиол и миристицим, които са много ефективни за стимулиране на менструацията и облекчаване на болката. Плюс това, помага за регулация на нередовните цикли.

Нарежете на ситно около 1/4 чаша магданоз и залейте с вряла вода. Оставете да се накисне за 5 минути, прецедете и изпийте. Пийте този чай два пъти на ден по време на болезнените периоди.

Топлина

Топъл компрес при болезнена менструацияПрилагането на топлина към корема и долната част на гърба може да облекчи болката толкова ефективно, колкото и конвенционалната медицина. Ако не разполагате с топла вода или топъл компрес, може да опитате с топла вана или електрическа възглавница.

 

Акупресура

АкупресураАкупресурата е алтернативна терапия, която често се препоръчва като ефективен начин за облекчаване на болезнената менструация, без използването на медикаменти.
Акупресурата е техника за лечение, производна на акупунктурата в традиционната китайска медицина. Разликата между двете е, че при акупресурата не се използват игли, а стимулацията на активните точки се извършва посредством натиск. Точките в акупресурата са същите, използвани и в акупунктурата.

Източници:
http://www.organicauthority.com
http://www.healthline.com
http://www.top10homeremedies.com
https://theperiodvitamin.com

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

Здравни съветиАлтернативна медицинаСпортЛюбопитноЛайфстайлСнимкиБотаникаХранене при...ИсторияНовини