Начало Медицинска енциклопедия Алтернативна медицина Алтернативно лечение на предменструалния синдром

Алтернативно лечение на предменструалния синдром

Алтернативно лечение на предменструалния синдром - изображение

Предменструалният период обхваща седмицата преди началото на цикъла, като тази фаза може да бъде много лека за някои и много трудно за други.

Случвало ли ви се е да промените плановете си, заради симптомите на предменструалния синдром и колко често? Най-честите симптоми на предменструален синдром (ПМС) включват:

  • чувствителност на гърдите;
  • раздразнителност и резки промени в настроението;
  • мигрена,
  • задържане на вода, подуване (особено на лицето, ръцете, глезените) и временно повишаване на теглото;
  • акне;
  • повишаване на чувството за глад като има определени хранителни предпочитания;
  • подуване на гърдите и повишена чувствителност;
  • виене на свят;
  • коремни спазми;
  • нарушения на съня (безсъние);
  • умора;
  • загуба на сексуално желание;
  • нарушено храносмилане (газ, дискомфорт в корема, чувство за тежест),
  • нарушена концентрация;
  • леко увеличение на сърдечния ритъм.

Началото на предменструалния синдром най-често настъпва след овулацията и протича на пикове, като най-силно изразени са симптомите точно преди настъпване на менструалното кървене.

Основните „виновници“ за ПМС са естрогена и прогестерона, но това, което по-малко хора знаят е, че всъщност, освен тях, има и други хормони, имащи отношение към проблема. Ендокринната система е концентрирана основно в мозъка - хипоталамуса и хипофизата са ендокринни жлези, които функционират в хармония и изпращат сигнали към останалата част от тялото за освобождаване на хормони. Това включва сигнал за освобождаване на прогестерон и естроген, надбъбречни хормони (кортизол), инсулин и други. Така че, лесно може да разберете, защо, когато един хормонален цикъл е нарушен, това може да доведе до промени и в други хормонални нива. Сред едни от най-главните хормони  в организма са кортизол, адреналин и инсулин. Големи количества стрес например, може да доведе до повишаване на кортизола, а това от своя страна се отразява на нивата на прогестерона и/или инсулина, което пък причинява промени в настроението, тревожност и повишен апетит.

Причините за нарушения баланс в организма по време на ПМС може да включват:

  • повишено съотношение на естроген към прогестерон
  • нарушен натриев метаболизъм (причинява задържане на течности и подуване на корема), често дължащ се на стрес
  • стрес (води до повишен кортизол
  • хранителен недостиг

Съществуват редица алтернативни начини за облекчаване на ПМС, така, че да не нарушава ежедневието и работоспособността Ви. Тези алтернативи могат да доведат до облекчение на симптомите, но те не могат да предотвратят ПМС!

Алтернативно лечение на предменструалния синдром може да включва специална диета, билколечение, спорт, суплементна терапия (прием на хранителни добавки). Ползата от използването на природни лечения, като билки, витамини и минерали е, че облекчението се дължи на възстановяване на равновесието в организма.

Диетата за облекчаване симптомите на предменструален синдром

Храната, която се консумира, за да настъпи облекчение на предменструалния период трябва да бъде:

  • с ниско съдържание на хидрогенирани мазнини и високо съдържание на полиненаситени мазнини,
  • с ниско съдържание на захар,
  • с високо съдържание на фибри,
  • с ниско съдържание на сол.

Обикновено са необходими около три месеца, за да забележите, намаляване на симптомите. Ето няколко съвета, с които да започнете:

  1. Яжте често, на малки порции и избягвайте приема на големи количества храна. Това ще помогне за намаляване на подуването на корема и хипогликемията, които причиняват тежка депресия.
  2. Яжте соя, в каквато и да е форма: печена соя, соево мляко и извара, тофу, соеви бисквити, за да се намали задръжката на вода и промени в настроението.
  3. Яжте много зелени листни зеленчуци като спанак, за да получите желязо и фолиева киселина.
  4. Приемайте плодове, които са богати на витамин B6, тъй като той помага при депресивни състояния.
  5. Препоръчват се високи дози витамин С.
  6. Вземете допълнително калций.
  7. Мултивитаминова добавка с витамин В6 и други витамини, магнезий, витамин Е и витамин С са прекрасни за облекчаване на симптомите.
  8. Калциеви добавки, заедно с портокали, също са много препоръчителни. Това ще възстанови баланса между калций и калий.
  9. Избягвайте употребата на подсладители (използвани при производството на много храни без захар, като безалкохолни напитки, дъвки и т.н.). Аспартамът и захаринът, които се използват като подсладители, пречат на действието на инсулина.
  10. Ограничете пържените храни, тъй като те предизвикват образуване на газове и лошо храносмилане.
  11. Препоръчително е вечерята да бъде безсолна, за да се намали задръжката на течности и съответно подуването.

Суплементна терапия при предменструален синдром

Калций

калцийПроучвания показват, че нивата на калций са по-ниски при жените с предменструален синдром и добавка на калций може да намали тежестта на симптомите.
Препоръчва се прима на 300 мг на калциев карбонат, четири пъти на ден. Тази терапия значително намалява на подуването на корема, депресивните състояния и потиска апетита към въглехидрати.

 

Магнезий

магнезийДобавката на магнезий по 360 мг, три пъти дневно към храната, води до значително подобрение на резките промени в настроението по време на ПМС, освен това способства за значителното намаляване на наддаването на тегло, подуването на гърдите, на корема, на ръцете и краката.

 

Омега 3 мастни киселини

омега-3 мастни киселиниОмега-3 мастните киселини намаляват болковите симптоми и облекчават дисменореята като намаляват нивото на простагландините, отделяни в кръвта. Простагландините са субстанции с хормоноподобно действие и имат отношение към възпалителните процеси. Те са една от причините за възпалителните процеси в организма. С употребата на омега-3 мастните киселини с храната се намалява тяхното производство, което едновременно се намаляват чувството за умора, коликообразните болки и подуването на корема.

Билколечение на предменструален синдром

 

Някои от симптомите на предменструалния синдром могат напълно да бъдат овладени с използването на билки и натурални продукти като:

    • Жасмин;
    • Лайка;
    • Лавандула;
    • Масло от вечерна иглика;
    • Жълт кантарион;
    • Глухарче;
    • Копър семена;
    • Женско биле корен;
    • Канела;
    • Джинджифил.

Гаденето може да бъде намалено чрез употребата на пресен джинджифил, мента и копър.

Повишеният апетит може да бъде намален, като се спазва определен хранителен режим. Хранете се с пълнозърнести закуски на всеки 3 часа и избягвайте сладките храни - това ще поддържа стабилни нивата на кръвната ви захар. Аминокиселината L-глутамин е една от бързите храни за мозъка, която ще ви помогне за намаляване на апетита. Добавка на ленено семе към храната, увеличава съдържанието на фибри в храната и повишава чувството за ситост.

Гладът за шоколад може да бъде преборен с консумацията на пълнозърнести закуски, вместо сладки храни. Друг вариант е приемът на аминокиселина DLPA, която съдържа фенилаланин, вещество, което информира мозъка, че в кръвта има достатъчно съдържание на глюкоза и потиска чувството за глад към шоколад. Това се осъществява с помощта на отделяните след приема на фенилаланина хормони, като епинефрин, които потискат както чувството за глад, така и болката.

Тревожността и нервността може да се намали с чай от билката Кава Кава или зелен чай, който съдържа активната субстанция л-тианин.

При безсъние подходящи са чай от валериана корен и мелатонин под формата на таблетки. Техники за релаксация също са много ефективни за по-бързо заспиване. Избягвайте кофеина и алкохола.

При слаба концентрация (объркване) се препоръчват гинко билоба, зелен чай, рибено масло.

За намаляване на умората се препоръчва повече сън (10 часа на ден) и отдих. Освен това, се препоръчва употребата на Гинко билоба и Вечерна иглика.

Задръжката на течности може да бъде повлияна с промени в диетата, насочени основно към намаляване на приема на сол. Естествените диуретици (зелен чай, корен от глухарче, жасмин) също са подходящи.

Упражнения като бързо ходене, джогинг, плуване или колоездене може да облекчат симптомите на ПМС.

Билките, включени в списъка по-долу са известни като адаптогени. Те имат свойството да помагат на организма да реагира на промените, настъпващи в и около него, както и да възвърне правилния баланс:

Витекс агнус кастус. Според няколко клинични проучвания, Витекс намалява някои от симптомите на ПМС, особено болка в гърдите или болезненост, оток, раздразнителност и главоболие.

Донг куаи. Тази билка е известна още като Китайска ангелика и е била използвана в продължение на хиляди години в Традиционната китайска, корейска и японска медицина. И до днес тя е сред най-популярните растения в китайската медицина и се използва предимно за здравословни нарушения при жените. Донг куай е наречена още „женски женшен“, именно въз основа на използването й при гинекологични заболявания като болезнена менструация, болки в таза, както и при други условия като възстановяване след раждане, умора. Смята се, че ефектът на билката се повишава значително в комбинация с Черен кохош.

Черен кохош. Въпреки че е известна най-вече със способността си да облекчи симптомите на менопауза, тази билка е прекрасен избор и при ПМС, особено когато става въпрос за симптоми на раздразнение и нарушения в съня.

Маточина е билка, използвана в продължение на векове поради успокояващите си ефекти и ефективност срещу тревожност и безсъние, свързани с ПМС.

Див Ямс. Див Ямс се използва традиционно като средство срещу чревни проблеми, болка и менструални нарушения. Все още обаче съществуват противоречиви мнения относно това, дали сладкия картоф може да повлияе нивата на половите хормони. Въпреки това, според някои източници, са наблюдавани добри резултати при пациенти с високи нива на естроген.

Репей. Репеят е известен с противовъзпалителното си действие, но поради ниската концентрация на растителни стероиди, които се съдържат в него, може да помогне и за подобряване на способността на черния дроб да метаболизира хормони като естроген и по този начин да се справи със симптомите, свързани с хормонален дисбаланс. Това обуславя и полезния ефект на репей при предменструален синдром.

Гинко билоба. Гинко билоба е билка, известна най-вече с ефектите си върху паметта и концентрацията. Също така, обаче, гинко билоба може да е от полза за симптомите на ПМС, особено, когато става въпрос за задържане на течности и болезненост на гърдите.

4.3, 6 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

Здравни съветиАлтернативна медицинаЛюбопитноСпортЛайфстайлСнимкиБотаникаТестовеХранене при...ИсторияЗдравни проблемиНовиниЛечения