Начало Медицинска енциклопедия Алтернативна медицина Арт терапия или как изкуството лекува

Арт терапия или как изкуството лекува

Арт терапия или как изкуството лекува - изображение

Арт терапията е вид психотерапевтична терапия, която дава възможност за участие в творческо, невербално изразяване чрез използване на художествени материали. В основата на арт терапията е използването на изкуството като средство за подобряване на комуникацията, намаляване на стреса и подобряване на психичното здраве.

От кога датира арт терапията?

Хората са използвали изкуството като средство за общуване и изразяване още преди хиляди години, а самата арт терапия се заражда около средата на 20-ти век, когато за пръв път лекарите отбелязват, че хората страдащи от психични заболявания, често се изразяват посредством рисунки или други произведения на изкуството. Тогава вниманието се насочва към възможностите за използване на изкуството като лечебна терапия.

Кога може да се използва арт терапия?

Арт терапията може да се използва за лечение на широк спектър от психични разстройства и психологически стрес. Често се съчетава с други форми на алтернативно лечение като групова терапия или когнитивно-поведенческа терапия. Сред приложенията на арт терапията са:

  • Деца с трудности в обучението;
  • Деца с поведенчески или социални проблеми;
  • Възрастни, преживели тежък стрес;
  • Психични заболявания;
  • Мозъчно увреждане;
  • Деца или възрастни преживели тежка травма;
  • Хранителни разстройства;
  • При хора с хронични и сериозни заболявания като рак;
  • Деца със синдром на Даун и заболявания от аутистичния спектър.


Как работи арт терапията?

Арт терапевтът може да използва различни методи в тази област, включително рисуване, живопис, скулптура, фотография, колажи, танцово изкуство, поезия и други. Пациенти, преживели емоционална травма, физическо насилие, тревожност, депресия и други психологични проблеми могат да бъдат подложени на подобна терапия у дома, в училище, обществени организации, болници. Фокусът в арт терапията е насочен към вътрешните усещания, чувства, възприятия и въображение, не върху впечатления и наблюдения във външния свят.

Арт терапията е начин за изразяване на конкретни емоционални или физически проблеми чрез изкуството. Не става въпрос за създаване на фантастични произведения на изкуството, а за изразяване на себе си по начин, който ще има положително влияние върху личностното израстване и развитие. Също така, тя подобрява сензомоторните умения, включително координацията око-ръка и сензорна стимулация.
Когато на деца се дава възможност да изразят себе си, те постигат истинско усещане за себе си и собствената си идентичност. Те са в състояние да оценят направения от тях избор, да установят предпочитания и да имат чувство за постижение. Всичко това затвърждават егото им и помагат да се изградят като осъзната личност.

Как протича арт терапията?

При първото посещение при арт терапевт, той ще зададе няколко въпроса за вашите проблеми и заболявания. След това ще изработи индивидуална програма за терапия, включваща честота и продължителност на всяка отделна сесия. Обикновено сесиите са с продължителност между 30 и 60 минути, като терапевтът може да насърчи и някои допълнителни занимания в домашна обстановка. Продължителността на терапията може да бъде със седмици или месеци. Понякога отделните сесии се провеждат в групова форма.

Важно е да се отбележи, че целта на терапевта не е да научи пациента да рисува или да прилага друг вид изкуство, а да го насърчи да развие доверието в себе си и да бъде по-самостоятелен. Смята се, че това ще се отрази и на общото благосъстояние и качеството на живот. Терапевтът е отговорен за създаване на безопасно и интересно място за работа и творчество. Понякога терапията може да доведе до някои много бурни и неприятни чувства. Но, ако това се случи в безопасна среда, с подкрепа на специално обучен арт терапевт, то обикновено има много положително влияние.

Арт терапия при рак?

Арт терапията при рак се прилага с цел подпомагане на това, хората да се чувстват по-добре, де се справят със страха и тревожността, да постигнат чувство за свобода и да подобрят самочувствието си. Арт терапията е полезна за хората с рак и техните семейства, за да изразят емоциите като гняв, страх и болезнени моменти.

Арт терапия е прилагана при деца и младежи, подложени на болезнени процедури за левкемия като биопсия на костен мозъка или лумбална пункция и е установено, че те са по-способни да сътрудничат по време на процедурите.

Как да привлечем вниманието на детето към изкуството?

Изкуството трябва да е приятно изживяване, затова се уверете, че сте избрали забавна дейност, с която детето би се справило лесно.

Освен това, арт терапия може да се приложи и ежедневно у дома, за премахване на ежедневния стрес, негативни емоции, напрежение и други. Подходящи проекти са:

Арт терапия срещу стрес и емоции

Направете си стрес-живопис. Изберете цветове, които представляват стреса и надраскайте нещо бързо. Това ще помогне за извличане на стреса и прехвърлянето му върху листа хартия.

Сглобете си вестник. Може да си направите импровизиран вестник, в който визуално да изразите всички емоции и впечатления от деня си. В него може да съчетаете рисуване, създаване на колажи, поезия и други.

Направете си кукла от чорап. Куклите от чорапи не са само за деца. Направете си своя собствена и изиграйте с нея сцени, които ви вълнуват.

Линията като изкуство. Линията е един от най-простите и основни аспекти на изкуството, но тя също може да съдържа много емоции. Използвайте обикновена линия, за да изразите визуално чувствата си. 

Изгответе пощенска картичка или писмо, което никога няма да изпратите. Ако сте силно разстроени или ядосани на някого, изразете това в писмо, като не е нужно да го изпращате.

Създайте скулптура на гнева си. Може да направите това с пластелин или друг подходящ материал, чрез който да дадете физическо изражение на гнева си.

Рисувайте в сърце. Нарисувайте си сърце, в което попълнете различните части с цветове, отговарящи на чувствата ви в момента.

Нарисувайте планина и долина. Планината може да представлява времето, когато сте били щастливи, а долината, когато сте тъжни. Добавете различни елементи, които отразяват конкретни събития довели до тези емоции.

Закачете емоциите си за балон. Отпратете отрицателните си емоции или разпространете положителните като направите чертеж или напишете бележка, която да ги отрази. Закачете бележката на балон и го пуснете във въздуха свободно.

 

Арт терапия за отмора

Изкуството може да бъде чудесен начин да се отпуснете, за целта може да използвате:

Картина на музика. Пуснете си музика и рисувайте картина през това време. Това е чудесен начин да изразите чувствата си и просто да релаксирате. 

Надраскайте нещо. Надраскайте нещо произволно, а впоследствие добавете различни цветове и превърнете драсканиците в нещо красиво.

 

Рисуване с пръсти. Това е забавление не само за децата, а и за възрастните. Нацапайте ръцете си с боя и направете нещо интересно върху лист хартия.

 

Използвайте цветове. Цветовете често са свързани с различни емоции. Изберете различни видове бои и цветна хартия и направете колоритна комбинация от цветове и материали.

Рисувайте в тъмното. Изгасете осветлението и рисувайте произволно върху листа. Не се опитвайте да прецените точно какво ще се получи и дали ще изглежда добре. Това може да бъде доста освобождаващо.

 

Арт терапия при щастие

Изкуството може да ви помогне да се справите с негативните емоции, но също така и да оцените и да се съсредоточите върху личното си щастие.

Нарисувайте си перфектния ден. Помислете за това, какъв би бил перфектният ден за вас и го изразете с рисунка. Какво ще кажете да се опитате да я направите реалност днес?

Вземете снимки на неща, които смятате, че са красиви – не е нужно някой друг да ги харесва. Съберете ги в колаж, който да поставите на видно място, за да ви напомня за красивите неща в живота. 

Създайте рисунка в комбинация с цитати. Съберете различни мъдрости и цитати и ги превърнете в нещо като визуално вдъхновение.

Работа по проект „мекота”. Използвайте само меки материи и обекти, които да включите в собствено произведение на изкуството. Може да използвате различни възглавници, плюшени играчки, одеяло и т.н.

Документирайте действия и постъпки, които не сте предполагали, че бихте могли да направите. Всички ние правим неща, от които сме се страхували дълго време или сме изпитвали несигурност. Документирайте всичко, което сте успели да свършите или да преодолеете. Може да го използвате дневник, снимки, рисунки и всякаква форма на изкуство, която да ви напомня за постиженията.

Направете си изобретение. Не е нужно това да бъде нещо твърде сложно или впечатляващо за околните. Идеята е да бъде нещо, което ви кара да се чувствате щастливи. 

Арт терапия чез портрети

Създаването на портрети е чудесен начин за опознаване на себе си и отношенията с околните.  

Създайте си бъдещ автопортрет. Това рисуване и оцветяване ще отрази начина, по-който се виждате в бъдеще.

Автопортрет върху плик. От външната страна на хартиен плик нарисувайте автопортрет, а вътре го напълнете с неща, които отразяват същността ви.

Изберете важните хора в живота си. Изберете хората, които са най-важни във вашия живот и създайте за всеки от тях уникално арт произведение. Това е чудесен начин да осъзнаете и потвърдите важните хора и да изразите благодарността си към тях.

Създадете си портрет, отразяващ промените у вас. Това ще ви помогне да забележите как сте се променили с течение на времето и да изразите това и визуално.

Създайте скица на тяло. Ако имате проблеми със самочувствието си, относно това как изглежда тялото ви, това може да е интересен начин, да видите дали вашите очаквания съвпадат с реалността.

Арт терапия при травма и нещастие

Арт терапията може да ви помогне да се справите с неприятни аспекти и преживявания.

Начертайте място, в което да се чувствате в безопасност. Светът може да бъде страшно място, но по този начин ще си създадете място, боядисано и украсено, така че да ви кара да се чувствате сигурни и уютно.

Създайте колаж от вашите притеснения – изрежете снимки от списания или вестници, за да изразите собствените си притеснения. 

Нарисувайте нещо, което ви плаши. Всеки се страхува от нещо и в този проект ще получите шанс да изложите страховете си на показ, което ще помогне за тяхното преодоляване. 

Превърнете вашето заболяване в изкуство. Създайте потенциално лице на вашата болест. Превърнете го в изкуство чрез различни цветове и щрихи.

Нарисувайте загубата си. Ако сте загубили някой, когото обичате или нещо, нарисувайте го и го оцветете. Поставете го на видно място. То ще ви кара да си спомняте за него, но същевременно ще помогне да се възстановите. 

Създайте мимолетно изкуство – Понякога е трудно да се разделяш с нещо, но този проект ще ви помогне да осъзнаете, че понякога красивите и хубави неща могат да бъдат временни. Използвайте материали като пясък, вода, варовик или хартия.

Арт терапия чрез колажи

Ако предпочитате да изрязвате и лепите, вместо да рисувате и оцветявате, този проект е подходящ за вас.

Създайте си мотивационен колаж. Съберете всички хора и неща, които ви мотивират и вдъхновяват. Поставете колажа на видно място и той ще ви помогне да работите по-усърдно за постигане на целите си. 

Създайте колаж от лица. Всеки човек носи някаква маска. Този проект дава възможност да изразите това, което е под вашата маска и да представите лицето си на света. 

Успокояващ колаж. Изберете снимки, които ви успокояват и ги комбинирайте, за да изработите красив колаж, който ще ви помага да се отпуснете. 

Колаж от картина. За да направите това, първо е необходимо да изготвите обикновена картина върху лист хартия. След това я скъсайте и залепете различните парчета по различен начин. Помислете за това как сте се чувствали, когато е трябвало да скъсате картината и коя ви харесва повече. 

Арт терапия за същността

Изследвайте себе си и разберете как виждате света чрез различни художествени проекти.

Направете снимки на добрите си черти. Уловете добрите си черти и ги съберете на едно място. Това ще ви помогне да изградите по-добра представа за себе си и да се оцените. 

Нарисувайте себе си като животно. Има ли животно, което чувствате най-близко до вашата същност? Нарисувайте го.

Създайте хронология на най-значимите моменти в живота си. Тази времева линия ще представлява историята на живота ви, с най-важните моменти в него, изразени визуално посредством снимки или рисунки.

Направете изкуство около пръстовите си отпечатъци. Вашите отпечатъци са толкова уникални, колкото сте и вие. Използвайте мастило и боя и създайте нещо красиво от това.

Нарисувайте себе си като дърво. Около корените отбележете нещата, които ви дават сила и добри качества, докато около листата – нещата, които искате да промените у себе си.

Напишете и илюстрирайте приказка за себе си. Ако можете да се поставите в щастлива ситуация, каква роля ще играете и как би се развила историята?

Създайте си собствен герб. Изберете символи, които представляват най-силните ви страни и изградете свой собствен герб. 

Нарисувайте комикс за смешен момент в живота си. Насладете се на моментите на лекомислие с това упражнения.

Създайте си собствена интернет страница. Уебсайтовете са съвременен и гъвкав начин за изразяване на себе си и това, което е важно за вас.

Арт терапия за благодарност

Тези проекти ще ви помогнат да се радвате на това, което имате и да изразите благодарността си за това.

Документирайте благодарността си визуално. За какво сте благодарни в живота си? Нарисувайте го или направете колаж от снимки, които да представят тези неща. 

Направете нещо за някой друг. Да помогнете на някой или да го направите по-щастлив е чудесен начин да се чувствате добре. 

Направете си котва. Нарисувайте или изработете котва, като я украсите с хората и нещата, които ви осигуряват стабилност. 

Нарисувайте карта на връзките си. Нарисувайте себе си в центъра на този проект, а след това отбележете как сте свързани с останалите хора от картата. Това ще ви помогне да се чувствате по-малко самотни. 

Създайте снежинка от хартия. Напишете на нея с какво сте уникални. 

Арт терапия за ума 

Създайте изкуство от петно. Поставете капка боя или мастило в средата на лист хартия, след което го сгънете. Разгънете го отново и опишете какво виждате.

Карта на мозъка. Създайте си импровизирана карта на мислите, как се свързват една с друга и какво ги провокира. Това ще помогне да разберете как работи съзнанието ви. 

Нарисувайте мечтата си. Може да научите много от това, което става в мечтите ви. Направете си дневник на мечтите и ги използвайте за вдъхновение. 

Други арт идеи

Ако просто търсите нещо, което да ви даде възможност да се успокоите, може да опитате:

Използвайте естествени материали. Листа, пръчки, кал, глина и други естествени материали може да ви помогнат да се свържете с естествения свят и да изразите първичната страна от себе си.

Изградете си архетип. Това са поредица от проекти за изграждане на набор от модели или идеални примери, които ще ви помогнат да разберете как точно виждате света.

Направете изкуство от рециклирани предмети. Може да използвате стари предмети, които имат значение и стойност за вас и да ги превърнете в нещо ново и интересно. 

Работете в екип. Арт терапията може да е още по-вълнуваща, когато работите с подходящ партньор и да си сътрудничите за изработване на съвместни проекти. 

Използвайте различен обект като четка за рисуване. Дали това ще е нещо остро или нещо меко, направете си собствен инструмент за рисуване и изразете чрез него това, което чувствате.

Рисувайте върху прозорец. Прозореца ще ви позволи да видите света навън и да го направите такъв, какъвто бихте искали. Заличете нещата, които не харесвате и добавете нещо красиво и вдъхновяващо.

5.0, 3 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

СнимкиЛайфстайлЛюбопитноИсторияНовиниМедицински изследванияЗдравни съветиСоциални грижиКлинични пътекиЛеченияХранене при...Алтернативна медицинаОрганизацииСпортИнтервютаРецептиОбразованиеЗаведенияСпециалистиНормативни актовеТестовеБотаника